مولانا در 37 سالگی عارف و دانشمند دوران خود شد و مریدان و مردم از وجودش بهره‌مند بودند تا این‌كه شمس‌الدین محمدبن ملك‌داد تبریزی روز...
 
8 مهر: مولوی شاعری جهانی است و مردم برخی از كشورها ایران را به واسطه مولوی می‌شناسند. نام كامل مولوی «محمدبن محمدبن حسین حسینی خطیبی بكری بلخی» است.
 او خودش متولد بلخ بود (ایران آن روز و افغانستان امروز) و در زمان تصنیف اغلب آثارش (همچون مثنوی) در قونیه روم (تركیه فعلی) زندگی می‌كرد. مثنوی را به گلی تشبیه كرده‌اند كه گرچه در یك آب و خاك پرورش یافته، اما بوی عطرش مشام جهانیان را پركرده ‌است. اغلب داستان‌های مثنوی با فرهنگ ایران آن روزگار منطبق بوده‌ است. داستان «كبودی زدن قزوینی» نمونه‌ای بارز از این‌گونه تاثیر فرهنگی ایران بر مولانا و مثنوی است. با وجود این نباید ناگفته بماند كه آثار مولانا تاثیر زیادی روی ادبیات و فرهنگ تركی نیز داشته‌ است و دلیلش این است كه بیشتر جانشینان مولوی در طریقه صوفی‌گری پیرو او بوده‌اند و آرامگاه وی نیز در قونیه ‌است. مولانا در 37 سالگی عارف و دانشمند دوران خود شد و مریدان و مردم از وجودش بهره‌مند بودند تا این‌كه شمس‌الدین محمدبن ملك‌داد تبریزی روز شنبه 26 جمادی‌الاخر 642 نزد مولانا رفت و او را شیفته خود كرد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir