تاجیكستان از این تفاهم‌نامه و نوع برگزاری مراسم‌ها استقبال كرده است. طه هاشمی ارائه جزئیات بیشتر درباره بزرگداشت جهانی رودكی در تهران را به...
بزرگداشت جهانی رودكی با همكاری تاجیكستان و به مناسبت یك‌هزار و صد و پنجاهمین سال تولد این شاعر، اواخر شهریور در تهران برگزار می‌شود.  
طه هاشمی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی گفت: با آكادمی علوم تاجیكستان مذاكراتی انجام شده و تفاهم‌نامه‌ای نیز برای بزرگداشت شخصیت‌ها و میراث معنوی مشترك امضاء شده است.
به گفته وی، تاجیكستان از این تفاهم‌نامه و نوع برگزاری مراسم‌ها استقبال كرده است. طه هاشمی ارائه جزئیات بیشتر درباره بزرگداشت جهانی رودكی در تهران را به نشست مطبوعاتی در این زمینه موكول كرد.
با این حال به گفته وی، ایران برنامه‌های ویژه‌ای در زمینه بزرگداشت سنائی غزنوی، غزالی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، فردوسی و ابن سینا دارد. 
سازمان علمی، فرهنگی، هنری ملل متحد (یونسكو) سال 2008 را سال بزرگداشت رودكی و 55 شخصیت جهانی دیگر اعلام كرده است.
اواخر خرداد دفاتر نمایندگی ایران، افغانستان و تاجیكستان در مقر سازمان ملل برنامه بزرگداشتی را به مناسبت یك‌هزار و صد و پنجاهمین سال تولد رودكی در نیویورك ترتیب داده بودند.
بان كی مون، دبیر كل سازمان ملل متحد در این برنامه بزرگداشت گفته بود، رودكی با سادگی و شكوه كلام خویش پیشگام سنت عظیمی در بنیانگذاری ادبیات كلاسیك فارسی و پیام‌آور خیر و عدالت بود.
ابوعبدالله جعفر بن محمد رودكی از شاعران ایرانی دوره سامانی در سده چهارم هجری قمری‌ است. وی را نخستین شاعر بزرگ پارسی‌گو و پدر شعر فارسی می‌دانند.
شمس قیس رازی، نویسنده كتاب «المعجم فی معاییر اشعار عجم» رودكی را آفریننده دوبیتی خوانده است. با این حال فقط تعداد كمی از قصاید و غزل‌های وی باقی مانده است.
 
 
 
 
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری فارس