روز گذشته باستان‌شناسان اسپانیایی در جریان كاوش‌های خود در غاری در شمال این كشور موفق به كشف بقایای اسكلت یك مرد معلول شدند...
 
به گزارش ایسنا،بقایای اسكلت یك انسان نخستین معلول در غاری در اسپانیا كشف شدند. 
روز گذشته باستان‌شناسان اسپانیایی در جریان كاوش‌های خود در غاری در شمال این كشور موفق به كشف بقایای اسكلت یك مرد معلول شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مرد معلول كه احتمالا یك شكارچی بوده، در حدود نیم میلیون سال قبل در شمال كشور اسپانیا فعلی می‌زیسته است.
محققان همچنین دریافته‌اند كه وی دارای قوز بوده و برای راه رفتن به یك تكه چوب بلند احتیاج داشته و در حدود 45 ساله نیز سن داشته است.
در ژوئن 2009 نیز باستان‌شناسان در جریان كاوش‌های خود در محوطه‌ای تاریخی در شرق اسپانیا به شواهدی دست یافتند كه نشان می‌دهند، ساكنان قاره‌ی اروپا حدود 800 هزار سال پیش، آدم‌خوار بوده‌اند. محوطه‌ی تاریخی محل كشف این آثار، مجموعه‌ی غار‌های تاریخی آتاپویركا است كه از محوطه‌های تاریخی مشهور قاره‌ی اروپا به‌شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت رسیده است.
شواهد تاریخی كشف‌شده نشان می‌دهند كه خوردن انسان‌ها، به ویژه زنان و كودكان برای ساكنان نخستین قاره‌ی اروپا، برخلاف یافته‌های پیشین، نوعی عمل مذهبی به‌شمار نمی‌رفته، بلكه یك امر عادی و متداول بوده است.
البته در مجموعه‌ی‌ غارهای آتاپویركا علاوه بر بقایای اسكلت انسان‌های خورده‌شده، اسكلت‌هایی از حیوانات مختلف از جمله اسب، آهو و گونه‌ای از كرگدن نیز كشف شده‌اند.
غارهای تاریخی آتاپویركا در اواخر قرن 19 میلادی در زمان ساخت یك تونل قطار كشف شدند و نخستین كاوش در آن‌ها، در سال 1992 میلادی انجام شد.
طبق یافته‌های دیرین‌شناسان، انسان‌هایی كه اسكلت‌های آن‌ها در غارهای آتاپویركا كشف شده‌اند، به احتمال زیاد نخستین ساكنان قاره‌ی اروپا هستند و حدود 800 هزار سال پیش، از قاره‌ی آفریقا به اسپانیا، ایتالیا و فرانسه مهاجرت كرده‌اند.
دیرین‌شناسان هم‌چنین كشف استخوان‌های حیوانات را در غارهای آتاپویركا نشانگر این امر می‌دانند كه ساكنان این غارها به‌دلیل كمبود غذا به انسان‌خواری رو نیاورده بودند، بلكه به‌دلیل علاقه‌ی زیادی كه به گوشت انسان، بویژه كودكان و زنان داشتند، آدم‌خواری می‌كردند
 
  گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir