موسیقی محلی فرانسه در قالب یك كنسرت در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود. كیوان كیارس آهنگساز و نوازنده گیتار گفت:در این كنسرت كه در روز...
 
   موسیقی محلی فرانسه در قالب یك كنسرت در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.
   
    موسیقی محلی فرانسه در قالب یك كنسرت در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود. كیوان كیارس آهنگساز و نوازنده گیتار گفت:در این كنسرت كه ۲۰ و ۲۱ تیر در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود به همراه نوازندگانی چون اسماعیلی حسینی و محمد آقایی: ریتم گیتار،تاده یوسفیان: كنترباس، بابك سفرنژاد: سازدهنی و پژمان فرهمند: پركاشن قطعاتی از موسیقی محلی فرانسه را اجرا می‌كنیم.
وی در خصوص این نوع موسیقی افزود:این موسیقی از آنجایی كه متعلق به كولی‌هاست و چون تم موسیقی كولی‌ها در همه جای دنیا یكی است ،دارای فرم و فضای شرقی است و بیشتر در گامهای مینور اجرا می‌شود كه ما در موسیقی ردیف سنتی خودمان نیز آنها را اجرا می‌كنیم.
این آهنگساز با بیان اینكه این سبك را به خاطر ارائه تكنیك نوازندگی‌اش اجرا می‌كنم ،اظهار داشت:این موسیقی بسیار قدیمی است و برای بازار مورد استفاده قرار نمی گیرد و حتی نمی‌شود از آن برای موسیقی فیلم كار و یا تركیب كرد و من تنها به جهت نوع و تكنیك نوازندگی‌اش آن را برای اجرا انتخاب كرده‌ام.
وی در خصوص نوع سازبندی در این كنسرت بیان داشت:آنسامبل این كنسرت شكل سنتی خودش را حفظ كرده به طوری كه اگر قرار بود این كنسرت توسط نوازندگان فرانسوی اجرا شود با همین تركیب به روی صحنه می‌رفتند.
كیارس در پاسخ به این سوال كه چقدر نوازندگان ایرانی می‌توانند در اجرای این نوع موسیقی ،محلی و بومی بودن آن را به مخاطب القا كنند ،بیان داشت: نزدیك به ۹۰ درصد این موسیقی القا می‌شود چرا كه ما دقیقا كاری را می‌كنیم كه آنها می‌كنند اما آنها یك بكراند قدیمی و فرهنگی در ارتباط با این موسیقی دارند(مثل نوازندگان محلی ما)چرا كه از كودكی این نوع موسیقی در خونشان بوده، پس اجرایش توسط یك شخص اروپایی با ایرانی كاملا فرق می‌كند.
وی ادامه داد: تنها نقطه نظر من در ارتباط با اجرای این كنسرت فقط و فقط تكنیك نوازندگی این سبك است چرا كه سبك نوازندگی آن تقریبا غیرممكن است و من یك كار غیرممكن را ممكن می‌كنم و تمام تلاشم این بود كه بگویم این سبك قابل اجراست.
كیارس در خاتمه خاطر نشان كرد:این كنسرت ۲۰ و ۲۱ تیرماه ساعت ۱۹ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.Seemorgh.com/culture
منبع: Aftab.ir