مجسمه‌ای با سر گاو و بدن انسان در كتابخانه اختصاصی، مجسمه‌ای به شكل پرنده و از جنس برنز در موزه جهان‌نما و مجسمه‌ای حاوی دست انسان و پرنده‌ای مرده بر روی آن در كاخ صاحبقرانیه، بخشی از آثار حجمی این هنرمند...

به گزارش ایسنا، مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران به بهانه درگذشت بهمن محصص، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایران و جهان اقدام به معرفی آثار این هنرمند در كاخ نیاوران كرده است.
 تعداد شش اثر حجمی و پنج تابلو از آثاری كه این هنرمند خلق كرده است در این مجموعه موجود است.
مجسمه‌ای با سر گاو و بدن انسان در كتابخانه اختصاصی، مجسمه‌ای به شكل پرنده و از جنس برنز در موزه جهان‌نما و مجسمه‌ای حاوی دست انسان و پرنده‌ای مرده بر روی آن در كاخ صاحبقرانیه، بخشی از آثار حجمی این هنرمند در مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران را تشكیل می‌دهد.
همچنین تعدادی تابلو حاوی نقاشی ماهی و تابلویی شامل پرنده از جمله آثار نقاشی این هنرمند در این مجموعه است.
بهمن محصص متولد نهم اسفند ماه 1310 در شهر رشت است. او در 14 سالگی در كارگاه و نمایشگاه محمد حبیب محمدی كه هنر را در آكادمی هنر مسكو قرار گرفته بود شروع به كار و در سال 1333 به اروپا سفر كرد و در ایتالیا ساكن شد و در آكادمی هنر رم مدتی نزد «فروچیو فراتزی» به آموختن هنر مشغول شد كه حاصل آن چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در داخل و خارج بود.
پس از آن محصص به ایران بازگشت و در نمایشگاه‌ها، كنفرانس‌ها و برنامه‌های متعددی شركت كرد. او برای مردم ایران آثاری از «پیراندلو»، «مالاپارت»، «كالوین» و‌«پاوسه» را از ایتالیایی و آثاری از «اژن یونسكو» و «ژان ژنه» را از فرانسه ترجمه كرد و نمایش «صندلی‌ها» اثر «یونسكو» را به روی صحنه برد. دوباره به رم بازگشت و در همان‌جا به ادامه زندگی و كار پرداخت. آثار پرارزش او بیش از همه در ایتالیا، ایالات متحده و ایران نگهداری می‌شوند.
مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران یكی از كاخ موزه‌های شمال شهر تهران است و اكنون محوطه كاخ شامل كاخ صاحبقرانیه، كاخ اختصاصی نیاوران،‌ كوشك احمدشاهی، كتابخانه اختصاصی، باغ كتیبه‌ها، موزه و نگارخانه تهران است.
كاخ موزه نیاوران پیش از این نیز نمایشگاه دیگری از آثار محصص را آبان ماه سال 85 برپا كرده بود

 

 گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir