کاوش‌های باستان‌شناسان زیرآب در اعماق سواحل اسکندریه منجر به کشف ویرانه‌هایی از یک کاخ و معبد مخصوص ملکه کلئوپاترا شد.
 

به گزارش میراث آریا، یک تیم بین المللی از باستان‌شناسان دنیا به سرپرستی یک محقق فرانسوی پس از دو دهه کاوش در اعماق آب‌های بندر اسکندریه، سرانجام موفق به کشف بقایایی از کاخ و معبد ملکه کلئوپاترا شدند که در حدود 1600 سال پیش بر اثر زلزله و سونامی به زیر آب رفته بود.

به گفته باستان‌شناسان تفاوت این منطقه تاریخی با دیگر مناطق ویران شده به دست بشر کامل و دست نخورده بودن بسیاری از بناها و ساختمان‌هایی است که پس از زلزله به زیر آب رفته بودند، از اینرو کشف ساختمان‌هایی همچون معابد، پایگاه‌های نظامی و حتی کوچه‌های شهری در این موارد به مراتب آسان‌تر از مناطق ویران شده بشری است.

علاوه بر کاخ منصوب به کلئوپاترا،‌ باستان‌شناسان همچنین موفق به کشف یافته‌های دیگری همچون ظروف سرامیکی وارداتی، مجسمه کوچکی از فرعون بطلمیوس هشتم، پدر ملکه کلئوپاترا،‌ کوزه‌های تدفینی فلزی،‌ طلسم‌هایی به بزرگی ناخن و ظرف‌های سربی کوچک، مخصوص دفن شدن زیر پای خدایان، شدند.

باستان‌شناسان درصددند پس از شناسایی و مشخص کردن تمام آثار به دست آمده این مجموعه را در نمایشگاهی با موضوع "‌کلئوپاترا: درجستجوی آخرین ملکه مصر" که از پنجم ماه ژوئن تا دوم ماه ژانویه در فیلادلفیا برپا می‌شود به نمایش بگذارند.
 
 
گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:chtn.ir