همزمان با روز ملی بزرگداشت حكیم عمر خیام نیشابوری نمایشگاه سفالینه كیمیای خاك اثر هنرمندان سفالگر نیشابور و خراسان در محل...


همزمان با روز ملی بزرگداشت حكیم عمر خیام نیشابوری نمایشگاه سفالینه كیمیای خاك اثر هنرمندان سفالگر نیشابور و خراسان در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برپا میشود .

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه هنر_ همزمان با روز ملی بزرگداشت حكیم عمر خیام نیشابوری نمایشگاه سفالینه كیمیای خاك اثر هنرمندان سفالگر نیشابور و خراسان در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برپا می‌شود .
 
مسوول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور با اعلام مطلب فوق عنوان داشت :« یكی از هنرهایی كه از دیرباز در شهر نیشابور كه قدمت آن به قرون قبل باز می گردد وجود داشته ات هنر سفالگری است كه بقایای آن امروز درموزه داخل و خارج كشور به عنوان میراث ماندگارو فرهنگی ما ایرانیان وجود دارد و حكیم عمر خیام كه بعد از ابعاد محققانه وی شاعری بوده است در اشعار و رباعیات بی‌بدیل خویش به این هنر ایرانی به خوبی ا شارت نموده است وما در آستانه سالروز ملی بزرگداشت این حكیم فرزانه نیشابوری تصمیم به برگزاری نمایشگاه سفالینه كیمیای خاك گرفتیم.»
غلامرضا سلامتی بیان داشت: در نمایشگاه سفالینه كیمیای خاك 200 اثر سفالینه به نمایش گذاشته می‌شود كه 30 تابلو كاشی هفت رنگ، 100 دیس لعابدار، 40 كوزه لعاب دار، 20 مجسمه سفالی و 10 سفال نقش برجسته است .
 
وی خاطر نشان كرد: این آثار از استاد فضلی نژاد، مرجان موحد و هنرجویان ممتاز سفالینه نیشابور: بهروز بكائیان، سعیده اعرابی، فاطمه خوشبیان، فاطمه دربهشتی، آرزو فتحی، سمیه محمدی، معصومه جاودانی، مهین پیرایش، مریم رستگار و پریسا رضادوست می‌باشد كه به اهتمام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، كانون هنرمندان خراسان رضوی و مركز آفرینش‌های هنری سفالینه برپا گردیده است .
 
سلامتی به ویژگی‌ منحصربه فرد این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: در این نمایشگاه یكی از مهمترین كرهایی كه صورت گرفته بازسازی سفالهای دوره های سوم و چهارم هجری قمری كه مربوط به دوره سلجوقیان می‌باشد صورت گرفته و اكنون در موزه‌های داخلی و خارج كشور نگهداری می‌شود.
 
وی به تكنیكهای استفاده شده آن پرداخت و اذعان داشت: در این سفالینه ها طرحهای اسلیمی و خطایی كه به صورت لعاب برجسته است كار شده و از طرح‌های قرآنی و مناظر طبیعی بر روی كاشی‌ هفت رنگ استفاده شده است.
 
سلامتی تصریح كرد: نمایشگاه سفالینه كیمیای خاك كه به مناسبت بزرگداشت روز ملی حكیم عمر خیام برگزار می‌شود 28 اردیبهشت ماه لغایت اول خردادماه 87 در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور ویژه بازدید عموم برپا است .
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی