صادقی که در حال حاضر در اداره تئاتر با گروه خود مشغول تمرین نمایش "یادگار زریران" است ادامه داد: وضعیت...

قطب‌الدین صادقی وضعیت سالن‌های تمرین اداره تئاتر را به لحاظ امکانات، بهداشت و داشتن شرایط مناسب برای تمرین تئاتر نامناسب و در حد یک فاجعه توصیف کرد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت سالن‌های تمرین اداره برنامه‌های تئاتر به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه اداره تئاتر فقط به عنوان سالن تمرین مورد توجه است و خاصیت و جایگاه فرهنگی هنری مناسب ندارد. به قدری فضا و محیط سالن‌های تمرین آلوده و خراب است که حتی امکانات بهداشتی اولیه نیز ندارد و این باعث می‌شود گروه میل تمرین را از دست بدهد.

صادقی که در حال حاضر در اداره تئاتر با گروه خود مشغول تمرین نمایش "یادگار زریران" است ادامه داد: وضعیت آکوستیک که یکی از اصول اساسی هر مکانی برای تمرین تئاتر است در سالن‌های تمرین اداره تئاتر به واقع فاجعه است. صداهای خارج از سالن به راحتی در داخل شنیده می‌شود و این تمرکز گروه را به هم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه ساختمان اداره تئاتر دارای استحکام لازم و مناسب نیست تأکید کرد: متأسفانه در اداره تئاتر جایگاهی برای گروههای حرفه‌ای تئاتر وجود ندارد. اکثر سالن‌ها به جشنواره‌های مختلف تئاتری اجاره داده شده و گروههای متفرقه بیشتر زمان سالن‌ها را در اختیار می‌گیرند. متأسفانه ما سالن تمرین خوب و مناسب تئاتر نداریم و این مشکلی اساسی و پایه‌ای است.

این مدرس تئاتر درباره تأثیر کیفیت نامطلوب سالن تمرین بر اجرای نمایش خاطرنشان ساخت: هیچکدام از سالن‌های اداره تئاتر استاندارد نیست، زیرا در قدیم آپارتمان بوده و با تغییرات جزئی به سالن تبدیل شده‌اند. در تمام دنیا نقشه سالن تمرین با صحنه سالن اجرا تطابق دارد. ما در این سالن‌های تمرین نامناسب میزانسن‌هایی را می‌دهیم که باید در سالن اجرا آنها را تغییر دهیم.

صادقی ادامه داد: بازیگران نیز صدای خود را با ابعاد این سالن‌ها هماهنگ می‌کنند که در زمان اجرا مدت زمانی طول می‌کشد تا خود را با سالن اجرا تنظیم کنند. به طور کلی ریتم، فاصله‌ها و ساختار تمرین‌ها در زمان اجرا باید تغییر کند که این خود در کیفیت اجرا تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه هر گروه بزرگ باید برای خود سالن تئاتر داشته باشد گفت: در این صورت گروه نیمه اول روز تمرین می‌کند و زمان اجرا نیز نمایش را با کیفیت مطلوب به صحنه می‌برد. اما در شرایط کنونی باید دید چه ساعت روز سالن تمرین به گروه اختصاص می‌یابد و برای گرفتن سالن در ساعت مناسب باید التماس کرد که به نظرم این برای گروه حرفه‌ای تئاتر فاجعه است.

 

صادقی در پایان تصریح کرد: مشکل اصلی این است که سیستم تئاتر ما اداری، آماتور و غیرهنری است. هیچ اصولی در تئاتر ما رعایت نمی‌شود و این امر باعث شده سیستمی آزاردهنده در تئاتر به وجود آید که مانع شکوفایی این رشته هنری می‌شود.
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری مهر