محمد اطبایی درباره چگونگی ادامه پروژه شاهنامه كه از دو سال پیش با همكاری مشترك ایران و آلمان توسط گروه تئاتر فرایبورگ...
 
دیتر كومل ـ كارگردان تئاتر آلمان ـ مدیر بخش بین‌الملل اداره كل هنرهای نمایشی از ادامه‌ی پروژه‌ی مشترك «شاهنامه» با همان گروه تئاتر «فرایبورگ» خبر داد.
محمد اطبایی درباره چگونگی ادامه پروژه شاهنامه كه از دو سال پیش با همكاری مشترك ایران و آلمان توسط گروه تئاتر فرایبورگ پیگیری می‌شد به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، توضیح داد: «دیتر كومل» كه كارگردان هنری و سرپرست گروه تئاتر فرایبورگ بود از سال گذشته با این بیماری سخت، دست به گریبان بود و همان زمان هم به ما اعلام كرد كه به دلیل وضعیت خاصی كه دارد ، این پروژه را با گروه‌ و یا كشورهای دیگری ادامه دهیم.
او ادامه داد: اما با توجه به اینكه از همان ابتدا هم قرار بر این همكاری مشترك بود، ما مخالفت كردیم و كار را با روند كندتری نسبت به سابق با او و گروهش ادامه دادیم كه این مسئله همان زمان باعث خشنودی دیتر كومل هم شد.
او با اشاره به درگذشت این كارگردان صاحب‌نام آلمانی گفت: روز سه‌شنبه مراسم تدفین او در شهر فرایبورگ برپا می‌شود و ما هم به احترام او و گروه هنری‌اش با صبوری و تحمل بیشتری كار را پیگیری می‌كنیم و احتمالا تاخیری در زمان اجرای آن به وجود می‌آید ، اما همچنان پروژه «شاهنامه» با همكاری مشترك این گروه آلمانی ادامه پیدا خواهد كرد.
« دیتر کومل» کارگردان صاحب‌نام تئاتر آلمان به دلیل ابتلا به بیماری سرطان طی چند روز گذشته درگذشت.
او پیش از این با نمایش «شب خواهران برونته» در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و با نمایش‌ «شیطان با سه شاخ طلایی» در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور پیدا کرده بود.
كومل دو سال پیش به واسطه اعتقادات و افکارش، در جشنواره تئاتر فراییبورگ آلمان یک سمینار تحت عنوان «ایمان و نمایش» برگزار کرد که طی برگزاری این سمینار دکتر قطب‌الدین صادقی، آتیلا پسیانی و فرهاد مهندس‌پور نیز سخنرانی داشتند.
 گردآوری: گروه فرهنگ و  هنر سیمرغ
www.Seemorgh.com/culture
 منبع: خبرگزاری ایسنا