دنی بویل
وی سپس به هالیوود رفت و به دنبال یك استودیو معروف آمریكا برای ساخت چهارمین قسمت «غریبه‌ها» بود، اما فیلم «یك زندگی كمتر معمولی» را با حمایت...

«دنی بویل»، كارگردان صاحب‌نام سینمای انگلیس و جهان و خالق «میلیونر زاغه‌نشین» امروز (چهارشنبه) 54 ساله می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «دنی بویل» متولد 20 اكتبر 1956 در رادكلیف انگلیس، از كارگردانان و تهیه‌كنندگان سرشناس سینمای جهان است كه در خانواده‌ای مقید به اصول مذهبی پرورش یافت و تا آستانه‌ كشیش شدن نیز رفت.
وی پیش از ورود به دنیای سینما، در عرصه‌ تئاتر چندین نمایش‌نامه را به صحنه برد و كارگردانی كرد. پس آن به‌عنوان تهیه‌كننده‌ BBC مشغول به‌كار شد تا این‌كه اولین فیلم بلند خود را در سال 1994 به‌نام «گودال كم‌عمق» ساخت. این فیلم پرفروش‌ترین اثر سینمای انگلیس در سال 1995 شد و موفقیت مالی آن موجب شد دنی بویل فیلم «قطار بازی» را براساس رمانی از «اروین ولش» ساخت. این دو فیلم به نوعی سینمای انگلیس را متحول ساخت و دنی بویل را به‌عنوان چهره‌ جوان فیلم‌سازی این كشور مطرح ساخت.
وی سپس به هالیوود رفت و به دنبال یك استودیو معروف آمریكا برای ساخت چهارمین قسمت «غریبه‌ها» بود، اما فیلم «یك زندگی كمتر معمولی» را با حمایت مالی یك كمپانی انگلیسی ساخت. پروژه‌ بعدی دنی بویل اقتباس از رمان «ساحل» بود كه با نقش‌آفرینی «لئوناردو دی‌كاپریو» در تایلند ساخته شد.
فیلم‌های «میلیون‌ها»، «28 روز بعد» و «آفتاب» از ساخته‌های دیگر دنی بویل بودند تا این‌كه در سال 2008 او موفق‌ترین اثر كارنامه‌ سینمایی‌اش یعنی «میلیونر زاغه‌نشین» را ساخت. این فیلم موفقیت بی‌نظیری در سینماهای جهان و جشنواره‌های بین‌المللی كسب كرد؛ به‌طوری كه موفق به كسب هشت جایزه اسكار، از جمله بهترین كارگردانی شد.
دنی بویل كه در ماه ژوئن به‌عنوان مدیر هنری مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیك 2012 لندن انتخاب شد، در فیلم جدید خود با نام «127 ساعت» زندگی كوهنورد معروف آمریكایی را مقابل دوربین برده است. تیم نویسندگان و تهیه‌كنندگان فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» قرار است در تولید این پروژه همكاری داشته‌اند. «آرون رالستون» در ماه می 2003 عنوان كوهنورد خبرساز را در مطبوعات آمریكا به‌دست آورد. وی بدون آنكه به كسی اطلاع بدهد، عازم كوهستان شد، اما پس از آنكه پنج روز در زیر یك تخته‌سنگ گرفتار شد، با چاقو بازوی خود را قطع كرد تا جان خود را نجات دهد.
از افتخارات سینمایی دنی بویل می‌توان اشاره كرد به: جایزه بهترین كارگردانی بافتا (میلیونر زاغه‌نشین)؛ منتخب تماشاگران جشنواره‌ شیكاگو (میلیونر زاغه‌نشین)؛ بهترین فیلم اروپایی جوایز دوناتلو ایتالیا (میلیونر زاغه‌نشین)؛ منتخب تماشاگران جوایز فیلم اروپا (میلیونر زاغه‌نشین)؛ بهترین كارگردانی گلدن گلوب (میلیونر زاغه‌نشین)؛ بهترین فیلم اروپایی جوایز گویا (میلیونر زاغه‌نشین)؛ منتخب تماشاگران جشنواره‌ روتردام (میلیونر زاغه‌نشین)؛ منتخب تماشاگران جشنواره‌ تورنتو (میلیونر زاغه‌نشین)؛ منتخب تماشاگران جشنواره‌ ورشو (قطار بازی)؛ صدف نقره‌ای جشنواره‌ سن‌سباستین (گودال كم‌عمق).
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir