سریال‌های «در مسیر زاینده‌رود»، «سی‌امین روز»، «زندگی در شیفت دوم»، «همچون سرو»، «جراحت» و «از پذیرفتن خانم‌ها معذوریم» برای پخش در ایام ماه رمضان در دست ساخت هستند...

به گزارش جام جم آن لاین، 6 تا سریال برای یك ماه. فكرش هم كلی لذت‌بخش است. آن هم وسط تابستان و تعطیلات رسمی مدارس و دانشگاه‌ها كه البته از داغی هوا نه نمی‌شود جایی رفت و نه می‌شود كار خاصی انجام داد. اصلا تابستان یعنی تعطیلات. 
 تعطیلاتی كه مدیران جامعه و خانواده‌ها باید برای پر كردنش فكری بكنند و امسال انگار تلویزیون حسابی برای پر كردن این تعطیلات برنامه‌ریزی كرده است. جوری كه هیچ‌كس هوس نكند در چله تابستان حتی تا سر كوچه برود و بستنی بخرد. چون اگر برود حتما تماشای یك سریال را از دست می‌دهد.
چنان كه از شواهد و قرائن برمی‌آید امسال تلویزیون برای ماه رمضان كه درست در چله تابستان قرار دارد پخش 6 سریال را تدارك دیده است. ساخت برخی از این سریال‌ها شروع شده و برخی از آنها هم در مرحله پیش‌تولید هستند.

مقاومت از طریق سریال‌سازی

این انقلاب سریال ‌سازی برای ماه رمضان از زمانی آغاز شد كه دو، سه سال پیش ماه رمضان رسید به تابستان و میرباقری، معاون سیما گفت كه 3 ماه تابستان برای تلویزیون یك مناسبت است و باید برای این مناسبت طولانی مدت برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم.
البته معاون سیما سال گذشته با تصویب پخش 3 سریال از شبكه‌های یك، دو و سه اشاره كرد كه تراكم پخش سریال‌ها نباید آنقدر زیاد باشد كه مردم از عبادت و بقیه اموراتشان بازمانند. اما به هر حال و با توجه به همه سیاست‌های جامعه باید این را هم در نظر گرفت كه تلویزیون در كشور ما بهترین، فراگیرترین و ارزان‌ترین رسانه برای پر كردن اوقات فراغت است.
البته در كنار همه این مزایا باید این نكته را هم به وظایف تلویزیون افزود كه این رسانه تصویری باید یك تنه در مقابل هجوم ماهواره‌های فارسی‌زبان كه روزبه‌روز تعدادشان زیاد می‌شود و شبانه‌روز سریال‌های خارجی با دوبله فارسی پخش می‌كند هم بایستد و این مقاومت مسلما در ایام تعطیلات باید بیشتر شود و بهترین روش مقاومت یك رسانه تصویری ساخت و پخش سریال‌های تلویزیونی است. سریال‌هایی كه مردم تماشای آنها را به تماشای آثار ماهواره‌ای ترجیح دهند.
یكی دیگر از روش‌های مبارزه و مقاومت پخش شبانه سریال‌هاست كه این نوع پخش باعث شده تا تولید سریال‌های داستانی افزایش یابد.

برنده‌های ماراتن سریال‌سازی

به احتمال زیاد شبكه 3 سیما تا چند روز دیگر پخش سریال فاصله‌ها به كارگردانی حسین سهیلی‌زاده را آغاز می‌كند.
این سریال قرار است به صورت شبانه پخش شود. پخش این سریال با آغاز ماه رمضان به پایان می‌رسد و در ادامه پخش سریال‌های مناسبتی ماه رمضان آغاز می‌شود. سریال‌های «در مسیر زاینده‌رود»، «سی‌امین روز»، «زندگی در شیفت دوم»، «همچون سرو»، «جراحت» و «از پذیرفتن خانم‌ها معذوریم» برای پخش در ایام ماه رمضان در دست ساخت هستند.
در مسیر زاینده‌رود را حسن فتحی چند روز پیش برای پخش از شبكه یك سیما مقابل دوربین برد. «سی‌امین روز» را پرویز شیخ‌طادی كارگردانی می‌كند، ساخت «زندگی در شیفت دوم» به محمدرضا آهنج سپرده شده است، «همچون سرو» را هم ایرج حبشی مقابل دوربین برده است. هر 3 این سریال‌ها به سفارش شبكه 2 ساخته می‌شوند.
محمدمهدی عسگرپور هم سریال جراحت را برای شبكه 3 كارگردانی می‌كند. چند روز پیش هم اعلام شد كه فرزاد موتمن سریال «از پذیرفتن خانم‌ها معذوریم» را برای شبكه تهران خواهد ساخت.
البته این نكته را هم باید در نظر گرفت كه اگر برخی از این سریال‌ها در ماه رمضان پخش نشدند حتما تا پایان تابستان در كنداكتور پخش شبكه قرار خواهند گرفت.
البته در این كار زار سریال‌سازی برای ماه رمضان كه برخی نام ماراتن سریال‌های ماه رمضان را به آن داد‌ه‌اند، تاكنون عسگرپور برنده است چون ماه‌ها پیش سریال «جراحت» را مقابل دوربین برد و اكنون با خیال راحت مراحل فنی و آماده‌سازی آن را نظارت می‌كند.
سریال‌های «زندگی در شیفت دوم» و «از پذیرفتن خانم‌ها معذوریم» هنوز آغاز نشده و برخی از عوامل پشت دوربین این سریال‌ها انتخاب شده‌اند، اما هنوز بازیگران آنها قطعی نشده‌اند.

كارگردانان متفاوت برای سریال‌های مناسبتی

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما عقیده دارد یكی از دلایل موفقیت سریال‌های نوروز امسال انتخاب مناسب و متفاوت سازندگان این سریال‌ها بوده است. این نوع انتخاب گویا برای سریال‌های ماه رمضان هم عملی شده است و كارگردانانی برای ساخت برخی از این سریال‌ها انتخاب شده‌اند كه تاكنون كار مناسبتی نساخته‌اند. آهنج، حبشی، شیخ‌طادی، موتمن و عسگرپور برای اولین بار ساخت سریال مناسبتی را تجربه می‌كنند.
حسن فتحی اما چند سال پیش با ساخت سریال «میوه ممنوعه» برای ماه رمضان شبكه 2 یكی از بهترین سریال‌های مناسبتی را به نام خود ثبت كرد. البته در میان بازیگرانی هم كه در سریال‌های امسال بازی می‌كنند نام‌هایی دیده می‌شود كه تاكنون آنها هم تجربه بازی در سریال‌های مناسبتی را نداشته‌اند. بازیگرانی مانند: هومن سیدی، آزاده صمدی، هومن برق‌نورد، فرهاد اصلانی و...
با این رویكرد جدید تلویزیون در ساخت سریال‌های مناسبتی و استفاده از نیروهای تازه نفس باید منتظر آثار متفاوتی در تابستان و رمضان امسال بود.
اگرچه مسوولان این رسانه در گذشته هم ثابت كرده اند كه توانسته اند با گرفتن تصمیم‌های درست و كارشناسانه و نیز استفاده از نیروهای خلاق و هنرمند همچنان مخاطبان مختلف را با سلائق گوناگون پای برنامه های داخلی بنشانند، به نظر می رسد همان اراده و نگاه برای ساخت برنامه های مخاطب پسند همچنان ادامه دارد.
 
  گردآوری: گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:jamejamonline.ir