اما كودك زندانی در تامپل هرگز نتوانست از مزایای عنوان خود استفاده كند. كودك خردسال را چند ماه بعد از مادرش ملكه ماری آنتوانت جدا كرده و او را...
 
به گزارش جام جم آنلاین، 215 سال پیش در روز 8 ژوئن سال 1795 میلادی لویی هفدهم ،پادشاه خردسال و ناكام فرانسه در سن ده سالگی در زندان قلعه تامپل در تنهایی و گمنامی درگذشت. 
 لویی شارل  پسر كوچكتر لویی شانزدهم پادشاه فرانسه در روز 27 مارس 1785 میلادی متولد شد. وی پس از درگذشت برادر بزرگترش در 4 ژوئن سال 1789 ولیعهد فرانسه گردید.
درروز 13اوت سال 1792 میلادی پس از سرنگونی سلطنت فرانسه ، لویی شارل به همراه پدر و مادرش ، لویی شانزدهم و ملكه ماری آنتوانت، عمه اش الیزابت و خواهر بزرگترش در زندان قلعه تامپل پاریس زندانی شد.
پسر كوچك پس از اعدام پدرش لویی شانزدهم توسط  گیوتین در 21 ژانویه سال 1793 میلادی، لقب لویی هفدهم پادشاه فرانسه راگرفت و كشورهای اروپایی و فرانسویان تبعیدی عنوان پادشاهی او را به رسمیت شناختند.
اما كودك زندانی در تامپل هرگز نتوانست از مزایای عنوان خود استفاده كند. كودك خردسال را چند ماه بعد از مادرش ملكه ماری آنتوانت جدا كرده و او را به دست زندانبان بیرحمی به نام سیمون سپردند.
این مرد سنگدل و سفاك هر روز كودك بیگناه را كتك می زد و به كارهای سخت و طاقت فرسا وادار می كرد. پس از سقوط ماكزیمیلین دو روبسپیر و پایان گرفتن دوره ترور انقلاب فرانسه ، میانه روهای مجلس كنوانسیون تصمیم گرفتند لویی هفدهم را با اسرای فرانسوی كه در اختیار امپراتوری اتریش بودند، معاوضه كنند.
اما این كودك یتیم در اثر سالها رنج و مرارت به شدت بیمار بود و قبل از اجرای این مبادله بر اثر بیماری سل درگذشت.
به این ترتیب در روز 8 ژوئن سال 1795 لویی هفدهم پادشاه خردسال فرانسه بی آن كه رنگ سلطنت را ببیند در زندان قلعه مخوف تامپل در تنهایی و رنج درگذشت. ماری ترز شارلوت ، خواهر بزرگترش خوش اقبال تر بود. پرنسس ماری ترز در روز 19 دسامبر 1795 با زندانیان فرانسوی مبادله  و به امپراتوری اتریش تحویل داده شد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir