«مهدی هاشمی»به عنوان نقش اصلی فیلم «مصائب چارلی» با شرایط سختی كه برای بازی در نقش كاكازاد داشت، نقش استثنایی و خاصی با زبان كردی ایفا كرد.كردها...

«مهدی هاشمی»به عنوان نقش اصلی فیلم «مصائب چارلی» با شرایط سختی كه برای بازی در نقش كاكازاد داشت، نقش استثنایی و خاصی با زبان كردی ایفا كرد.كردها چند زبان مختلف دارند كه یكی از این زبان‌ها سورانی بود و از چند ماه قبل «مهدی هاشمی» با توانایی‌هایی كه در بازیگری و گویش لهجه كردی داشت، توانست آموزش زبان كردی را یاد بگیرد و خوشبختانه با مترجمی كه داشت به این زبان مسلط شد.
«علیرضا سعادت‌نیا» كارگردان فیلم «مصائب چارلی» كه برای ساخت نخستین فیلم سینمای‌اش نزدیك به 10سال برای فراهم شدن شرایط موردنظرش صبر كرده بود،ضمن بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراحل فنی فیلم چندماهی زمان خواهد برد،در نتیجه با مشورت تهیه كننده این فیلم، زمان نمایش آن اگر به جشنواره فیلم فجر نزدیك بود،كه در جشنواره نمایش داده خواهد شد،اما اگر زمان بیشتری تا برگزاری جشنواره فیلم فجر داشته باشیم فیلم را اكران عمومی خواهیم كرد.
وی با اشاره به این‌كه این فیلم محصول مشترك مركز گسترش سینمای مستند و تجربی و وزارت فرهنگ و جوان كردستان عراق است، گفت: این فیلم محصول مشترك نهاد دولتی كردستان عراق با ایران است كه فرهنگ دو قوم را نمایش می‌دهد. فیلم به صورت  35میلیمتری فیلمبرداری شده و حدود 140حلقه راش را فیلمبرداری كرده‌ایم. كه هم اكنون در مرحله انتخاب عوامل برای تدوین و موسیقی فیلم هستیم. با توجه به اینكه عوامل فیلم همه حرفه‌ای بودند از قبیل مدیرفیلمبرداری فیلم كه «گئورگی دازالف» نام دارد؛او  با تكنیكی خاص و تجربه‌ای متفاوت فیلمبرداری این فیلم را انجام داد.
این كارگردان سینما در ادامه گفت:«مهدی هاشمی»به عنوان نقش اصلی این فیلم با شرایط سختی كه برای بازی در نقش كاكازاد داشت، نقش استثنایی و خاصی با زبان كردی ایفا كرد.كردها چند زبان مختلف دارند كه یكی از این زبان‌ها سورانی بود و از چند ماه قبل «مهدی هاشمی» با توانایی‌هایی كه در بازیگری و گویش لهجه كردی داشت، توانست آموزش زبان كردی را یاد بگیرد كه خوشبختانه با مترجمی كه داشت به این زبان مسلط شد.
سعادت‌نیا در خصوص موسیقی این فیلم عنوان كرد: موسیقی نقش مهمی در فیلم من دارد.در كنار موسیقی كردی كه باید برای فیلم استفاده كنیم، موسیقی كلاسیك و ساز پیانو نقش پررنگی در فیلم دارد،در نتیجه بخشی از موسیقی فیلم بر مبنای موسیقی و سینمای كلاسیك بنا خواهد شد. بخش دیگری از فیلم هم مربوط به مردم كردستان است و اتفاقاتی كه در طول داستان فیلم پیش می‌آید كه در آنجا نیز استفاده مختصری از موسیقی محلی كردستان خواهد شد.
كارگردان «مصائب چارلی» در خصوص اكران فیلم خود گفت: برای شركت دادن فیلم در جشنواره فیلم فجر، تصمیمی است كه باید تهیه كننده بگیرد اما نظر شخصی من این است كه فیلم بعد از پایان مراحل فنی برای نمایش عمومی آماده شود.
عوامل ایرانی فیلم عبارتند از:
دستیار اول كارگردان و برنامه‌ریز جلال‌الدین ساعدپناه، صدابردار نظام‌الدین كیایی ، نورپرداز مهدی ابراهیمی ، طراح گریم رسول سیدعربی، مدیر تولید محمدرضا نجفی، مدیر تداركات بهرام دانایی زادگان، عكاس نوید سجادی حسینی ، جلوه‌های ویژه عظیم محمدی و عوامل خارجی فیلم، مدیر فیلم‌برداری گئورگی دازالف، طراح صحنه و لباس نعمت جورائف، دستیار صحنه بختیار كاهاروف.
علیرضا سعادت‌نیا دانش آموخته سینما در مسكو است و پیش از این چند فیلم كوتاه ساخته كه جایزه جشن صدسالگی سینما برای فیلم «توپ» را از آن خود كرده است.
فیلم «مصائب چارلی» اولین فیلم سینمایی این كارگردان در كارنامه كاری اش به شمار می رود.
 
گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: shahr.ir