تابستان دچار گلودرد شدم و مورد بررسی گروهی از پزشکان قرار گرفتم ولی آنها چیزی پیدا نکردند؛ تا اینکه در آگوست طی یک آزمایش دیگر، غده‌ای کوچک تشخیص داده شد... حالا سرطان من...
 
«من سرطان گرفته‌ام!» مایکل داگلاس، هنرپیشه معروف، در یک شوی تلویزیونی به مجری‌گری دیوید لترمن درباره حال و روز خودش که به سرطان حنجره مبتلا شده، گفت 3هفته از تشخیص بیماری‌اش می‌گذرد و اولین هفته از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی‌اش را هم پشت سر گذاشته. داگلاس گفت اگرچه سرطان تا بافت غدد لنفاوی‌اش گسترش یافته ولی باقی ماندن آن در محدوده گردن، این شانس را به او می‌دهد که تا 80 درصد بهبود پیدا کند...
 او درباره تشخیص بیماری‌اش هم گفت: «تابستان دچار گلودرد شدم و مورد بررسی گروهی از پزشکان قرار گرفتم ولی آنها چیزی پیدا نکردند؛ تا اینکه در آگوست طی یک آزمایش دیگر، غده‌ای کوچک تشخیص داده شد... حالا سرطان من به مرحله چهارم رسیده؛ یعنی حسابی پیشرفت کرده... کاش در مرحله اول بود!»
مرحله چهارم یعنی مرحله‌ای که در آن سرطان به متاستاز (دست‌اندازی به نقاط مختلف بدن) رسیده؛ مرحله‌ای که گاهی کشنده و مهلک است. حرف‌های داگلاس و چهره‌اش نشان می‌دهد که او نگران پیشرفت سرطان‌اش است و نگرانی‌اش را این‌طور توضیح می‌دهد: «مساله بزرگی که من را نگران می‌کند، گسترده شدن سرطان و نفوذ بیشتر آن در بدنم است اما گویا سرطان من در ناحیه سر و گردن متوقف شده و پایین‌تر نیامده. این خودش نشانه خوبی است.» این بازیگر 65 ساله در مصاحبه‌اش با لترمن درباره علت مبتلا شدنش به سرطان و اینکه خودش در این خصوص چه فکری می‌کند، گفت: «علت مبتلا شدنم به این بیماری احتمالا به خاطر شیوه زندگی و مصرف بالای الکل و استعمال سیگار بوده.» اما لترمن، مجری معروف، در جواب حرف‌های داگلاس به او می‌گوید که هیچ‌وقت داگلاس را بهتر از امروز ندیده: «اصلا به نظر نمی‌رسد که شما سرطان حنجره داشته باشید!» و با تعجب می‌پرسد: «چرا این‌گونه است؟!» داگلاس نیشخند می‌زند و حرفه‌ای جواب می‌دهد که: «چون الان سر صحنه هستم!» جواب زیرکانه‌ای که دل علاقمندانش را به درد می‌آورد از اینکه این بازیگر برای خوب نشان دادن حالش هم مجبور است نقش بازی کند.
سرطان حنجره شامل قسمت انتهایی زبان، دهان، لوزه و دیواره‌های جلویی و عقبی گلو می‌شود و مایکل داگلاس هم گفته که توموری به اندازه یک گردو در قسمت ته زبانش وجود دارد. در سرطان حنجره، شایع‌ترین مکان درگیری، ته زبان است که در اثر استعمال دخانیات آسیب می‌بیند. ترکیب هم‌زمان استعمال دخانیات و مصرف الکل، شانس ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد و این بازیگر سال‌های گذشته با اعتیادش به این 2 سم مهلک مبارزه می‌کرده است. بررسی‌ها نشان داده ابتلا به سرطان‌های دهانی و حلقی به علت سرایت ویروس HPVاست و این ویروس، ابتلا به سرطان حنجره در قسمت‌های ته زبان و لوزه‌ها را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد. ویروس HPV در اثر رفتارهای پرخطر به سایرین سرایت می‌کند. 60 درصد از همه سرطان‌های حلقی با ویروس HPVهمراه هستند. سرطان‌هایی که از ته زبان شروع می‌شوند اغلب بسیار دردناک هستند و اکثر اوقات وقتی تشخیص داده می‌شوند که در مرحله پیشرفته قرار دارند. هر تغییری در صدا یا سختی در تکلم یا بلع و همچنین وجود برجستگی‌ روی زبان که بیشتر از 3 هفته طول بکشد، باید توسط متخصص بررسی شود. گوش‌درد هم می‌تواند از علایم سرطان ته زبان باشد که باید چک شود.
درمان سرطان حنجره متاسفانه بسیار سخت و دردناک است و مرحله چهارم این سرطان که داگلاس در آن قرار دارد، مرحله‌‌ای است که سرطان به بافت‌های نزدیک حلق رسیده و حتی یک یا تعداد بیشتری از غدد لنفاوی را آلوده کرده است. سرطان آقای داگلاس در مرحله‌ای است که 60 درصد احتمال بهبود آن وجود دارد و البته این در صورتی است که سرطان او بیشتر از این، خیال پیشرفت نداشته باشد یا درمان‌های طبی کاملا موثر باشند.
 
  گردآوری:گروه  فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: salamatiran.com