این دستگاه نمایش فیلم كه یكی از نادرترین و ابتدایی‌ترین دستگاهها در نوع خود است به رغم گذشت چندین سال از عمر آن همچنان قادر...
دستگاه 72 ساله نمایش فیلم در موزه سینما نگهداری میشود
یكی از دستگاههای نادر نمایش فیلم در سال 1315 توسط مرحوم تاگور سوكیاسیان یكی از سینماداران پیشگام از كشور فرانسه خریداری و از طریق روسیه وارد ایران شد.  
_ یكی از دستگاه‌های نادر نمایش 35 میلیمتری با قدمت 72 سال در موزه سینما نگهداری می‌شود.
 
به گزارش روابط عمومی موزه سینما این دستگاه در سال 1315 توسط مرحوم تاگور سوكیاسیان یكی از سینماداران پیشگام از كشور فرانسه خریداری و از طریق روسیه وارد ایران شد.
 
دستگاه مذكور در سینما ایران شهر رشت مورد استفاده قرار گرفت ولی این سینما به دلیل نقل مكان سوكیاسیان به تهران در سال 1343 به اهالی رشت فروخته شد و پس از مدتی نیز تعطیل و به پاركینگ تبدیل شد.
 
علاقه سوكیاسیان به این دستگاه به حدی بود كه آن را از رشت به تهران منتقل كرده و تا پایان عمر در اتاق مخصوصی كه در منزل خود ساخته بود از آن نگهداری می‌كرد.
 
این دستگاه نمایش فیلم كه یكی از نادرترین و ابتدایی‌ترین دستگاهها در نوع خود است به رغم گذشت چندین سال از عمر آن همچنان قادر به نمایش فیلم است.
 
دستگاه نمایش فیلم  سوكیاسیان پس از درگذشت وی درسال 1374 توسط خانواده‌اش به موزه سینما اهدا و در زمان حاضر یكی از ذخایر ارزشمند این موزه به شمار می‌رود.
 
چند دستگاه قدیمی دیگر نمایش فیلم، دوربین فیلمبرداری، لوازم آكساسوار، جوایز داخلی و بین‌المللی هنرمندان و فیلمهای سینمایی و... در هفت سال موزه سینما نگهداری می‌شود و روزانه مورد بازدید علاقمندان سینما قرار می‌گیرد.
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری میراث