این مجموعه طرحی 10 جلدی بوده که هشت جلد آن قبل از انقلاب منتشر شده و در سالهای بعد آذریزدی مطالعات و یادداشت های خود را آماده کرده ولی...
مهدی آذریزدی هفته گذشته در دیدار با مصطفی رحماندوست و احمد نثاری (مدیر انتشارات امیرکبیر) از نگارش و آماده سازی جلدهای 9 و 10 "قصه های خوب برای بچه های خوب" تا پایان پائیز خبر داد.
مصطفی رحماندوست گفت: هفته گذشته من به اتفاق دکتر احمد نثاری دیدار و گفتگویی در یزد با مهدی آذریزدی داشتیم که در این دیدار بعد از صحبتهای ما آذریزدی قول داد دو جلد آخر این مجموعه ارزشمند را تا آخر پائیز آماده کند و تحویل انتشارات امیرکبیر بدهد.
وی افزود: همان طور که می دانید این مجموعه طرحی 10 جلدی بوده که هشت جلد آن قبل از انقلاب منتشر شده و در سالهای بعد آذریزدی مطالعات و یادداشت های خود را آماده کرده ولی به دلایل مختلف منتشر نکرده است.
 این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: اینکه آذریزدی قول داده بعد از 30 سال این مجموعه را بنویسد خبر بسیار خوشحال کننده ای است. بی مهری هایی که قبلا در حق او شد کار را متوقف کرد ولی پاره ای کدورتها رفع شده و او قول تحویل دو جلد "قصه های خوب..." را داده است. همچنین احمد نثاری نیز قول داد که این دو جلد توسط انتشارات امیرکبیر به نمایشگاه کتاب سال آینده برسد.
به گفته وی، جلد نهم این مجموعه به "قصه های دانشوران" و جلد دهم به "قصه های منظوم" اختصاص دارد.
کتاب "قصه های خوب برای بچه های خوب" دربرگیرنده قصه های کلاسیک ایرانی مثل کلیله و دمنه، مرزبان نامه، گلستان و... به زبانی قابل فهم برای بچه هاست.
مهدی آذریزدی درباره چگونگی خلق این اثر گفته است: "... در سال ۱۳۳۵ در عکاسى «یادگار» با بنگاه ترجمه و نشر کتاب کار مى کردم و ضمناً کار غلط گیرى نمونه هاى چاپى را هم از انتشارات امیرکبیر گرفته بودم و شبها آن را انجام مى دادم. قصه اى از «انوار سهیلى» را در چاپخانه مى خواندم که خیلى جالب بود. فکر کردم اگر ساده تر نوشته شود براى بچه ها خیلى مناسب است. جلد اول «قصه هاى خوب براى بچه هاى خوب» خود به خود از اینجا پیدا شد. آن را شبها در حالى مى نوشتم که توى یک اتاق ۲ در ۳ مترى زیر شیروانى با یک لامپ نمره 10 دیوارکوب زندگى مى کردم... نگران بودم کتاب خوبى نشود و مرا مسخره کنند. آن را اول بار به کتابخانه ابن سینا (سر چهارراه مخبرالدوله) دادم. آن را بعد از مدتى پس دادند و رد کردند. گریه کنان آن را پیش آقاى (عبدالرحیم) جعفرى - مدیر انتشارات امیرکبیر - در خیابان ناصرخسرو بردم. ایشان حاضر شد آن را چاپ کند. وقتى یک سال بعد کتاب از چاپ درآمد، دیگران که اهل مطبوعات و کار کتاب بودند گفته بودند که خوب است. به همین خاطر آقاى جعفرى، پیوسته جلد دوم آن را مطالبه مى کرد. کم کم این کتاب ها به هشت جلد رسید. البته قرار بود 10 جلد بشود ولى من مجال نوشتن آن را پیدا نکردم..."
آذریزدی در کارنامه خود جوایز یونسکو، کتاب سال (قبل از انقلاب) و شورای کتاب کودک را دارد.
 
 
     
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری مهر