21 سال پس از ازدواج آنها پرنس آلبرت در سن 42 سالگی در 14 دسامبر سال 1861 میلادی بر اثر ابتلا به بیماری تیفوئید در گذشت. ویكتوریا در پی مرگ شوهر مدت 10 سال كنج انزوا را برگزید و به ندرت از كاخ خود خارج می شد...

به گزارش جام جم آنلاین، 173 سال پیش در روز 20 ژوئن سال 1837 میلادی ویكتوریا بر تخت سلطنت بریتانیا نشست. ویكتوریا در پی مرگ عمویش ویلیام چهارم كه دارای فرزندی نبود ، به عنوان جانشین بلافصل وی در سن 18 سالگی ملكه بریتانیا شد. دوران سلطنت ویكتوریا طولانی ترین دوران سلطنت در تاریخ محسوب می شود.
 ملكه ویكتوریا در روز 28 ژوئن سال 1838 میلادی در كلیسای وست مینستر رسما تاجگذاری كرد.
ویكتوریا در 24 مه سال 1819 میلادی در كاخ كنزینگتون لندن متولد شد. نام نوزاد را الكساندرینا ویكتوریا هانوور نهادند. او تنها فرزند ادوارد، دوك كنت و پرنسس ماریا لوییزا دوساكس - كوبورگ بود.
ملكه ویكتوریا در روز 10 فوریه سال 1840 میلادی با پسردایی اش پرنس آلبرت دوساكس - كوبورگ - گوتا ازدواج كرد. زوج سلطنتی صاحب نه فرزند به اسامی ویكتوریا ، ادوارد ، آلیس ، آلفرد ، هلنا ، لوییز ، آرتور ، لئوپلد و بئاتریس شدند.
21 سال پس از ازدواج آنها پرنس آلبرت در سن 42 سالگی در 14 دسامبر سال 1861 میلادی بر اثر ابتلا به بیماری تیفوئید در گذشت. ویكتوریا در پی مرگ شوهر مدت 10 سال كنج انزوا را برگزید و به ندرت از كاخ خود خارج می شد.
وی بیش از چهل سال پس از مرگ شوهرش همواره سوگوار بود و لباس سیاه را از تن درنیاورد. در دوران سلطنت ویكتوریا ، بریتانیا به ابرقدرت دنیا تبدیل شد و دامنه متصرفات خود را در آفریقا و آسیا گسترش داد.
هندوستان در دوره ویكتوریا به اشغال كامل بریتانیادرآمد و ویكتوریا لقب امپراتریس هندوستان را یافت.
دوره سلطنت 64 ساله ویكتوریا به اندازه ای طولانی و توام با تحولات بود كه این دوره از تاریخ جهان به عصر ویكتوریا شهرت یافت. اغلب فرزندان ویكتوریا، با خاندان های سلطنتی اروپا ازدواج كردند و به همین دلیل خاندان های بزرگ سلطنتی اروپا با خاندان سلطنتی بریتانیا پیوند خونی داشتند. ویكتوریا لقب « مادربزرگ» اروپا را داشت.
ملكه ویكتوریا در 22 ژانویه سال 1901 میلادی در سن 82 سالگی در خانه خود اوزبورن در جزیره وایت انگلستان به مرگ طبیعی درگذشت.
 به این ترتیب ویكتوریا  در روز 20 ژوئن سال 1837 میلادی ملكه بریتانیا شد. او پس از 64 سال سلطنت كه طولانی ترین دوره سلطنت در تاریخ محسوب می شود ، چشم از جهان فروبست و عصر ویكتوریا به پایان رسید.
 
گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir