هفت دقیقه تا پاییز
این كار تلخ بود و من دوست داشتم تنوعی در كارهایم ایجاد كنم. از سویی دیگر «علیرضا امینی» را سال‌ها است كه می‌شناسم، او مدیوم سینما را خوب می‌شناسد اما...
 
گزارش نشست «هفت دقیقه تا پاییز» در ارسباران

حامد بهداد گفت: در «هفت دقیقه تا پاییز» من و «علیرضا امینی» با گفت‌و گو كار را جلو بردیم و سرصحنه ایده‌های خلاقانه به من كمك كرد. نقش من را فریاد می‌زد. او به من می‌گفت: من را بازی كن و این طور خاص بازی كن.
 
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، شامگاه یكشنبه نشست نقد و بررسی فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» با حضور «سید جمال ساداتیان» (تهیه كننده)، «علیرضا امینی» (كارگردان)، «حامد بهداد» (بازیگران)، «شاهرخ بحرالعلومی» (منتقد) و «محمد هاشمی» (مجری) كه توسط باشگاه فیلم تهران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
بنابراین گزارش، در ابتدا مجری از «سید جمال ساداتیان» در مورد انگیزه خود از ساخت فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» و استفاده از «علیرضا امینی» سوال كرد كه وی در پاسخ، اظهار داشت: من دو تجربه خوب با «اصغر فرهادی» دارم به نام‌های «دایره زنگی» و «چهارشنبه سوری»؛ خوشبختانه این دو كار مورد توجه صاحبنظران قرار گرفت و استقبال خوبی هم از سوی مردم مواجه شد.
وی در ادامه افزود: این كار تلخ بود و من دوست داشتم تنوعی در كارهایم ایجاد كنم. از سویی دیگر «علیرضا امینی» را سال‌ها است كه می‌شناسم، او مدیوم سینما را خوب می‌شناسد اما سایر آثار قبلی‌اش رویكرد گیشه‌ای نداشته است. حالا كه فیلم ساخته شده اكثرا نظرها درباره آن مثبت است و خوشحالم كه توانسته‌ایم با این فیلم ذائقه‌ها را عوض كنیم.
تهیه‌كننده «به رنگ ارغوان» در ادامه افزود: در جشنواره اخیر وقتی فیلم پخش شد دو ساعت بعد در اكثر سایت‌ها و خبرگزاری‌ها خبری آمد كه این فیلم اشك منتقدان را درآورد. از سویی هیأت داوران سه سیمرغ به این فیلم اهدا كرد و در نظرسنجی مردمی هم فیلم جایگاه خوبی كسب كرد. «علیرضا امینی» با ساخت این فیلم راه برگشت ندارد و باید در آینده فیلم‌هایی بسازد كه مورد استقبال گسترده‌تری از سوی مردم قرار گیرد.
به گزارش فارس، در ادامه مجری از «حامد بهداد» در مورد همكاری با این فیلم پرسید كه وی در پاسخ، گفت: در آغاز فیلمنامه «هفت دقیقه تا پاییز» چهار صفحه بود. ما در این فیلم با هم زندگی كردیم و روی جزئیات بسیار ریز، ساعت‌ها بحث می‌كردیم و نتیجه كار را شما دیدید.
وی در ادامه افزود: به نظر من هر چه نقش كلان‌تر باشد، كار بازیگر سخت‌تر است. اما ما كار را با مشاوره و بحث جلو بردیم و مهم‌تر از همه اینكه ما به هم اطمینان كامل داشتیم.
در ادامه این نشست مجری از «شاهرخ بحرالعلومی» در مورد كارنامه «علیرضا امینی» سوال كرد كه وی در پاسخ، اظهار داشت: این كارگردان جوان فیلمسازی خود را با اندیشه آغاز كرد و با تفكر خاصی وارد حرفه كارگردانی شد. او بلكه با خلاقیت خود دكوپاژ می‌كند و بر محور داستان فیلم خود اشراف كامل دارد. او به خصوص در «هفت دقیقه تا پاییز» از بازیگران ممتازی استفاده كرده كه همه در این فیلم عالی كار كردند.
وی در ادامه افزود: من جرأت «علیرضا امینی» را ندارم چرا كه او با سناریوی كامل وارد كار نمی‌شود.
به گزارش فارس، در ادامه مجری از «علیرضا امینی» در مورد هم‌كاری با «محسن تنابنده» سؤال كرد كه وی در پاسخ، خاطرنشان كرد: من و «محسن تنابنده» با هم سه كار مشترك داشتیم؛ «دانه‌های ریز برف»، «استشهادی برای خدا» و «هفت دقیقه تا پاییز». شاید حس دوستی طولانی مدت كه میان ما است كه باعث شده تا تفكرات‌مان به هم نزدیك باشد و اینكه چه دغدغه‌ای داریم، باید بگویم ما بیشتر روی حس هم كار داریم.
وی گفت: طرح این فیلمنامه مربوط به دو سال گذشته است و «سید جمال ساداتیان» لطف كرد و از ما حمایت كرد و نهایتا به این نتیجه رسیدم كه از بازیگران چهره استفاده كنیم.
در ادامه «سادتیان» در پاسخ به همین سوال گفت: معمولا هر فیلمسازی وقتی شروع به كار می‌كند، «هدیه تهرانی» را مدنظر دارد اما او چهار سال بود كه كاری انجام نداده بود. او وقتی فیلمنامه را خواند از خمیرمایه كار خوشش آمد و پذیرفت در این فیلم بازی كند. از طرفی بازی در این فیلم برای او و سایر بازیگران ریسك بزرگی بود كه با ایجاد اعتماد بین طرفین و برآیند كار خوب درآمده است.
در ادامه این نشست «شاهرخ بحرالعلومی» در مورد بازی «حامد بهداد» در فیلم «هفت دقیقه تا پاییز»، گفت: او برای این نوع نقش‌ها ساخته شده و سرش درد می‌كند برای این نوع بازی‌ها. برای «حامد بهداد» بزرگی و كوچكی نقش خیلی اهمیت ندارد بلكه انرژی كه برای كار صرف می‌كند خیلی مهم است. او به نقش جان می‌دهد و با خود سر صحنه انرژی می‌آورد.
به گزارش فارس در ادامه مجری از «حامد بهداد» در مورد اینكه چه روشی را برای این فیلم اتخاذ كرده پرسید كه وی در پاسخ، اظهار داشت: من و «علیرضا امینی» هم سن هستیم. هر دو تئاتر خوانده‌ایم. او عكاس فوق‌العاده‌ای است و همان طور كه می‌دانیم سینما و عكاسی خیلی با هم مرتبط‌اند.
وی در ادامه افزود: ما با گفت‌و گو كار را جلو بردیم و سرصحنه ایده‌های خلاقانه كمك كرد كه امروزه با دیدن فیلم حس خوبی داشته باشیم. نقش من را فریاد می‌زد. او به من می‌گفت: من را بازی كن و این طور خاص بازی كن.
بهداد تصریح كرد: رنگ، فرم و میزانسن و ... در جزئیات به دست آمد. بازی كردن جلوی «هدیه تهرانی» برای من خیلی جذاب بود و من دائم در طول كار خود را بالانس می‌كردم.
در ادامه مجری از «علیرضا امینی» در مورد دو پارگی قصه سوال كرد كه وی در پاسخ، گفت: نقطه عطف داستان همین دوپارگی در قصه است. داستان با تصادف رنگ و بوی دیگری می‌گیرد.
وی در ادامه افزود: در طرح اولیه این اتفاقات تلخ در اپیزود جداگانه طراحی شده بود كه «علیرضا نادری» وقتی به ما اضافه شد، اكثر اتفاقات تلخ در اپیزود اول شكل گرفت.
در ادامه یكی از حضار از «علیرضا امینی» در مورد آشفتگی حاكم بر طول كار سوال كرد كه وی در پاسخ، خاطرنشان كرد: این طور نیست. ما فیلمنامه كاملی نداشتیم اما كار را سكانس به سكانس جلو می‌بردیم. برای ما مهم این بود كه حس دربیاید تا اینكه پلان شیك داشته باشیم یا اكسان‌گذاری درستی انجام دهیم. دلیل بعدی این كه فیلم در حالت رئال پیش می‌رود و روی چیدمان میزانسن هم این اتفاق افتاد و در دل مباحثات بود كه این فیلم بیرون آمد.
به گزارش فارس، در ادامه یكی از حضار از «علیرضا امینی» در مورد تحت تاثیر بودن این فیلم با «اصغر فرهادی» و «درباره الی...» سوال كرد كه وی در پاسخ، گفت: اولا «اصغر فرهادی» یكی از رفیق‌های صمیمی من است . او در دانشگاه استاد من بوده و اگر تحت تاثیر او باشم، افتخار می‌كنم اما این فیلم اصلا شبیه به «درباره الی...» نیست. چرا كه این فیلم 6 ماه قبل از «درباره الی...» مجوز ساخت گرفته است.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: ما هر دو تئاتر خوانده‌ایم. در فیلم «درباره الی...» صدر صد پلان‌ها از دوربین روی دست استفاده شده اما در این فیلم از 100 سكانس ما 6 سكانس دوربین روی دست داریم. قبول دارم شاید در ساختار، این دو فیلم شبیه یك دیگر باشند و ما با استفاده از تصادف در تماشاگر ایجاد هیجان می‌كنیم اما «درباره الی...» همه در مورد یك نفر حرف می‌زند كه مرده است اما در این فیلم درباره دختر مرده اصلا حرفی به میان نمی‌آید. پس این دو فیلم شبیه یكدیگر نیستند.
در ادامه این نشست، یكی از حضار از «حامد بهداد» در مود بازی در مقابل «خاطره اسدی» سوال كرد كه وی در پاسخ، گفت: خوشبختانه من در طول فعالیت، بهترین پارتنرها را داشتم. بازیگرانی مثل باران كوثری، ترانه علیدوستی، خاطره اسدی و ... من توپ را در زمین حریف می‌اندازم تا خشك نشوم و پاسكاری حسی صورت گیرد و در این فیلم هم «خاطره اسدی» فوق‌العاده كار كرد.
در ادامه این نشست «ساداتیان» گفت: واقعیت این است كه سینما دوران بدی را سپری می‌كند. من در شرایطی سخت فیلم «به رنگ ارغوان» را كار كردم و 5 سال این فیلم توقیف ماند و حالا كه اكرانش به پایان رسیده می‌بینیم كه در شهری بزرگی مانند تهران تنها 150 هزار نفر به دیدن این فیلم رفته‌اند و انتظارات‌ ما خیلی بیشتر بود. در تهران فیلم 500 میلیون تومان فروخت و در شهرستان‌ها هم 200 میلیون تومان. در صورتی كه طنزهای سخیف نسبت به این فیلم فروش بالاتری داشتند.
وی اظهار داشت: «هفت دقیقه تا پاییز» در گروه آفریقا اكران می‌شود و سر گروه است اما ممكن است سینما آفریقا برای بازسازی جشنواره تعطیل شود و ما سینما آفریقا را از دست بدهیم. به هر حال من دوست دارم این فیلم در اكران دیده شود تا برای ادامه فعالیت در سینما انرژی صد چندان بگیرم.
به گزارش فارس این نشست با استقبال خوبی از سوی مخاطبان رو به رو شد و از حضار در سالن می‌توان به: آهو خردمند، اردشیر رستمی، سیدرضا صائمی، پژمان جمشیدی، محمد سلوكی، مهدی ماهانی، امیرحسین رستمی، روزبه نعمت الهی و ... اشاره كرد.
این مراسم راس ساعت 22 با اهدا لوح تقدیر به مدعوین به اتمام رسید.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com