در سال 84 نمایش «زکریای رازی» را با کارگردانی مجید جعفری در تالار وحدت به صحنه بردیم. در آن زمان داریوش مهرجویی به تماشای کار نشست و به من پیشنهاد داد به اتفاق هم فیلمنامه این اثر را بنویسیم...

به گزارش خبرآن لاین،  شماسی مدعی شد فیلمنامه «کیمیاگر» که به کارگردانی محمدرضا ورزی در قالب مجموعه‌ای تلویزیونی تولید و از شبکه یک سیما پخش می‌شود، برداشتی غیر مجاز از اثر «زکریای رازی» وی است.
شماسی درباره ادعای خود گفت: «در سال 84 نمایش «زکریای رازی» را با کارگردانی مجید جعفری در تالار وحدت به صحنه بردیم. در آن زمان داریوش مهرجویی به تماشای کار نشست و به من پیشنهاد داد به اتفاق هم فیلمنامه این اثر را بنویسیم. وی متن را از من گرفت و رفت تا اینکه بعدها شنیدم به همراه همسرش در حال نگارش فیلمنامه هستند.»
او افزود: «بعدها در یکی از روزنامه‌ها خواندم مجموعه تلویزیونی «کیمیاگر» در مرحله ضبط به سر می‌برد و وقتی کار ضبط تمام و مجموعه از شبکه یک سیما پخش شد متوجه شدم نام نویسنده فیلمنامه مشخص نیست.»
این کارگردان و نویسنده تئاتر یادآور شد: «نمایشنامه «زکریای رازی» مدت‌ها در سایت ایران تئاتر مرکز هنرهای نمایشی قرار داشت و علاقه‌مندان آن را مطالعه می‌کردند. سال 87 این نمایش را جهت تولید تله‌تئاتر به شبکه چهار سیما پیشنهاد دادم که پذیرفته شد. زمانی هم این کار را به شورای طرح و برنامه سیمای جمهوری اسلامی ایران دادم و کار مورد تأیید و تصویب قرار نگرفت و دلیل آن شبهه‌ناک بودن شخصیت زکریای رازی ذکر شد.»
شماسی اظهار داشت: «وقتی مجموعه تلویزیونی «کیمیاگر» به کارگردانی آقای محمدرضا ورزی را از شبکه یک سیما دیدم تردیدی برایم باقی نگذاشت که در این کار نوعی غل‌وغش وجود دارد. زیرا با وجود تغییرات و جابجایی‌هایی که کارگردان انجام داده موارد مشابه بسیاری در متن وجود دارد. از طرفی تغییرات ایجاد شده در مجموعه «کیمیاگر» مطابق با تاریخ نبوده واثر را به کاری سطحی تبدیل کرده است.»
وی این اثر را برداشتی غیر قانونی از اثر خویش دانست و تصریح کرد: «نمی‌دانم چرا تلویزیون دوست دارد به محصولات تقلبی روی بیاورد و محصولات اصلی را کنار می‌گذارد. تلویزیون با این کار نشان می‌دهد که تمایل به استفاده از آثار تقلبی را دارد. هنوز به صورت قانونی اقدامی نکرده‌ام ولی هر چه زودتر این کار را انجام می‌دهم.»
عبدالحی شماسی متولد سال 1333 در شهر شیراز و دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر است. وی نگارش و اجرای بالغ بر 35 اثر نمایشی را در کارنامه کاری خود دارد.
وی همچنین تالیف کتاب‌های هنر برای سال‌های چهارم، پنجم و اول دبستان، دوم و سوم راهنمایی از سال 1361 تا 1364 را برعهده داشته است. شماسی در بخش مدیریتی تئاتر و همچنین تدریس تئاتر نیز حضور فعال و مستمر داشته است.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir