اغلب این فیلم‌ها در زمره‌ی آثار روز سینمای جهان قرار می‌گیرند كه بازیگران مطرح سینما در آن‌ها ایفای نقش كرده‌اند. براین اساس دراین روزها شاهد پخش...
  شبكه‌های تلویزیونی در آخرین روزهای هفته‌ی دوم تیرماه بر پخش فیلم‌های روز جهان تاكید دارند و اغلب این فیلم‌ها در زمره‌ی آثار روز سینمای جهان قرار می‌گیرند كه بازیگران مطرح سینما در آن‌ها ایفای نقش كرده‌اند. براین اساس دراین روزها شاهد پخش فیلم‌هایی با بازی چارلیز ترون، گوئینت پالترو، آنتونی‌ هاپكنیز و چارلز برانسون در تلویزیون خواهیم بود.
تلویزیون درهفته‌ی جاری باز هم به پخش فیلم‌هایی متعلق به ژانر جنایی، دلهره‌آور و معمایی تمایل نشان داده و از ۱۰فیلمی كه طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه به روی آنتن می‌روند، شش فیلم در این ژانرها قرار می‌گیرند.
ازجمله فیلم‌های جنایی و معمایی این هفته، «در دره‌ی الاه» ساخته‌ی پل‌ هاگیس است كه چهارشنبه شب از شبكه‌ی دو پخش و پنج‌شنبه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه تكرار می‌شود. این فیلم در سال ۲۰۰۷ ساخته شده و درباره‌ی افسر بازنشسته‌ی آمریكا است كه جسد سوخته‌ی پسرش را می‌یابد. او به‌دنبال یافتن علت مرگ پسرش به سرنخ‌های دیگری دست می‌یابد. «در دره‌ الاه» كه در عید نوروز هم از تلویزیون پخش شده نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول از آكادمی اسكار بوده است. این فیلم جایزه‌ی بهترین كارگردانی را از جشنواره‌ی فیلم ونیز دریافت كرده است.
«میراث اینوگامی» درام معمایی و دلهره‌آور است كه در سال ۲۰۰۶ در ژاپن ساخته شد. این فیلم كه درجشنواره‌ی بین‌المللی مسكو نامزد بهترین كارگردانی بوده‌است پنج‌شنبه از شبكه‌ی دو سیما پخش می‌شود. «میراث اینوگامی» درباره‌ی پیرمرد ثروتمندی است كه شرط اعلام وصیتنامه‌اش را جمع‌شدن همه‌ی اعضای خانواده می‌داند.
فیلم سینمایی «جووالاچی» محصول مشترك فرانسه و ایتالیا است كه در سال ۱۹۷۲ با بازی چارلز برانسون در ژانر جنایی ساخته شد. این فیلم كه پنج‌شنبه از شبكه‌ی سه‌ پخش‌ می‌شود، درباره‌ی یكی اعضای مافیا است كه قرار است در زندان به قتل برسد. «جووالاچی» جایزه‌ای را از جشنواره‌های هنری به دست نیاورده است.
«وارث» هم درامی اكشن و دلهره‌آور است كه نامزد دریافت جایزه‌ی فیلم رازی در بخش بهترین بازیگر بوده است. این سینمایی كه جمعه صبح از شبكه‌ی سه پخش می‌شود، درباره‌ی پلیسی است كه به‌دست گانگسترها كشته می‌شود و برادرش و سایر اعضای خانواده‌اش با سازمان جنایتكاران درگیر می‌شوند.
اكشن حادثه‌ای «تماس» جمعه‌ ظهر از شبكه‌ی تهران به روی آنتن می‌رود. این فیلم جایزه‌ی بهترین فیلمبرداری را از جشنواره‌ی آسیا ـ پاسفیك دریافت كرده و نامزد بهترین فیلمبرداری از جایزه‌ی فیلم هنگ‌كنگ بوده است .
«تماس» را پیترپو در سال ۲۰۰۲ كارگردانی است؛ او فیلمبرداری سینمایی مشهور «ببر خیزان، اژدهای پنهان» را برعهده داشته و جایزه‌ی اسكار دریافت كرده است.
«سینما چهار» درام جنگی «خط آتش» را جمعه‌شب پخش می‌كند كه آن هم محصول سال ۲۰۰۲ ایتالیا است. این فیلم كه در سه‌ بخش بهترین فیلمبرداری، تدوین و صدابرداری جایزه‌ی فیلم دیوید دی دوناتلو را دریافت كرده است درباره‌ی پسری است كه پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه داوطلبانه به جبهه‌های جنگ آفریقا می‌رود.
در هفته‌ی جاری هم‌چنین دو فیلم «میروش» و «اثبات» از شبكه‌های دو و یك پخش می‌شوند كه اتفاقا در ژانر جنایی و دلهره‌ و معمایی قرار نمی‌گیرند اما از تولیدات روز سینمای جهان هستند.
«میروش» محصول سال ۲۰۰۷ نروژ است كه در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم كپنهاگ جایزه‌ی بهترین كارگردانی را دریافت كرده‌است. فیلم درباره‌ی پسر نوجوانی است كه برای امرار معاش خانواده مشغول كار است.
«اثبات» نیز محصول سال ۲۰۰۵ آمریكا است كه پنج‌شنبه از شبكه‌ اول پخش می‌شود. این فیلم نامزد جایزه‌ی گلدن گلاب بهترین بازیگر زن بوده‌ و كاندیدای دریافت شیرطلای جشنواره‌ ونیز شده است. «اثبات» با بازی گوئینت پالترو و آنتونی‌ هاپكینز درباره‌ی دختر یك ریاضیدان نابغه است كه همانند پدر از هوش سرشار ریاضی برخوردار است.
درهفته‌ی جاری دو فیلم ایرانی «نیرنگ» و «مشق شب» نیز از تلویزیون پخش می‌شوند كه یكی در ژانر اكشن و جنایی قرار می‌گیرد و دیگری با حال وهوای كاملا متفاوت، ساختاری مستند‌گونه دارد.
برنامه‌ی صدفیلم كه هفته‌ی گذشته نتوانست «مشق شب» كیارستمی را به دلیل آنچه تشخیص مدیر پخش عنوان شده بود، پخش كند، قرار است این هفته درقالب صدفیلم آن را به روی آنتن ببرد.
«مشق شب» تحقیقی مصور درباره‌ی تكالیف شب بچه‌ها است و درسال ۱۳۶۸ پس از «خانه‌ی دوست كجا است» ساخته شده‌است. «مشق شب» همانند اغلب ‌آثار كیارستمی در جشنواره‌های متعددی شركت كرد و با پخش این فیلم به نظر می‌رسد تلویزیون پس از مدت‌ها اثری از این كارگردان مطرح ایرانی را به روی آنتن ببرد.
این هفته تله‌فیلم «راه نیرنگ» مهرداد خوشبخت نیز جمعه ‌عصر از شبكه‌ی اول سیما به روی آنتن می‌رود. این فیلم درباره‌ی قاچاقچی است كه پس از سال‌ها آزادی از زندان تصمیم می‌گیرد از كسانی كه اورا لو داده‌اند، انتقام بگیرد. دراین تله‌فیلم حمیدرضا پگاه، سام درخشانی و سیاوش طهمورث بازی كرده‌اند.

 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.ir/culture
منبع:www.aftab.ir