کشف این دیوار امکان می‌دهد تا باستان شناسان برای نخستین بار به درستی ارتفاع...
کشف دیواری 7 هزار ساله به ارتفاع یک متر و 70 سانت در سیلک کاشان
دیواری به ارتفاع یک متر و 70 سانت با 13 رج خشت دست ساز در تپه شمالی سیلک کشف شده است. این دیوار که 7 هزار سال قدمت دارد، به خانهای روستایی تعلق دارد و احتمالا یکی از قدیمی ترین نمونه های معماری در ایران محسوب می شود.عموما دیوارهای بافت شده از دوره پیش از تاریخ، بیش از 2 تا 3 رج خشت ندارند اما دیوار کشف شده در سیلک 13 رج خشت دارد  و به صورت افقی و عمودی بالا رفتهاست.  
سیلك كاشان
خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_حسن ظهوری _ کاوش های باستان شناسی در تپه شمالی سیلک واقع در کاشان، منجر به کشف دیواری به ارتفاع یک متر و 70 سانتی متر شد که از 13 رج خشت تشکیل شده و بیش از 7 هزار سال قدمت دارد. این دیوار یکی از قدیمی ترین نمونه های معماری ایران محسوب می شود.
 
"حسن فاضلی نشلی"، رئیس پژوهشکده باستان شناسی و سرپرست هیات کاوش در سیلک با اعلام این خبر به CHN گفت: «کشف دیواری به ارتفاع یک مترو 70 سانتی متر جزء بزرگترین شانس های باستان شناسی پیش از تاریخ است. زیرا عموما از این دوره دیوارهایی با ارتفاع بلند نداریم و نمونه ما جزء دیوارهای منحصر به فرد این دوره است.»
 
وی افزود: «عموما دیوارهای بافت شده از دوره پیش از تاریخ، بیش از 2 تا 3 رج خشت ندارند اما دیوار کشف شده در سیلک 13 رج خشت دارد  و به صورت افقی و عمودی بالا رفته‌است.»
 
کشف این دیوار امکان می‌دهد تا باستان شناسان برای نخستین بار به درستی ارتفاع خانه ها را محاسبه کنند.
 
فاضلی درباره تکنیک ساخت این دیوار که احتمالا به خانه ای روستایی تعلق دارد گفت: «این دیورا در حدود 5100 یا 5200 قبل از میلاد ساخته شده و خشت های به کار رفته در آن توسط دست به صورت قالب درآمده اند. به همین علت به صورت نامنظم با ابعاد نابرابر دیده می شوند.»
 
وی در ادامه گفت: «این خشت های به صورت افقی و عمودی و حتی مورب مورد استفاده قرار گرفته اند که احتمالا به منظور استحکام بخشی دیوار بوده است. شاید به این طریق قصد آن بوده که دیوار در برابر زلزله مقاوم شود.»
 
این دیوار در ارتفاع دو متری یک ترانشه باستان شناسی کشف شده است. از آنجایی که این ترانشه به منظور ایجاد یک دیواره لایه نگاری باز شده، عرض این دیوار به درستی مشخص نیست.
 
محل این دیواره بیش از 14 متر ارتفاع دارد و این درحالی است که باستان شناسان در ارتفاع دومتر این دیواره به آثار 7 هزار سال پیش برخوردند.
 
به گفته فاضلی با ادامه کاوش ها که تا پایان خرداد به طول می انجامد، احتمالا یافته های بیشتری توسط هیات باستان شناسی بدست خواهد آمد. 
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع خبرگزاری میراث