در طول تعطیلات تابستان نه‌تنها «قصه اسباب‌بازی 3» با فروش 406 میلیون دلاری خود لقب پرفروش‌ترین فیلم فصل (و همچنین پرفروش‌ترین فیلم سال 2010 تا به امروز) را به خود اختصاص داد، بلكه...

به گزارش جام جم آن لاین، فصل تابستان امسال سینما در شرایطی به پایان رسید كه بازیگران سرشناسی همچون تام كروز، لئوناردو دی‌كاپریو، آنجلینا جولی و راسل كرو مقهور عروسك‌های انیمیشنی كمپانی والت دیزنی یعنی «وودی گاوچران» و «باز فضانورد» شدند. با پایان گرفتن فصل تابستان سینما، تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند، فیلم‌های انیمیشنی در مقایسه با فیلم‌های زنده، موفقیت خیلی بهتری در جدول گیشه نمایش داشتند و تماشاگران سینما كاراكترهای كارتونی را بیشتر از كاراكترهای زنده و معروف سینما دوست دارند.
 در طول تعطیلات تابستان نه‌تنها «قصه اسباب‌بازی 3» با فروش 406 میلیون دلاری خود لقب پرفروش‌ترین فیلم فصل (و همچنین پرفروش‌ترین فیلم سال 2010 تا به امروز) را به خود اختصاص داد، بلكه محصولات انیمیشنی بیش از یك میلیارد دلار در جدول گیشه نمایش سینماها فروش كردند. با توجه به این‌كه كل فروش محصولات سینمایی طی فصل تابستان 24‌‌/‌‌4 میلیارد دلار بوده است، می‌توان اهمیت موفقیت یك میلیارد دلاری فیلم‌های انیمیشنی را درك كرد. 3 فیلم از 10فیلم اول جدول فروش سینماها در این فصل، محصولات انیمیشنی بوده‌اند. كمپانی والت دیزنی كه قصه اسباب‌بازی 3 را با همكاری شركت رایانه‌ای پیكسار تهیه كرده، قبل از نمایش عمومی آن در میانه فصل تابستان به موفقیت كلان مالی و اقتصادی آن اطمینان داشت. این فیلم تنها اثر 400 میلیون دلاری سال جاری میلادی سینماهای آمریكای شمالی است و اهل فن بعید می‌دانند فیلم دیگری در سال جاری بتواند رقم فروش خود را به این انیمیشن رایانه‌ای نزدیك كند. فروش 600 میلیون دلاری فیلم در بقیه كشورهای جهان، رقم كلی فروش جهانی آن را به بالای یك میلیارد دلار رسانده است و نمایش موفقیت‌آمیز بین‌المللی آن همچنان ادامه دارد. سومین قسمت قصه اسباب‌بازی در شرایطی به چنین فروش كلانی دست پیدا كرده كه از حالا منتقدان سینمایی آن را برنده اسكار بهترین فیلم انیمیشنی سال معرفی كردند و عقیده دارند نام آن در فهرست 10 فیلم نامزد شده برای دریافت اسكار بهترین فیلم سال هم قرار خواهد گرفت.
دومین فیلم پرفروش تابستان سینماهای آمریكای شمالی آیرن من 2 با فیلم اول جدول یك فاصله طولانی دارد. این فیلم با بازی رابرت داونی جونیور در نقش یك ابرقهرمان كمیك استریپی، از سوی منتقدان سینمایی به عنوان یك كار سطحی ارزیابی شد. اما استقبال 312 میلیون دلاری تماشاگران از آن، حكایت از این نكته دارد كه آنها در خیلی موارد دیدگاهی شبیه منتقدان سینمایی ندارند. تهیه‌كنندگان «آیرون من»، خیلی پیش از این گفته بودند كه این فیلم برای آنها حكم یك جعبه جادو را دارد و به همین دلیل قسمت‌های بعدی آن را هر دو سال یك‌بار تهیه خواهند كرد.
