"مرکز زمین" که با بودجه 60 میلیون دلاری و حضور ستاره‌هایی چون هیلاری سوانک، آرون اکارت دلروی لیندو و استنلی توچی ساخته شده، در نهایت...

در بخش اول این مطلب به تاثیر منفی بی‌اعتنایی فیلم‌های هالیوودی به قوانین فیزیک و مستندات علمی پرداختیم و حالا با ذکر چند مثال نادیده گرفته شدن این قوانین علمی را در محصولات پرزرق و برق کارخانه رویاسازی آمریکا مرور می‌کنیم.
در یکی از صحنه‌های فیلم سینمایی "مرکز زمین" به کارگردانی جان آمیل محصول سال 2003 یکی از قهرمانان داستان در حالی که لباس محافظ به تن دارد در مواد مذاب آتشفشانی فرومی‌رود. اما افتیمیو و لولین استادان دانشگاه فلوریدا معتقدند انسان هرگز به طور کامل در سنگ گداخته فرونمی‌رود.
بخش زیادی از بدن انسان را آب تشکیل داده و به همین دلیل جرم حجمی آن تقریبا معادل جرم حجمی آب است. از آنجا که مواد مذاب عمدتا از سنگ تشکیل شده‌اند و جرم حجمی سنگ تقریبا سه برابر آب است، پس به هیچ وجه نمی‌توان تصور کرد یک انسان در مواد مذاب غرق شود. ضمن اینکه غرق شدن در مرکز زمین با سرعتی بسیار کمتر از سطح زمین اتفاق می‌افتد.
 افتیمیو و لولین سال 2002 درسی به نام "فیزیک در فیلم" را در رشته‌های دانشگاهی فیزیک راه انداختند و افتیمیو از همان سال در این درس از فیلم‌های هالیوودی استفاده می‌کند. این استاد دانشگاه و سه همکار دیگر او سال 2006 در یکی از مقالات علمی خود صحنه‌های به ظاهر علمی فیلم سینمایی "روز استقلال" را به شدت زیر سئوال بردند.
در "روز استقلال" رولند امریش محصول 1996 سفینه‌های فضایی موجودات فضایی به شهرهای مهم و بزرگ زمین برخورد می‌کنند و زمینی‌ها نابودی این سفینه‌ها را با خوشحالی تمام به نشانه پیروزی جشن می‌گیرند. چون احتمالا نمی‌دانند قدرت آزاد شده از این برخوردها برابر است با انفجار دهها هزار تن بمب اتمی!
در حالی که شاید این بحث‌ها برخی سینماروهای آمریکایی را از پریدن روی بال هواپیمای در حال پرواز ـ مانند آنچه شخصیت جان مک‌کلین در فیلم "آزاد زندگی کن یا سخت بمیر" انجام می‌دهد ـ بازدارد، اما از سوی دیگر نظام آموزشی آمریکا در تلاش است برای فهماندن برخی مفاهیم کاربردی به دانشجویان و دانش‌آموزان خود راههایی تازه بیابد.
ضمن اینکه دولت آمریکا با یک چالش بزرگ دیگر در عرصه علوم دست به گریبان است و آن کاهش علاقه و مهارت بچه‌های دوران ابتدایی به درس‌های ریاضی و علوم است. با این حال متوسط نمره دانش‌آموزان دوره‌های دبیرستان در این کشور در هر سال از سال قبل کمتر می‌شود و تنها یک سوم دانش‌آموزان آن در یادگیری علوم مهارت دارند.
البته در این میان هستند دانشمندانی که نگرانی چندانی از تاثیر منفی فیلم‌های هالیوودی بر میزان درک مخاطبان از علوم مختلف در دنیای واقعی ندارند. کوین اسکات از اعضاء جامعه جهانی آموزش مهارت‌های کامپیوتری و یکی از مهندسان ارشد گوگل از جمله این افراد است.
او می‌گوید: اگر نظر مرا بخواهید می‌گویم فیلم‌های هالیوودی به بچه‌ها کمک می‌کنند به علم و فناوری بیندیشند. مثلا فیلمی مثل "شرک" باعث می‌شود کنجکاوی بچه‌ها برای دانستن درباره گرافیک رایانه‌ای تحریک شود. من خودم از این راه به رایانه علاقمند شدم و آن را به عنوان حرفه خود انتخاب کردم.
"مرکز زمین" که با بودجه 60 میلیون دلاری و حضور ستاره‌هایی چون هیلاری سوانک، آرون اکارت دلروی لیندو و استنلی توچی ساخته شده، در نهایت 31 میلیون دلار بیشتر نفروخت. اما "روز استقلال" با بازی ویل اسمیت، بیل پولمن و جف گلدبلام و صرف هزینه 75 میلیون دلاری، در آمریکا 306 و در سایر نقاط دنیا 492 میلیون دلار فروش داشت.

 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع :خبرگزاری مهر