به گفته‌ اسكندری، در مرحله‌ نخست، ثبت روش‌های تولید رشته‌های درحال منسوخ شدن یا رشته‌هایی كه تنها یك هنرمند بازمانده دارند...
مسعود اسكندری مدیر كل دفتر توسعه و ترویج معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی گفت: روش‌های تولید یك‌صد رشته‌ صنایع دستی تا پایان سال ثبت ملی می‌شود. موضوع ثبت رشته‌های صنایع دستی در حال منسوخ شدن و منسوخ شده از ابتدای امسال پیگیری می‌شد و اكنون پرونده ثبت ملی 75 رشته صنایع دستی آماده است.
 اسكندری با اشاره به نشست بررسی چگونگی ثبت روش‌های تولید صنایع دستی در فهرست میراث معنوی با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دفتر ثبت آثار تاریخی طبیعی و فرهنگی، اظهار كرد: موضوع ثبت رشته‌های صنایع دستی درحال منسوخ شدن و منسوخ‌ شده از ابتدای امسال پی‌گیری می‌شد و اكنون پرونده‌ی 75 رشته‌ی صنایع دستی آماده است.
وی افزود: قرار شد، برای ثبت این رشته‌ها، یك نفر از معاونت‌ صنایع ‌دستی در هر استانی عضو شورای ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی یا شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن استان‌ شود و در تهران نیز یك نفر ازسوی معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی به شورای ثبت آثار به‌عنوان عضو دایم معرفی شود تا مسایل مربوط به ثبت صنایع‌ دستی را پی‌گیری كنند.
به گفته‌ اسكندری، در مرحله‌ نخست، ثبت روش‌های تولید رشته‌های درحال منسوخ شدن یا رشته‌هایی كه تنها یك هنرمند بازمانده دارند، پی‌گیری می‌شود. دستورالعمل اجرایی كه پیش از این تهیه شده بود، برای استان‌ها فرستاده شده است و تصمیم داریم تا پایان سال یك‌صد رشته را ثبت كنیم و فكر می‌كنم، در صورت نبود مشكلی تا شش‌ماه نخست سال، تكمیل این پرونده‌ها انجام شود.
وی با بیان این‌كه برخلاف میراث فرهنگی، تولیدات امروز صنایع دستی نیز قابل ثبت ملی و جهانی هستند، گفت: ما هر سال، امكان ثبت جهانی یك رشته‌ یا روش تولید صنایع دستی را داریم. اكنون در بخش میراث ناملموس، ثبت نوروز پی‌گیری می‌شود و قصد داریم، در این بخش ثبت رشته‌های صنایع دستی را نیز پی‌گیری كنیم.
مدیر كل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی بیان كرد: معیارهای ثبت صنایع دستی با تغییراتی جزیی نسبت به میراث فرهنگی و معنوی تنظیم ‌شده و موقعیت جغرافیایی آن‌ها نیز برای ثبت درنظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: ما با این كار در واقع، كنوانسیون پاریس را دنبال می‌كنیم كه ایران نیز عضو آن است و تاكنون از این امكان استفاده نكرده است. كشورهایی مانند چین و هند در دو سه سال اخیر برخی رشته‌های خود را در بخش میراث معنوی ثبت جهانی كرده‌اند.
اسكندری افزود: اگر ما از این ظرفیت سریع‌تر استفاده نكنیم، كشورهای دیگر این رشته‌ها را به نام خود ثبت می‌كنند، حتی ما خیلی دیر اقدام كرده‌ایم؛ اما در نهایت، این كار از ابتدای سال آغاز شده است.
 
     
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.jamejamonline.ir