«آرت پرایس» به عنوان یكی از مهم‌ترین مرجع مارکت هنر جهان و «فیاک» به عنوان موسسه نمایشگاه‌های بین المللی پاریس، گزارش 76 صفحه‌ای سالانه خود را با محوریت...
 
دو موسسه آرت پرایس و فیاک در حالی گزارش سالانه آمار هنرمندان پرفروش و موفق را در سال 2010 منتشر کردند که نام 7 هنرمند ایرانی هم در این فهرست به چشم می‌خورد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «آرت پرایس» به عنوان یكی از مهم‌ترین مرجع مارکت هنر جهان و «فیاک» به عنوان موسسه نمایشگاه‌های بین المللی پاریس، گزارش 76 صفحه‌ای سالانه خود را با محوریت نقاشی، مجسمه، ویدئو و عکاسی معاصر جهان منتشر کردند، در حالی كه برای دومین سال پیاپی به جایگاه در حال رشد هنر ایران در عرصه منطقه و جهان اشاره شده است.
برخلاف دوره قبل که شش ایرانی در فهرست هنرمندان برتر این دو موسسه دیده شدند، این بار نام هفت هنرمند ایرانی به چشم می‌خورد.
کوروش شیشه گران، فرهاد مشیری، رضا درخشانی، صداقت جباری، شیرین نشاط، افشین پیرهاشمی و ی. ز. کامی . هفت هنرمند ایرانی هستند كه در این گزارش به آنها پرداخته شده است.
مبنای آرت پرایس و فیاک برای این رتبه‌بندی،حجم فروش آثار هنرمندان حد فاصل ژوئیه 2009 تا ژوئن 2010 بوده است و در عین حال بیشترین رقم حاصل از چکش خوردن آثار این هنرمندان هم در این رتبه بندی دخیل بوده است.
درصدر فهرست آرت پرایس و فیاک، نام‌های آشنایی چون ژان میشل باسکیه، جف کونز، پیتر دویگ، دیمن هرست ،آنیش کاپور و ... دیده می‌شود.
کوروش شیشه گران - هنرمند پیشکسوت ایرانی که سال گذشته هم نام او در فهرست برترین‌های آرت پرایس و فیاک دیده شده بود، در واکنش به قرارگیری مجدد نام ایرانی‌ها در این رتبه‌بندی گفت:این رتبه‌بندی‌ها بیش از هر چیز حاکی از سربلندی هنر ایران در عرصه بین‌المللی است. هنرمندان خاورمیانه و آسیا امروز به بخش جدایی ناپذیر دهکده جهانی هنر بدل شده‌اند و عواید حاصل از فروش آثارهنرمندان خاورمیانه در حال افزایش است و موسسات کریستیز، ساتبیز و بونامز سرمایه گذاری‌های خوبی برای ارتقاء سطح کیفی حراج‌های خود در این منطقه انجام داده‌اند.
اما صرف نظر از اعداد و ارقام فروش که سبب شده هنرمندان ایرانی برای دومین سال پیاپی در این رتبه‌بندی قرار بگیرند، ارزش بالای هنری آثار این هنرمندان نکته‌ای است که صاحب نظران و کارشناسان هنر جهان بر آن اذعان دارند.
دکتر ایان رابرتسون - کارشناس بین‌المللی هنر نیز درباره موقعیت نوظهور هنر ایران عنوان كرد:« هر چند هنرمندان پیشکسوت ایرانی طی دوران رکورد مالی جهانی با کاهش قیمت مواجه شدند؛ با این حال مارکت هنر، در حال حاضر همچون اوایل دهه 90، به سمت نوعی شرایط امن و ثبات در حال حرکت است. »
یوسی پیلكانن - مدیر بخش اروپا و خاورمیانه موسسه کریستیز نیز كه معمولا در حراج‌های این موسسه در دوبی حراج گذار اصلی است، ضمن اشاره به فضای نوظهور هنر خاورمیانه و درخشش هنرمندان ایرانی و عرب معتقد است :« به نظر می‌رسد که علاقه بین‌المللی به آثار هنرمندان خاورمیانه و خصوصا ایرانی‌ها و عرب‌ها رو به رشد است و این موضوع خیلی مهمی است؛ زیرا بسیاری از این هنرمندان طی دهه‌های گذشته فرصت ارایه آثار خود به صورت جهانی را نداشته‌اند. این بسیار ارزشمند است که آثار آنها مورد تحسین و توجه کلکسیونرهایی از آمریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا قرار گرفته است.»
به گزارش ایسنا، سال گذشته در فهرست اعلام شده از سوی دو موسسه «آرت پرایس» و«فیاک» نام کوروش شیشه‌گران، فرهاد مشیری، شیرین نشاط ، رکنی حائری‌زاده ، افشین‌پیرهاشمی و صداقت جباری به عنوان موفق‌ترین هنرمندان ایران در زمینه فروش آثارهنری به چشم می‌خورد.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir