نلسون ماندلا
این تابلو را یوئیل داماسو، اهل آفریقای جنوبی کشیده است و در آن بدن بیجان اولین رئیس جمهور آفریقای جنوبی روی میز تشریح قرار گرفته و کالبدشکافی می‌شود درحالیکه...

تابلو نقاشی که کالبدشکافی جسد نلسون ماندلا را نشان می‌دهد روز شنبه اعتراضات بسیاری را در آفریقای جنوبی برپا کرد.
به گزارش خبرآنلاین، با وجود این اعتراضات هنرمندی که این تابلو را کشیده است آن را ادای احترامی به این رهبر تاریخی خوانده است.
این تابلو را یوئیل داماسو، اهل آفریقای جنوبی کشیده است و در آن بدن بیجان اولین رئیس جمهور آفریقای جنوبی روی میز تشریح قرار گرفته و کالبدشکافی می‌شود درحالیکه دیگر چهره‌های سیاسی این کشور دور جسد او ایستاده‌اند.
این اثر در مرکزخرید شیکی در ژوهانسبورگ در معرض دید عموم است و موجب خشم حزب حاکم کنگره ملی آفریقا شده است.
این کنگره در بیانیه‌ای اعلام کرد:«کنگره ملی آفریقا از این مسئله منزجر است و با قدرت تمام و با شدیدترین لحن «نقاشی ماندلا مرده» را محکوم می‌کند. این اثر نشانه کامل بدسلیقگی  و بی‌احترامی است، توهین و کج‌دهنی به ارزش‌های جامعه ما است.»
کنگره نقاشی را «نژادپرستانه» خواند و نقاش آن را به دلیل به تصویر کشیدن جسد ماندلا تقبیح کرد و این نقاشی را عملی غیرعقلایی در جامعه آفریقا خواند.
اما داماسو گفته است قصد بی‌احترامی به قهرمان مبارزات ضدآپارتاید آفریقای جنوبی نداشته است، او به روزنامه «ساتردی استار» گفت:«این نقاشی گوشت و تن ماندلا را به تصویر کشیده  و نشان می‌دهد او هم مثل همه ما آدم است.»
این هنرمند در ادامه افزود:«ماندلا با کوشش بسیار به چیزهای بزرگی رسیده و تاثیری به‌سزایی بر کشور ما و دنیا گذاشته است، اما نقاشی نشان می‌دهد مردی که این کارها را کرده مثل همه آدمی معمولی بوده.»
این نقاشی که برداشتی مدرن از نقاشی قرن هفدهم رامبرانت با نام «کلاس تشریح دکتر نیکلائس تولپ» است ماندلا را درازکشیده بر تخت تشریح نشان می‌دهد و نکوسی جانسون فقید، فعال مبارزه با ایدز که در 12 سالگی درگذشت در حال انجام کالبدشکافی است.
تعدادی از بزرگان آفریقای جنوبی نیز دور میز جمع شده‌اند، ازجمله آرک‌بیشاپ دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل، رئیس جمهور جیکوب زوما، تابو مبکی رئیس جمهور پیشین و هلن زل رهبر اوپوزیسیون.
ماندلا روز 18 ژوئیه 92 ساله می‌شود و در ماه‌های اخیر به دلیل ضعف جشمانی حضورش در اماکن عمومی را کاهش داده است.
 
نقاشی نلسون ماندلا
 
مردم آفریقای جنوبی امیدوار هستند او در بازی فینال جام جهانی فوتبال در میان تماشاگران حاضر شود، این درحالی است که خانواده و بنیاد او اعلام کرده‌اند در روز مسابقه در این مورد تصمیم می‌گیرند.
ماندلا قرار بود در افتتاحیه این بازی‌ها در روز 11 ژوئن حاضر شود اما به دلیل مرگ تراژیک نوه‌اش یک روز پیش از آغاز مسابقات در حادثه رانندگی در این مراسم حاضر نشد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir