کیهان کلهر
كلهر با اشاره به برگزاری این كنسرت گفت: هدفم این بود كه با در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی‌‌ام در شرایط كنونی در ایران كاری انجام دهم بر این اساس با توجه به مشغله كاری‌ كه داشتم...
 
كنسرت كیهان كلهر با ساز ابداعی «شاه كمان» در تاریخ 23 تا 29 تیر ماه (جز روز بیست‌وهفتم تیر) در تالار وحدت برگزار می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در نشست مطبوعاتی كه صبح امروز با حضور «حمیدرضا نوربخش» خواننده و «كیهان كلهر» آهنگساز و نوازنده كمانچه در كانون موسیقی عارف برگزار شد، این دو هنرمند به تشریح كنسرت خود درتالار وحدت پرداختند.
 
*كنسرت هالیوود در تهران تكرار می‌شود
نوربخش در ابتدای این نشست در خصوص كنسرت آینده خود با كلهر گفت: حدود 2 سال پیش به دعوت هالیوود برنامه‌ای را با كیهان كلهر برای بزرگداشت مولانا در یك سالن 20 هزار نفری برگزار كردیم كه بنده افتخار خوانندگی این برنامه را كه در دستگاه نوا و بر اساس اشعاری از مولانا بود،برعهده داشتم.
وی ادامه داد: در كنسرت آینده نیز همین برنامه را با بسط و گسترش و با اضافه شدن تعداد دیگری از ساخته‌های كلهر با یك تركیب 9 نفره در تاریخ‌ 23 تا 29 تیر ماه جز (27 تیر ماه)‌ در تالار وحدت ساعت 21 اجرا خواهیم كرد.
 
*دوست داشتم در شرایط كنونی در ایران كنسرت دهم
كلهر با اشاره به برگزاری این كنسرت گفت: هدفم این بود كه با در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی‌‌ام در شرایط كنونی در ایران كاری انجام دهم بر این اساس با توجه به مشغله كاری‌ كه داشتم، سعی كردم همین برنامه را كه سال‌ها پیش در هالیوود به روی صحنه بردم را با گسترش بیشتر برای ایرانی‌ها نیز برگزار كنم.
وی با بیان اینكه قطعات این اجرا در دستگاه نوا و شور است، بیان داشت: شخصا فكر كردم احساس اشعار مولانا را در قطعاتم داشته باشم و صرفا می‌خواستم با گروهی از جوانان این كار را انجام دهم تا بتوانیم انرژی جدیدی به جامعه منتقل كنم.
 
*عدم حضور حسین علیزاده در كنسرت همنوازان كلهر
این نوازنده كمانچه در خصوص عدم حضور حسین علیزاده در این كنسرت، گفت: آخرین كنسرت من و علیزاده با آقای خلج برگزار شد و من با ایشان در مقاطع مختلفی كار كردم اما علیزاده در این كنسرت حضور ندارد.
كلهر با اشاره به اینكه تمامی آثار اجرایی از ساخته‌های بنده است، ادامه داد: با توجه به اینكه اكثر كارهای من سازی هستند ،برای خواننده كم تصنیف ساخته‌ام. بر این اساس در این كنسرت با توجه به حضور خواننده چند تصنیف نیز ساخته‌ام. همچنین سعی كرده‌ام اشعاری از مولانا را انتخاب كنم كه با رنگ‌آمیزی موسیقی و با فضایی كه من دوست دارم، همخوانی داشته باشد.
 
*اشعار مولانا با دستگاه نوا عجین است
وی در خصوص انتخاب دستگاه نوا گفت: انتخاب این دستگاه صرفا یك اتفاق است صرف نظر از اینكه من نوا را خیلی دوست دارم ،احساس می‌كنم اشعار مولانا با این دستگاه عجین است.
كیهان كلهر در ادامه صحبت‌های خود در خصوص همكاری با خوانندگان موسیقی سنتی، افزود: خیلی كم با خواننده كار كردم و تنها در یك مقطع با استاد شجریان كار قدیمی انجام داده‌ام چرا كه همیشه سعی كرده‌ام بیشتر موسیقی سازی انجام دهم اما هم اكنون دوست داشتم با این گروه یك بخش‌ سازی و یك بخش گروه‌نوازی و آواز داشته باشم.
وی در خصوص حضور نوربخش به عنوان خواننده در این كنسرت گفت:وی یكی از خوانندگان مطرح نسل جوان امروز هستند و با توجه به آشنایی من از سال 71 با ایشان، تصمیم گرفتم این خواننده جوان در كنار گروه حضور داشته باشد.نوربخش نسبت به جوان‌های خواننده ریشه سنتی دارد و دلیل انتخاب من برای ایشان و دیگر اعضای گروه ایجاد رشد موسیقی در نسل جوان بود چرا كه ما به غیر از اساتید موسیقی اسم جدیدی در موسیقی نمی‌شنویم.
وی ادامه داد:فكر می‌كنم یكسری جوانان با استعداد در كنار اساتید قرار بگیرند، می‌توانند به خوبی رشد كنند چرا كه ما كمبود استعداد نداریم بلكه با كمبود موسیقی مواجه هستیم كه امیدواریم با این كار یك نسل جایگزین نسل دیگر شود.
 
*بداهه‌نوازی كلهر در كنسرت تالار وحدت
به گزارش فارس، كلهر با اشاره به اسم گروه خود گفت: همنوازان كلهر اسمی است كه ما فعلا برای این گروه در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم در یك بخش بنده به تك‌نوازی كمانچه و دونوازی با یكی از اعضای گروه بپردازم و در بخش دوم گروه‌نوازی با آواز نوربخش را داشته باشیم. همچنین قصد دارم این كار به صورت استودیویی ضبط و به صورت آلبوم منتشر شود.
 
*كلهر «شاه‌ كمان» را به صحنه می‌آورد
این آهنگساز با اشاره به حضور یك ساز جدید در سازبندی گروه گفت: یك سازنده ساز استرالیایی به نام «پیتر بیفین» سازی را با كاسه و دسته بلند كه كاسه آن شبیه سازهای قدیمی ماست، ساخته است. به دنبال آشنایی من با وی در فستیوال آلمان طرحی روی كمانچه پیاده كردیم كه 5 سیم دارد و صدایش از جنس كمانچه اما بم‌تر و نزدیك به موسیقی قدیمی ماست.من اسم آن را با مشورت با آقای علیزاده «شاه كمان» گذاشته‌ام.كه البته در این كنسرت در بخش اول با این ساز بداهه‌نوازی خواهم داشت .
وی در خصوص ساخت چنین سازی گفت: هم اكنون هر نوع سازی مد شده و من فكر می‌كنم سازهایی كه روی آنها زحمت كشیده شده جای خود را در موسیقی ایرانی پیدا می‌كند.
كلهر با اشاره به سازبندی در این كنسرت گفت: سعی كردیم یك گروه كاملا سنتی ایرانی باشد به طوری كه از سازهای تار، كمانچه، سنتور، رباب، نی، تنبك و دف استفاده كرده‌ایم.
 
*موسیقی چند صدایی در موسیقی ایرانی كاربرد ندارد
این نوازنده كمانچه در ادامه در خصوص موسیقی چند صدایی در موسیقی ایرانی اظهار داشت: هدف من در این اجراها ارائه موسیقی چند صدایی نیست چرا كه معتقدم موسیقی چند صدایی در موسیقی ایرانی كاربردی ندارد. من دوست ندارم موسیقی غرب را به ایران و برعكس موسیقی ایران را به خارج القا كنم.
وی در خصوص اجرا در تالار وحدت گفت: این مكان جایی است كه از ابتدا برای كنسرت ساخته شده و در شأن مردم است. تاكنون در سالن‌هایی كه كنسرت داشته‌ایم نه برای این مقوله ساخته شده‌اند نه مردم آسایش دارند و از آنجایی كه من دوست دارم مردم برای دیدن كنسرت‌هایم در راحتی و آسایش باشند این تالار را انتخاب و تعداد شب‌هایمان را بیشتر كردیم.
كلهر با اشاره به قیمت بلیت كنسرت در ایران بیان داشت: معتقدم قیمت بلیت‌ها بی‌رویه بالا رفته كه در این كنسرت سعی كرده‌ایم قیمت‌ها نسبت به بقیه مناسب‌تر باشند.
نوربخش در ادامه با اشاره به قیمت بلیت‌های این كنسرت گفت: 25،20و 30 هزار تومان قیمت بلیت‌هایی است كه برای این كنسرت در نظر گرفته شده است.
 
*هنرمندان به موسیقی بی‌مهری كرده‌اند
كیهان كلهر با اشاره به وضع موسیقی در ایران خاطر نشان كرد:فكر نمی‌كنم موسیقی وضع بدی داشته باشد چرا كه موسیقی ما بسیار بارورتر است و بی‌مهری كه به آن شده فقط از سوی خود ما انجام گرفته است.
 
*نوای ساز كلهر در استانهای ایران طنین‌انداز می‌شود
وی در پایان این نشست بیان داشت: بعد از كنسرت در تهران ،در اصفهان، شیراز، تبریز، كرمان و بعد از ماه مبارك رمضان در استان‌های دیگر به روی صحنه خواهیم رفت و دوباره در تهران كنسرت را تكرار می‌كنیم.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com