«محمود كلاری» روی صحنه آمده بود پیشنهادات جالبی برای تامین بودجه خانه سینما داد و گفت: ««شنیده‌ام رابطه ارشاد و خانه سینما شكرآب است بنابراین پیشنهاد دادیم...
  نكوداشت چهاردهمین جشن سینمای ایران با تقدیر از ترابی، فیروزفر و سریر
دومین برنامه از مجموعه جشنهای چهاردهمین جشن سینمای ایران 21 شهریور ماه همزمان با روز ملی سینمای ایران در تالار ایوان شمس برگزار شد.این جشن در حالی برگزار شد كه اختلافات معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران به اوج خود رسیده و مسئولان هر گروه با گفت و گو‌های عریض و طویل نظرات تند و تیزی را اعلام می‌كنند.
یك‌شنبه شب علاوه بر اهدای جوایز دو بخش پوستر و آنونس و تیزر سه سینماگر مورد تقدیر قرار گرفتند كه تقدیر از یكی از این سینماگران حرف‌های شنیدنی‌ای را در پی داشت. «حسین ترابی» كارگردان و نویسنده و مستندساز كه برای تقدیر از او «محمود كلاری» روی صحنه آمده بود پیشنهادات جالبی برای تامین بودجه خانه سینما داد و گفت: ««شنیده‌ام رابطه ارشاد و خانه سینما شكرآب است بنابراین پیشنهاد دادیم گردهمایی‌ای برای مسئله امنیت شغلی سینماگران برگزار شود كه نگذاشتند. بر این اساس پیشنهاد می‌دهم هنرمندان گورهای خود را در قطعه هنرمندان یا به ارشاد یا به شهرداری یا به مرفه‌های بی‌هنر بفروشند و پول آن را به حساب خانه سینما واریز كنند تا خانه سینما استقلال مالی پیدا كند و هنرمندان هم امنیت شغلی.»
كلیپی برای تقدیر از «ترابی» فراهم شده بود كه «فرهاد توحیدی» در این بخش پشت تریبون قرار گرفت و به شوخی خطاب به «ترابی» گفت: «این كلیپ را برای مراسم ترحیم‌تان آمده كرده بودیم اما قسمت این بود كه امشب پخش شود.» «ترابی» كه تندیس جشن را از دستان «احمد مسجدجامعی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق دریافت كرد، گفت: «از ریاست خانه سینما و فرهاد توحیدی دبیر جشن كه به جای مجلس ترحیم، مجلس تكریم برای من برگزار كردند، تشكر می‌كنم. به هر حال بودن بهتر از نبودن است.» این مراسم كه با استقبال گسترده علاقه‌مندان سینما روبه‌رو شده بود با اجرای «حسین پاكدل» برگزار شد. مراسم، با اهدای جایزه یادبود زنده یاد «سیف‌الله داد» به «محمدرضا فیروزفر» ادامه پیدا كرد.
این جایزه از سوی «امیر بدیع»، «كامران ملكی» و «زرین‌دست» به «فیروزفر» اهدا شد. بعد از اجرای موسیقی، آخرین بزرگداشت مراسم تجلیلهای جشن سینمای ایران با تقدیر از «محمد سریر» برگزار شد. «فرهاد فخرالدینی» در این بخش كارهای «سریر» را در عرصه موسیقی آثاری ارزشمند و تاثیرگذار برشمرد. «سیروس الوند» نیز درباره
«سریر» گفت: «این افتخاری برای من است كه در كنار «فرهاد فخرالدینی» قرار بگیرم و از هنرمندی مانند «محمد سریر» تقدیر كنیم. او موسیقی می‌سازد و ملت بدون موسیقی، ملت بی‌خاطره است.» «سریر» بعد از دریافت تندیس جشن گفت:
«بسیاری از جان خود در راه سینما مایه گذاشته‌اند كه این روزها سینمای ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد.
تقدیرهایی از این دست برای من انگیزه‌ای می‌شود تا در ادامه راه بتوانم در حد توان كاری برای سینما انجام دهم.» در این جشن «فرهاد توحیدی»، دبیر جشن گزارشی از كارهای خود ارائه كرد و گفت: «فراهم ساختن اسباب شادی به فرضیه‌ای ملی تبدیل شده و در فضیلت شادی همین بس كه نیرو و انرژی ساختن از آن پدیدار می‌شود، هرچند به قول استاد «شفیعی كدكنی» جستم هیچ یافت نشد زیر آسمان سیمرغ و كیمیا و خردمند شادمان. با قرار گرفتن جایزه زنده‌یاد «سیف‌الله داد» در میان تقدیرهای جشن سینمای ایران حلقه مفقوده پیوند بین سینما و سایر بخشها نیز به وجود آمد. » مراسم با اجرای دو قطعه «نمی‌شه غصه ما رو یه لحظه تنها بذاره» و «ایران» توسط محمدرضا صادقی، پیانوی محمد سریر و نگین سریر به پایان رسید.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com