ماركوپولو
این 2 تاجر روسیه جنوبی و آسیای میانه كه از چند دهه قبل به دلیل فتوحات چنگیزخان جزو امپراتوری مغول محسوب می شد را درنوردیده و خود را به چین رساندند كه...
 
687 سال پیش در روز 8 ژانویه سال 1324 میلادی ماركوپولو ، سیاح و تاجر ونیزی مشهور در سن 70 سالگی درگذشت. ماركوپولو هنگام مرگ به دلیل روایت سفرش به دربار قوبیلای قا آن امپراتور مغول در سراسر اروپا مشهور بود.
 
ماركو 15 ساله بود كه پدرش نیكولو و عمویش ماتئو 2 تاجر اهل ونیز از یك سفر طولانی به سرحدات چین به ونیز بازگشتند.
این 2 تاجر روسیه جنوبی و آسیای میانه كه از چند دهه قبل به دلیل فتوحات چنگیزخان جزو امپراتوری مغول محسوب می شد را درنوردیده و خود را به چین رساندند كه قوبیلای قا آن امپراتور مغول بر آن فرمانروایی می كرد.
قوبیلای قا آن به نیكولو و ماتئو ماموریت داد كه چند راهب مسیحی را با خود به چین بیاورند.
برادران پولو اندك زمانی پس از بازگشت به وطن بار دیگر زادگاهشان را با یك پیام از سوی پاپ به مقصد چین ترك كردند.
این بار ماركو نوجوان نیز همراه آنها بود. راهبان مسیحی به دلیل ترس از مسافرت دریایی از همراهی با برادران پولو خودداری كردند.
هنگام رسیدن به چین، قوبیلای قاآن از آنها استقبال شایانی كرد و ماركوپولو جوان به یكی از نزدیكان امپراتور تبدیل شد و حتی حكومت یك شهر به عهده او گذاشته شد.
سرانجام پس از یك غیبت 24 ساله ماركوپولو با انبوه هدایای امپراتور قوبیلای قاآن چین را ترك كرد و به زادگاهش ونیز بازگشت.
در روز 7 سپتامبر سال 1298 میلادی ماركوپولو در یك جنگ دریایی با جمهوری جنوا كه رقیب جمهوری ونیز محسوب می شد به همراه 7000 نفر دیگر اسیر می شود. او سال های طولانی در زندان مالپاگا در جنوا محبوس بود.
در دوران زندان ماركوپولو روایات سفرش به دربار قوبیلای قا آن را به روستیچلو دو پیزا هم سلولی اش دیكته می كند.
روستیچلو كه از هنر نویسندگی برخوردار بود روایات ماركوپولو را به قلمی شیوا می نویسد سپس این دست‌نوشته ها در اروپای قرون وسطی آن زمان به زبان های مختلف ترجمه شده و توسط كاتبان دیگری تكثیر می شود.
به این ترتیب، در روز 8 ژانویه سال 1324 میلادی ماركوپولو سیاح و تاجر ونیزی كه به دلیل روایت سفرش به دربار قوبیلای قاآن در سراسر اروپا در اوج شهرت بود در سن 70 سالگی درگذشت.
داستان های سفرهای ماركوپولو علی رغم سپری شدن قرن ها هنوز برای خوانندگان جالب و جذاب است. با این حال، امروز برخی از كارشناسان معاصر تردید دارند كه ماركوپولو هرگز به چین رفته باشد!.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir