نسخه دیگری از این كتاب نقاشی، یك دهه قبل هشت میلیون و 800 هزار دلار به فروش رسید كه ركورد فروش كتاب‌هایی از این قبیل را به خود اختصاص داد. این نسخه كم‌نظیر به مجموعه...
  
یك نسخه كم‌نظیر از نقاشی‌های «جان جیمز آدوبون» با نام «پرندگان آمریكا»، كه به‌عنوان گران‌ترین كتاب نقاشی جهان به ثبت رسیده، برای فروش در حراجی ساتبی ارائه شده است.
در حال حاضر فقط 119 نسخه كامل از این كتاب چاپ قرن نوزدهم موجود است كه از این تعداد 108كتاب متعلق به موزه‌ها و كتابخانه هاست.
نسخه دیگری از این كتاب نقاشی، یك دهه قبل هشت میلیون و 800 هزار دلار به فروش رسید كه ركورد فروش كتاب‌هایی از این قبیل را به خود اختصاص داد. این نسخه كم‌نظیر به مجموعه شخصی «لرد هسكه» تعلق دارد و حراج آن در ماه دسامبر آغاز می‌شود.كتاب مذكور حاوی هزار نقاشی در ابعاد واقعی بیش از 500 گونه از پرندگان وحشی است، كه جان جیمز آدوبون، نقاش پرندگان وحشی طی 12 سال آنها را تكمیل كرده است. او برای این كار به سراسر آمریكا سفر كرد و روش كارش هم به این ترتیب بود كه بعد از شكار پرندگان، آنها را با یك سیم نازك آویزان كرده و سپس مشاهداتش را نقاشی می‌كرد.«آدوبون» بعد از اتمام كارش برای چاپ نقاشی‌ها به بریتانیا سفر كرد و در این مدت با شناسایی ثروتمندان، كتاب‌های خود را به آنها می‌فروخت. «لردهسكه» یكی از مجموعه‌داران بریتانیایی است كه از جمله یك نسخه كمیاب از كتاب متون ویلیام شكسپیر متعلق به اوست. این كتاب هم در حراجی ساتبی به فروش گذاشته خواهد شد. كتاب موسوم به «فرست فولیو» در سال 1623 میلادی چاپ شده و حاوی 36 نمایشنامه شكسپیر است.
مسئولان حراجی ساتبی می‌گویند این كتاب یكی از مهم‌ترین آثار ادبی انگلستان به ‌شمار می‌رود. احتمالا از این كتاب 750 نسخه تهیه شده كه در حال حاضر فقط 219 نسخه از آن موجود است.مسئولان حراجی ساتبی ارزش این كتاب را كه سه صفحه از آن هم مفقود شده، یك و نیم میلیون پوند برآورد كرده‌اند. این كتاب یكی از تنها سه نسخه كامل متون شكسپیر است كه دوباره صحافی نشده‌اند.
در حراجی ساتبی كه روز هفتم دسامبر برگزار خواهد شد، نامه‌های دست نویس «الیزابت اول»، ملكه انگلستان به «ماری استوارت» ملكه اسكاتلند، هم به فروش گذاشته خواهد شد.
«دیوید گلدثورپ»، یكی از متخصصان ارشد بخش متون و نسخ خطی ساتبی در لندن می‌گوید: «ارائه تمامی این مجموعه آثار در یك حراجی، قابل توجه است، موضوعی كه هرگز در عمر 15ساله فعالیتم در این قسمت اتفاق نیفتاده بود.»
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com