بسیاری از منتقدان سینما اعتقاد دارند بخش مسابقه شصت و یکمین جشنواره فیلم کن پس از یک شروع خوب به زودی قدرت خود را از دست داد و امسال از فیلم‌های خاطره‌انگیز خبری نبود.
 

به گزارش خبرنگار مهر، رویترز اعلام کرد با وجود نبود فیلم‌های برجسته در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن امسال، حضور چهره‌های سینمایی مانند آنجلینا جولی، براد پیت، کلینت ایستوود، پنه‌لوپه کروز، وودی آلن، استیون سودربرگ، استیون اسپیلبرگ، هریسن فورد و ستاره‌های ورزشی از جمله مایک تایسن و دیگو مارادونا باعث شد حداقل قدرت ستاره‌ای جشنواره محفوظ بماند.



صحنه‌ای از فیلم ایتالیایی "گومورا" 

منتقدانی که در 10 روز اول جشنواره و تا روز جمعه 20 فیلم از 22 فیلم بخش مسابقه رسمی جشنواره کن امسال را دیدند و در نشست‌های خبری، گفتگوها و مهمانی‌ها شرکت کردند، برای پیدا کردن فیلم‌های بسیار باارزش مشکل داشتند.

بخش مسابقه رسمی جشنواره 61 روز یکشنبه به پایان می‌رسد و این زمانی است که 9 داور این بخش به ریاست شان پن فیلمساز و بازیگر آمریکایی برنده جایزه نخل طلای جشنواره امسال را تعیین می‌کنند. یکی از منتقدان نشریه ورایتی در این باره گفت: جشنواره هنوز به نیمه نرسیده، نوعی ناامیدی بر فضای کلی حاکم شد بود.

او افزود: با توجه به اینکه امسال جشنواره فیلم برلین نیز ضعیف بود، این احساس وجود دارد که سال 2008 به لحاظ سینمایی سالی خیلی خوب نیست. این منتقد سینما و چند منتقد دیگر "والس با بشیر" آری فولمن از رژیم صهیونیستی را یکی از بخت‌های اصلی برای دریافت جایزه نخل طلا می‌دانند.

این مستند انیمیشن درباره قتل‌عام سال 1982 در دو اردوگاه صبرا و شتیلا در لبنان به دست شبه‌نظامیان مسیحی است که با حمایت اسرائیل انجام شد. دیگر رقبای اصلی شامل "معاوضه" کلینت ایستوود و "سه میمون" نوری بیلگه جیلان در از ترکیه، از تلاش برگزارکنندگان جشنواره کن برای تلفیق سینمای جریان روز با فیلمسازی به شکل مستقل و با بودجه کم خبر می‌دهد.

"معاوضه" ایستوود پیش از این "بچه عوضی" نام داشت و آنجلینا جولی در آن به نقش مادری در دهه 1920 ظاهر می‌شود که پسر او ناپدید می‌شود و در جستجو برای رسیدن به حقیقت، همزمان باید با ماموران فاسد اداره پلیس لس آنجلس و یک قاتل زنجیره‌ای کنار بیاید.

فیلم جدید ایستوود بیش از هر فیلم دیگر در کن خود را به عنوان یکی از نخستین مدعیان جایزه اسکار سال 2009 مطرح کرد، هرچند تعدادی از منتقدان فیلم او را چندان نپسندیدند. "سه میمون" جیلان که یک تراژدی خانوادگی است در نظرسنجی غیررسمی اسکرین اینترنشنال بیشترین آراء منتقدان را کسب کرده است.

در همین حال درام خانوادگی "یک کریسمس" ساخته آرنو دپلشن فرانسوی میان منتقدان داخلی طرفداران بسیار دارد. درام مافیایی "گومورا" به کارگردانی ماتیو گارونه و یکی از دو نماینده ایتالیا در بخش مسابقه جشنواره کن امسال، برای ارائه تصویری شجاعانه از دنیای سبعانه مافیای ناپل مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم بر مبنای رمانی پرفروش نوشته روبرتو ساویانو ساخته شده است.

"ستاره" پائولو سورنتینو دیگر فیلم ایتالیایی جشنواره 61 نیز با استقبال خوب منتقدان روبرو شد. این فیلم نگاهی طنزآمیز به جولیو آندروتی سیاستمدار معروف ایتالیایی دارد و او را به شکل نمادی از فساد سیستم سیاسی در این کشور ترسیم کرده است.

برادران بلژیکی ژان ـ پی‌یر و لوک داردن که دو جایزه نخل طلا در کارنامه دارند، با  فیلم"سکوت لورنا" خود را به عنوان یکی از مدعیان جایزه این بخش مطرح کردند. در همین حال دو فیلم از چهار فیلم آمریکای لاتین بخش مسابقه مورد توجه قرار گرفتند.

مارتینا گاسمن در فیلم آرژانتینی "لئونرا" به کارگردانی پابلو تراپرو به نقش زنی باردار که به جرم قتل به زندان می‌افتد، حضوری در خور توجه دارد و درام برزیلی "خط عبور" به کارگردانی والتر سالس و دانیلا توماس نیز فیلمی تاثیرگذار است که داستان آن در زاغه‌های سائوپولو روی می‌دهد.

فیلم دوقسمتی "چه" استیون سودربرگ درباره زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا مبارز انقلابی آرژانتینی به خاطر مدت زمان چهار ساعت و نیمی و طولانی خود مورد انتقاد برخی قرار گرفت و "نیویورک، جزء به کل" چارلی کافمن درباره یک نمایشنامه‌نویس سرخورده نیز تعدادی از منتقدان را گیج کرد.

در جریان برگزاری شصت و یکمین جشنواره فیلم کن صدها فیلم در بخش‌های مختلف به نمایش درآمد که تعدادی از آنها شایسته حضور در بخش مسابقه رسمی را داشتند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فیلم "گرسنگی" درباره بابی سندز چریک ایرلندی و Johnny Mad Dog درباره کودکان سرباز در آفریقا اشاره کرد.

شصت و یکمین جشنواره فیلم کن از 14 مه (25 اردیبهشت) با نمایش فیلم "کوری" به کارگردانی فرناندو میره‌یس آغاز شد و فردا 25 مه (پنجم خرداد) با نمایش فیلم "چی شد؟" بری لوینسن به پایان می‌رسد