کاوش‌های باستان‌شناسان در شهر باستانی لومان فرانسه منجر به کشف منطقه مذهبی وسیعی متعلق به قرن‌های اول تا سوم میلادی مملو از هدایا و نذوراتی با ویژگی‌های ظاهری سالم و فوق العاده شد...

به گزارش میراث آریا، دانشمندان فرانسوی موفق به کشف منطقه مذهبی وسیعی شدند که وقف پرستش الهه‌های بیشماری شده بود.
کاوش‌های باستان‌شناسان در شهر باستانی لومان فرانسه منجر به کشف منطقه مذهبی وسیعی متعلق به قرن‌های اول تا سوم میلادی مملو از هدایا و نذوراتی با ویژگی‌های ظاهری سالم و فوق العاده شد.
این عبادتگاه باستانی که در منطقه‌ای به وسعت چهار هکتار و در زمینی که امروز مزرعه گندم شده قرار داشته است از ساختمان‌ها و نمازخانه‌های متعددی تشکیل شده بود که متاسفانه بسیاری از این بناها به دبیل ساخت و سازهای بعدی کاملا نابود و ناپدید شدند. در این میان تنها بقایایی از ستون‌های معابد توسط باستان‌شناسان یافت شدند.
دانشمندان با نقشه نگاری آثار به دست آمده، آنها را به خطوط رنگی متفاوتی تقسیم کردند. خطوط قرمزخیابان‌ها، راه‌ها و گالری‌هایی را نشان می‌دادند که به ساختمان‌ها متصل شده و دایره‌هایی آبی، گودال یا حفره‌هایی را به تصویر می‌کشند که نحل قرار گرفتن ستون‌ها بوده و مردم را به سوی معبد راهنمایی می کردند.
علاوه بر آن در ورودی عبادتگاه ساختمانی E شکل قرار داشت که به احتمال زیاد مخصوص خوش‌آمد گویی به زائران بوده و در ان اشیا مذهبی فروخته می‌شده و محل استراحت نگهبانان معبد بوده است.
درکنار محوطه معابد، باستان‌شناسان قبرهایی با چند ظرف شیشیه‌ای و یک جعبه مخصوص نگاه داشتن مهر را کشف کردند که در نوع خود منحصر به فرد بوده است. زیرا به گفته محققان تاکنون معبد و قبرستان‌هایی اینچنین نزدیک به هم در هیچ مکان دیگری کشف نشده بود.
بااین وجود اگرچه، مجهولات زیادی از این منطقه مذهبی وجود دارد و باستان‌شناسان از کاوش‌های متعددی در آینده خبر داده اند اما معتقدند، در صورت اعلام عمومی این منطقه افراد زیادی برای تماشا و حتی زیارت به این سو روانه خواهند شد.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: chtn.ir