در کمدی‌های جیم کری پرده دری های اخلاقی و شوخی های گاه وقیح به شلوغی و طنز بزن و بکوب جری لوییس و هم دوره‌هایش اضافه شده است. در سالهای پایانی دهه ‌١٩٩٠...
 
به گزارش ایسنا،جیم كری درحال انجام مذاكرات اولیه برای پیوستن به پروژه سینمایی «پنگوئن‌های آقای پوپر» است. 
جیم كری در صورت انجام توافقات نهایی در این فیلم با «مارك واترز» همبازی خواهد شد.
به نوشته لس‌آنجلس تایمز، اون ویلسون و جك بلك از دیگر نامزدهای حضور در «پنگوئن‌های آقای پوپر» خواهند بود.
پنگوئن‌ها یك اثر اقتباسی است و براساس رمانی كه در ‌١٩٣٨ توسط ریچاردو فلورنس آتواتر به نگارش درآمده ساخته می‌شود.
جیمز یوجین «جیم» کری، هنرپیشه و کمدین کانادایی-آمریکایی متولد ‌١٧ ژانویه ‌١٩٦٢ است. وی دو بار برنده جایزه گلدن گلوب برای فیلم های نمایش ترومن و مردی روی ماه شده است.
پدرش ساکسیفونست جاز بود و به همین دلیل از کودکی در نمایش‌ها و برنامه‌های کمدی حضور داشت. با بی کاری پدرش وضعیت خانواده نامساعد و وی مجبور شد بعد از مدرسه در یک کارخانه کار کند. به همین دلیل دبیرستان را رها کرد و پس از مدتی کارگری در ‌١٩سالگی از تورنتو به لس آنجلس نقل مکان کرد.
در هالیوود مدتی اجراهای کمدی تک نفره را در کلوب های شبانه تجربه کرد و آرام آرام وارد سینما شد. اما تا یک دهه پس از انجام فعالیت های سینمایی نقش مهمی را به دست نیاورد.
در اولین فیلمهایش هیچ نشانی از استعدادهای نمایشی خود بروز نداد و در سالهای بعد شاید مهمترین فیلم کارنامه‌اش « پگی سو ازدواج کرد» از فرانک کوپولا باشد که نقش حاشیه‌ای را در آن به عهده داشت.
تا پایان سال ‌١٩٩٢ جمعا در هشت فیلم و چند مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرد و در بعضی از آنها با نام جیمز کری ظاهر شد.
اما «ایس ونچورا» پایان این دوره از فعالیتهایش بود. در این فیلم شادیاک، جیم کری هم یکی از سه فیلمنامه نویس بود و نقش نخست را نیز بر عهده داشت و برای هر دو این کار تنها ‌٣٥٠ هزار دلار دستمزد گرفت.
در اینجا بود که برای نخستین بار قابلیت‌های فراوان کمدی‌اش را به نمایش گذاشت و همین سبب شد با دستمزد کمی بیشتر نقش اول فیلم ماسک را از آن خود کند.
نمایش این دو فیلم در فاصله‌ای کوتاه و فروش بالای هر دو، کری را تبدیل به یک ستاره کرد. برای احمق و احمق‌تر در همان سال ‌٧ میلیون دلار دستمزد گرفت و با قبول نقش ریدلر در فیلم « همیشه بتمن» که قبلا توسط رابین ویلیامز رد شده بود نشان داد که می‌خواهد متفاوت نیز باشد.
در ‌١٩٩٥ با نمایش قسمت دوم ایس ونچورا محبوبیتش بیشتر شد. در همین سال پس از هشت سال زندگی با ملیسا وومر که پیشخدمتی ساده بود از وی طلاق گرفت و یک سال بعد با لورن هالی همبازی‌اش در احمق و احمق‌تر ازدواج کرد که این هم یکسالی بیشتر دوام نیاورد.
پس از موفقیت چهار کمدی پی در پی‌اش برای فیلم نصب کننده تلویزیون کابلی ( مرد کابلی ) ‌٢٠ میلیون دلار دستمزد گرفت تا لقب گرانترین ستاره کمدی را از آن خود کند.
شکست تجاری نصب کننده که بیشتر به دلیل چرخش کری از طنز سطحی به طنز تلخ بود بلافاصله با فیلم بعدی‌اش با همان چهره قبلی جیم کری دوباره موقعیت کاری او را مستحکم کرد.
پس از این فیلم نشان داد که جایگاهی که در آن قرار گرفته است راضی اش نمی‌کند و سعی فراوانی کرد تا در فیلم کارگردان‌های مطرح‌تر ظاهر شود و حاصل این تلاش بازی در نمایش ترومن از پیتر ویر بود که با شکستن دستمزدش به آن رسید.
نقش آفرینی کری در این فیلم خیره کننده بود و جایزه گلدن گلوب را برایش به ارمغان آورد. در دو فیلم بعدی‌اش یعنی مردی در ماه و فیلم « من، خودم و آیرین » نیز خوب ظاهر شد و برای مردی در ماه دوباره جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد و با دومی نیز محبوبیت بیشتری در بین سینماروها و صاحبان کمپانی ها به دست آورد.
اگر جری لوییس جایگزین ستاره‌های کمدی سینمای صامت بود جیم کری هم همان خصوصیات را از وی به عاریت گرفت و به آنها روح زمانه و سینمای مدرن دهه ‌١٩٩٠ را دمید.
در کمدی‌های جیم کری پرده دری های اخلاقی و شوخی های گاه وقیح به شلوغی و طنز بزن و بکوب جری لوییس و هم دوره‌هایش اضافه شده است. در سالهای پایانی دهه ‌١٩٩٠ کری سعی فراوانی کرد تا تنها یک کمدین موفق در گیشه نباشد.
پذیرفتن نقش ریدلر در همیشه بتمن که نه نقش اول بود و نه دستمزد بالایی داشت و بعد از نصب کننده تلویزیون کابلی و عدم موفقیت هردو او را ناامید نکرد و با بازی در نمایش ترومن و مردی در ماه به آن هدف خود رسید.
هر چند در این سالها آکادمی کری را حتی شایسته دریافت کاندیدایی اسکار هم ندانست اما او هم از سوی کانون‌های منتقدان و هم از سوی جشنواره‌ها و هم در مراسم اهدای جوایز سالیانه مورد تقدیر قرار گرفت.
با بازی در فیلم خیره کننده درخشش ابدی یک ذهن پاک تجربه جدیدی را پشت سر گذاشت و نشان داد که در غیر کمدی نیز می‌توانند خوش بدرخشد.
کری با دو چهره متفاوت و حرکات مخصوص به خود در آسمان سینمای امروز ستاره ای محبوب است و همین دو چهره باعث می‌شود وی بازیگر مطرحی در سینمای معاصر به شمار آید.
از مطرح ترین فیلم‌های جیم كری می توان به ‌٢٠٠٩- دوستت دارم فیلیپ موریس (استیون راسل) ، ‌٢٠٠٨- مرد پاسخ‌های مثبت (پیتون رید) ، ‌٢٠٠٧ -شماره ‌٢٣ (والتر) ، ‌٢٠٠٥-شوخی با دیک و جین (دیک) ، ‌٢٠٠٤ -مجموعه وقایع ناگوار لمونی اسنیکت (کانت اولاف) ،‌ ‌٢٠٠٤ -درخشش ابدی یک ذهن پاک (جوئل بریش) ، ‌٢٠٠٣-بروس قادر (بروس نولان) ، ‌٢٠٠١- مجستیک (پیتر اپلتون) ، ‌٢٠٠٠- چگونه گرینیچ کریسمس را دزدید (گرینیچ) ،‌ ‌٢٠٠٠-من، خودم و آیرین (چارلی بیلیگیتز/لوک تریمبل/خودم) ،‌ ‌١٩٩٩- مردی بر ماه (تونی کلیفتون) ،‌ ‌١٩٩٨-سیمون بیرچ (جوانی جو ونتوورت) ، ‌١٩٩٨- نمایش ترومن (ترومن بروبنک) ، ‌١٩٩٧-دروغگو دروغگو (فلچر رید) ، ‌١٩٩٦-مرد کابلی (مرد کابلی) ، ‌١٩٩٥ -ایس ونچورا: هنگامی که طبیعت فرا می‌خواند (ایس ونچورا) ، ‌١٩٩٥ -بتمن برای همیشه (ریدلر/ادوارد نیگما) ، ‌١٩٩٤-خنگ و خنگ‌تر (لوید کریسمس) ، ‌١٩٩٤ -ماسک (استنلی اپکیس) ، ‌١٩٩٤-ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات (ایس ونچورا) ، ‌١٩٨٩-کادیلاک صورتی (کمدین)، دختران زمینی ساده‌اند (ویلپاک) ، ‌١٩٨٨-استخر مرگ (جانی اسکوارز) ، ‌١٩٨٦-پگی سو ازدواج کرد (والتر گتز) ،‌ ‌١٩٨٣-همه چیز در طعم خوب (رالف) ، ‌١٩٨٣-معرفی... جانت (تونی مورونی) ، ‌١٩٨٣-کوه مس (بابی تاد).
آخرین فیلم «جیم كری» كه دو جایزه گلدن گلوب را در كارنامه بازیگری‌اش دارد، فیلم «مرد بله‌قربان‌گو» بود.
اواخر سال گذشته جیم كری، بازیگر و كمدین سرشناس هالیوود نشان ادبیات و هنر فرانسه را دریافت كرد.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ  و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir