درباره حراج آثار این شاعر گفت: مسئله به قدیم و سال‌ها پیش برمی‌گردد كه تصمیم گرفتند وسایل شاملو را به همین صورت به یادگار نگه دارند...


همسر شاملو: تاكنون بیش از 30 میلیون به فرزندان شاملو پول داده‌ام
خبرگزاری فارس: همسر احمد شاملو درباره حراج آثار شاملو و تفاهم‌نامه‌ای كه پیشتر با سیاوش شاملو منعقد كرده بود، می‌گوید كه تاكنون بیش از 30 میلیون تومان به فرزندان این شاعر پرداخته است.  

ریتا آتانث سركیسیان (آیدا)، همسر احمد شاملو، در گفت وگو با خبرنگار ادبی فارس، درباره حراج آثار این شاعر گفت: مسئله به قدیم و سال‌ها پیش برمی‌گردد كه تصمیم گرفتند وسایل شاملو را به همین صورت به یادگار نگه دارند و قرار بود این خانه كه برای من است به همین صورت حفظ شود و در عوض پول اسباب و وسایل به پسران شاملو برسد كه دو نفر از آنها حرفی نداشتند و سیاوش هم قبول كرد.
وی با بیان اینكه تاكنون مبلغ زیادی پول به سیاوش پرداخت كردند، افزود: با وجوداین، كار به اینجاها كشید. من لیستی از وسایل به ایشان داده بودم و قرار بود وسایل شماره گذاری و ثبت رسمی شود تا در منزل شاملو به یادگار بماند.
سركیسیان ادامه داد: بارها تفاهم‌نامه نوشتیم و بارها هم به او پول دادم. مگر وسایل چقدر برآورد شده است همه آن وسایل 51 میلیون تومان برآورد شده است كه تاكنون بیش از 30 میلیون به آنها پول دادم و گفتم كه هروقت كتاب‌های شاملو چاپ شد بقیه پولشان هم می‌دهم.
همسر احمد شاملو با اشاره اینكه سیاوش شاملو هیچ وقت نمی‌گوید كه چه چیزی می‌خواهد عنوان كرد: اكنون در وضعی هستیم كه آدم نمی‌داند چه كار باید بكند. از هر طرف رنجه شود ما باید تاوان بدهیم.
وی ادامه داد:‌ در این خانه وسایل شاملو را طوری كه هم بتوانم زندگی كنم و هم برای مردم یادگاری بماند، حفظ كردم. مدت‌هاست كه مردم می‌آیند و با عشق و علاقه وسایل او را می‌بینند؛ عكس و فیلم می‌گیرند؛ تا آنجا كه از دستم برآمده این كار را انجام داده‌ام اما راستش را بخواهید دستم هم خالی است و هرچه پول داشتم به آنها دادم.
همسر احمد شاملو بیان داشت: چیزی كه روشن است فكر نمی‌كنم نیاز به پیگیری داشته باشد. ما توانستیم یادگارهایی از كسی كه برای فرهنگ این مملكت زحمت كشیده، نگه داریم. شما ببینید از نیما جز یك خانه چه مانده است؟ از هدایت و دهخدا چه داریم؟
وی اضافه كرد: من در طول 47 سال آرام آرام هر چه بود را جمع كردم و فقط می‌خواستم كه اینها یادگار بماند. وگرنه نه می‌توانم این وسایل را بخورم و نه جایی ببرم. همه این‌ها هم لیست شده و مشخص است. آن‌ها خوب این‌ها را می‌دانند. چون 46 سال با هم زندگی كردیم و مرا خوب می شناسند. اگر سوء‌نیتی در كار نیست من نمی‌دانم چیست؟
سركیسیان درباره نوع برخورد و رابطه‌اش با سیاوش شاملو گفت: ایشان همیشه به حالت طلبكار به اینجا آمده و هرگز یك شب نیامده كه بگوید اینجا آمدیم صدای پدرمان را بشنویم، عكس‌ها و فیلم‌هایش را ببینیم و این حسرت به دل من مانده است. ایشان فقط به صورت یك طلبكار و یك غریبه به من نزدیك شده است.
همسر احمد شاملو اذعان كرد: در حضور دكتر لطفی و جاوید به آن‌ها گفتم می‌توانید وسایل را ببرید و شما موزه درست كنید. مسئله من و تو نیست مهم این است كه وسایل یادگار بماند. اول می‌خندید كه مگر می‌شود خانه را موزه را كرد و من به او می‌گفتم كه می‌توانی داخل و خارج از كشور ببینی كه خانه بسیاری از مشاهیر را موزه كردند. الان خانه شكسپیر، بتهوون و بسیاری از نویسندگان روس حفظ شده است.
سركیسیان خاطرنشان كرد: بنده یك روز را بدون پیگیری كارهای شاملو نمی‌گذرانم؛ چون این را وظیفه خودم می‌دانم.
انتهای پیام/

 

 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری فارس