«گرگ و میش: كسوف» سومین قسمت از یك فیلم نوجوانانه درباره گروهی از نوجوانان خون‌آشام و گرگ‌نماست كه تحلیلگران اقتصادی سینما برای آن پیش‌بینی فروش بالایی می‌كردند. این فیلم با فروش 298 میلیون دلاری خود، سومین فیلم موفق تابستان است. استقبال بالای تماشاگران از سومین قسمت فیلم باعث شد تا تهیه‌كنندگان آن تصمیم بگیرند چهارمین و آخرین قسمت فیلم را به صورت یك فیلم 2 بخشی تهیه كنند. به این ترتیب قصه كتاب 4 جلدی و پرخواننده استفنی مه‌یرز كه دستمایه اصلی تولید فیلم است، تبدیل به یك فیلم 5‌?قسمتی می‌شود. كریستین استوارت، رابرت پاتینسن و تیلور لاتنر 3 بازیگر اصلی این مجموعه فیلم، به مدد موفقیت مالی آن تبدیل به بازیگرانی مطرح شده‌اند.
«آغاز» درام دلهره‌آور و پررمز و راز سینما، 2 نام مطرح سینما را با خود دارد. كریستوفر نولان، سازنده 2 بتمن پرسر و صدای اخیر سینما كارگردان این فیلم و لئوناردو دی‌كاپریو، بازیگر اصلی آن است. تركیب این دو فروش 290 میلیون دلاری را برای «آغاز» به همراه آورد. اگرچه فروش فیلم كمتر از 3 فیلم اول جدول تابستانی بوده است، اما سازنده و تهیه‌كنندگانش از این رقم فروش كاملا راضی هستند. كمپانی فوكس قرن بیستم، تهیه‌كننده آغاز با توجه به قصه پیچیده آن، فروش 270 میلیونی آن را یك موفقیت كلان می‌دانند، اما این رقم فروش فاصله زیادی با رقم فروش 550میلیون دلاری «شوالیه تاریكی» نولان در 2 سال قبل دارد. موفقیت بالای مالی آغاز، تهیه‌كنندگان آن را به فكر تولید قسمت دوم آن انداخته است. ولی نولان هنوز پاسخی به این درخواست نداده است.
2 انیمیشن رایانه‌ای «شرك 4» و «من نفرت‌انگیز» با فروش‌های 238 و 236 میلیون دلاری، در ردیف پنجم و ششم جدول نمایش تابستان هستند، تهیه‌كنندگان شرك 4، پیش‌بینی فروش بسیار بالاتری را برای آن می‌كردند و این در حالی است كه موفقیت پیش‌بینی نشده بالای «من نفرت‌انگیز»، هم تحلیلگران اقتصادی سینما و هم تهیه‌كنندگان آن را شگفت‌زده كرد. این موفقیت باعث شد تا تولید قسمت دوم این فیلم در دستور كار سازندگانش قرار گیرد. 4 فیلم دیگر جدول 10فیلم پرفروش فصل تابستان بچه كاراته (176 میلیون)، رشد كرده‌ها (159 میلیون)، آخرین ایربندر (131 میلیون) و سالت (113 میلیون) هستند. عدم موفقیت نسخه جدید رابین‌هود به كارگردانی ریدلی اسكات و بازی راسل كرو در نقش مرد شورشی جنگل‌های ناتینگهام و شوالیه و روز فیلم جدید تام كروز، باعث شگفتی تحلیلگران سینمایی شد. كار تازه كروز اولین فیلم سینمایی او در 2 سال اخیر پس از درام ضدجنگ والكری بود. فروش پایین شوالیه و روز در آمریكای شمالی به ضرر كروز تمام شد و تعداد زیادی از تهیه‌كنندگانی كه او را برای فیلم‌های جدید خود می‌خواستند، به سراغ بازیگران دیگر رفتند.
 
گردآوری:گروه  فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir