مرد نمکی
بازدید خبرنگاران از سایت باستانشناسی معدن نمک چهره آباد مدفن مردان نمکی با بیان اینکه در حال حاضر معدن نمک چهره آباد، دومین معدن نمکی است که با توجه به کشف اجساد...

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: سومین مرحله از کاوش در معدن نمک چهره آباد با مشارکت هیئتهای ایرانی و اروپایی آغاز شده و تاکنون بقایای مرد نمکی ششم نیز کشف شده است.
 
 به گزارش مهر در زنجان، امیر الهی ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از سایت باستانشناسی معدن نمک چهره آباد مدفن مردان نمکی با بیان اینکه در حال حاضر معدن نمک چهره آباد، دومین معدن نمکی است که با توجه به کشف اجساد منحصر به فرد در آن در حال حفاری است، افزود: با توجه به ارزش بالای مردان نمکی، نیاز مطالعات دقیقی از محل دفن و همچنین نوع زندگی آنها وجود دارد.
 
وی با اشاره به مطالعه همه جانبه در معدن نمک چهره آباد ادامه داد: امیدواریم با مطالعات صورت گرفته، تاریخ استان و منطقه چهره آباد به طور کامل بررسی شود و اطلاعات موثقی در این خصوص ارائه شود.
 
الهی معدن نمک چهره آباد را در نوع خود در دنیا کم نظیر عنوان کرد و افزود: با توجه به واگذاری این معدن به سازمان میراث فرهنگی، همکاری گسترده ای با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مختلف در حال انجام است که خوشبختانه با حضور یک هیئت علمی‌از کشورهای مطرح دنیا، شرایط برای انجام اقدامات علمی‌تر فراهم خواهد شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اهمیت مطالعه در منطقه افزود: پژوهشگران مختلف دنیا نیز به اهمیت این موضوع پی برده و مردان نمکی کشف شده در استان را مورد توجه ویژه ای قرار داده اند.
 
الهی ادامه داد: امید است تا با انجام تحقیقات مناسب و گسترده توسط پژوهشگران داخلی و خارجی، نتایج قابل قبولی در این زمینه حاصل شود.
 
همچنین سرپرست هئیت کاوش ایرانی، از کشف بقایای مرد نمکی جدید (ششم) در معدن  نمکی چهره آباد طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر جمجمه ای متعلق به دو هزار و 500 سال گذشته کشف شد.
 
ابوالفضل عالی افزود: مشخص شد که این جمجمه، متعلق به دوران ساسانی است و تنها بخشی از بافت این جمجمه باقیمانده که برای مطالعات بیشتر در مرکز نگهداری می‌شود.
 
وی از اتمام دو فصل از کاوش ها در معدن نمک چهره آباد خبر داد و گفت: فصل سوم مطالعات به طور عمده در رابطه با محیط پیرامون معدن و توسط دانشجویان آلمانی و سوئیسی آغاز شده است.
 
عالی با بیان اینکه مرحله سوم کاوشها با هدف فعالیت در معدن جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر صورت خواهد گرفت افزود: با مطالعات انجام شده امید است اطلاعاتی در رابطه با چگونگی زندگی مردمان آن دوره و تکنولوژی زمان زیست مردان نمکی حاصل شود.
 
سرپرست هئیت کاوش ایرانی با اشاره به حضور هیئت آلمانی در مرحله سوم کاوشها افزود: این فعالیت ها به صورت کاملا حرفه ای انجام می‌شود تا با مطالعات صورت گرفته، زوایای دیگری از زندگی مردان نمکی آشکار شود.
 
همچنین معاون سرپرست کاوشگران آلمانی با اشاره به کمیاب بودن اجساد سالم باقیمانده از قرون گذشته در دنیا گفت: با توجه به اهمیت این امر در سال جاری سعی خواهد شد که حواشی زندگی این اجساد بررسی شود.
 
آیدین آبار افزود: کاوش برای کشف اجساد بیشتر احتمالی به فصل بعد موکول شده است و امیدواریم با حضور متخصصان انسان شناس، حفاری ها مؤثرتر از قبل صورت پذیرد.
 
وی ادامه داد: معدن نمک چهره آباد دارای ویژگیهای متمایز و منحصر بفرد از سایر معادن نمک همانند معادن نمک اتریش است.
 
در نخستین سال بهره برداری در زمستان 1372 معدنکاران به هنگام باطله برداری و استخراج نمک با بولدوزر نیم تنه انسانی را که ریش و موی بلند داشت یافتند.
این نیم تنه به دلیل سالم باقی ماندن در محیط نمکی به مرد نمکی معروف شد و پس از پایان مطالعات به موزه ملی منتقل و تا به امروز در آنجا نگهداری می‌شود.
 
به استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی کشور نگهداری می‌شود، بقیه اجساد و اشیای بدست آمده از معدن چهرآباد در موزه باستان شناسی در عمارت معروف به "ذوالفقاری" شهر زنجان نگهداری می‌شوند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir