گاردنر در این مجموعه با عنوان «بهترین‌های علمی تخیلی سال: مجموعه بیست و هفتم» رمان‌هایی از نویسنده‌های برجسته این حوزه از ادبیات داستانی را جمع آوری کرده است که از جمله آنها می‌توان به رمان کوتاه...

به گزارش تابناک، گاردنر در «بهترین‌های علمی تخیلی سال: مجموعه بیست و هفتم» رمان‌هایی از نویسنده های برجسته این حوزه از ادبیات داستانی را جمع آوری کرده است که از جمله آنها می توان به رمان کوتاه «بهشت گمشده» آلبرت کودری، «خونریز» اثر تد کوماتا، «چه می‌شد اگر» نوشته جان بارنز و... اشاره کرد.
این موضوع ممکن است طرفداران کتاب‌های داستانی و به طور کلی موضوعات داستانی را ناراحت کند که باید داستان های کوتاه را مثل میوه‌های گلخانه ای که برای پر کردن بازار از آنها در شرایط خاصی پرورش می یابند در چنین شرایطی ایجاد کرد ولی ظاهراً دلایل این موضوع در مورد داستان‌های علمی تخیلی صدق نمی‌کند چرا که علاوه بر سه مجله معروف تخصصی این داستان ها در آمریکا و انگلیس مثل مجله «آسیموف، آنالوگ و فانتاسی و علمی تخیلی» که سالیانه حدود 4 هزار صفحه داستان منتشر می‌کنند در سای‌ های انگلیسی مثل Tor.com می توان بسیاری از این داستان‌ها را پیدا کرد.
بیشتر طرفداران داستان‌های علمی تخیلی در سالهای اخیر با کوشش انتشارات استریت مارتین و تهیه مجموعه‌هایی از رمان های علمی تخیلی می‌توان گفت که از این بابت خیالشان تا آینده‌ای نزدیک راحت شده است که در این میان بیست و هفتمین مجموعه سالیانه این انتشارات که منتخبی از رمان های علمی تخیلی است از سوی «گاردنر دوزویس» جمع آوری و ویرایش شده است و شامل 300 هزار کلمه و نقاشی است که در نوع خود بی نظیر محسوب می‌شود.
 به نقل از وال استریت ژورنال، گاردنر در این مجموعه با عنوان «بهترین‌های علمی تخیلی سال: مجموعه بیست و هفتم» رمان‌هایی از نویسنده‌های برجسته این حوزه از ادبیات داستانی را جمع آوری کرده است که از جمله آنها می‌توان به رمان کوتاه «بهشت گمشده» آلبرت کودری اشاره کرد که داستان نظامیان قرن جدید را روایت می کند؛ نظامیانی که در سیاره های دیگر ماجراهای عجیبی برایشان اتفاق می‌افتد. سربازان در برخورد نظامی با موجودات عجیب ساکنان سیاره‌های دیگر وقتی از سوی مقامات ارشد خود دستور قتل عام آنها را می‌شنوند از در دوستی با آنها درمی‌آیند و در مقابل فرماندهان خود می ایستند.
گاردنر در این مجموعه هرچند رمانهای مختلفی با موضوعات مختلفرا انتخاب می کند ولی مثلاً وقتی رمان گریفیت با عنوان «نیازهای دو نفر» را انتخاب کرده، معلوم می شود که به زمینه داستانی مشترکی علاقه دارد. در کتاب گریفیت یکی از نویسنده های زن کتاب‌های علمی تخیلی داستان دو عضو یک شرکت نرم افزاری را می‌گوید که عاشق یکدیگر می‌شوند و در نهایت در مقابل اهداف خصمانه و غیر انسانی مسئولان شرکت در برابر بشریت به پا خاسته و مقاومت نشان می‌دهند.
گاردنر در انتخاب داستانهای علمی تخیلی دیگر مثل «خونریز» اثر تد کوماتا (داستان اثرات وحشتناک یک آزمایش تجربی در باغ وحش) و «ویشنو در سیرک گربه‌ها» اثر ایان مک دونالد (ماجراهای سال 2050 در هندوستان) طوری عمل کرده که استان‌ها موضوعات مختلفی دارند با ریشه های مشترک. همگی داستان انسان‌هایی را روایت می‌کنند که تا اندازه ای در مقابل زورگویی‌های مدیران و مسئولان بالادست ابتدا تحمل می کنند و بعد از گذشت مرحله ای دست به آشوب می زنند و به میل خود دنیا را تغییر می‌دهند. 
از دیگر ژانرها و موضوعات انتخاب شده در رمانهای این مجموعه، موضوع تاریخ و سفرهای زمان است که از جمله آنها می‌توان به رمان «جو واتسون» با عنوان «فرار به دنیاهای دیگر با علم تخیل» اشاره کرد که با برگشت به زمان گذشته داستان دنیایی را بازگو می‌کند که افسردگی مردم دنیا پایانی ندارد ولی جنگ جهانی دومی در کار نیست و به جای آن مردم همیشه در جنگ هستند که هرچند از اسامی مستعار استفاده شده ولی اشاره به اشخاصی است که در سرنوشت تاریخ جنگ‌ها را رقم زدند.
دیگر داستان انتخاب شده در این مجموعه کتاب «فرانکشتاین ادیسون» اثر کریس رابرسون است که اقتباسی از داستانهای قرن 19 درباره مخترعان آن زمان را بازگو می کند که ماجراهایی متفاوت از زمان حال در اطرافشان اتفاق می‌افتد.
در موضوعات تاریخی نیز گاردنر به این موضوع علاقه نشان داده است که گذشته مثل یک صفحه ساده ویکی پدیا به راحتی قابل تغییر است که گویی از طرفداران بالایی برخوردار باشد.
در داستان دیگری در این مجموعه «چه می‌شد اگر» نوشته جان بارنز موضوعی قدیمی در حوزه ادبیات داستان‌های علمی تخیلی انتخاب شده است که از خواننده درباره کارهایی که انجام نشده سوال می‌کند. بارنز با استناد به نظریه‌های قدیمی فلاسفه درباره اینکه واقعیت تا چه اندازه حقیقت دارد و اینکه در اصل واقعیت چه اندازه واقعی است از مخاطب خود می‌پرسد که اگر آنها اطمینان نداشته باشند هر روز صبح در آمریکا یا هر کشوری دیگر از خواب بیدار شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ یا اینکه نام اشیاء اگر تغییر کند کاربرد یا کیفیت آن نیز تغییر می‌کند و ...
موضوع دیگر انتخاب داستان‌های این مجموعه، علوم جدید است که که «نانسی کرس» در کتاب خود با عنوان «عمل یک» دستکاری‌های ژنتیکی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در کتابش می‌گوید که چه اتفاقی می‌افتد وقتی محققان ژنتیکی روی کودکان دارای سندرم آرلن تغییراتی ایجاد می‌کنند که به آنها قدرتی می‌بخشد تا با یکدیگر ارتباط ذهنی پیدا کنند.
در این موضوع نیز گاردنر با توجه به ذائقه مخاطب داستان دوست دنیاهای عجیب و غریب در انتخاب و ویرایش داستان‌های کتابش از ژانر واقعیت و دنیای واقعی دور نمی‌شود تا فرشته هایی که قرار است در ذهن مخاطبان خود متولد شوند را کمی در دنیای واقعی برای خواننده ملموس و قابل باور سازد؛ و نمونه آن را در علوم جدید تخیلی و کاربرد آن برای ساده کردن مشکلات روزمره انسانهای معمولی دنیای واقعی را به خوبی مشاهده کنیم و بگوییم که فرشته های آینده تعدادشان زیاد خواهند بود...
  
گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tabnak.ir