او در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش در 107 فیلم به ایفای نقش پرداخت و دو بار برای فیلم‌های «گروهبان یورك» (1946) و «ماجرای نیم‌روز» (1952) موفق به دریافت جایزه اسكار شد. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به....
 
«گری كوپر» ـ هنرپیشه فقید آمریكایی ـ به ‌عنوان بهترین بازیگر فیلم‌های وسترن تاریخ سینمای آمریكا انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه گاردین به بهانه‌ی نمایش فیلم وسترن «شهامت» برادران كوئن كه اثری وسترن است، اقدام به معرفی بهترین بازیگران فیلم‌های وسترن هالیوود كرده است.
جدیدترین ساخته‌ی برادران كوئن كه برای افتتاحیه شصت‌ویكمین جشنواره فیلم برلین انتخاب شده است، نسخه بازسازی‌شده از وسترن كلاسیك با همین نام است كه در سال 1969 با بازی «جان وین» ساخته شد.
در فهرست بازیگران برتر فیلم‌های وسترن هالیوود، «گری كوپر» در رتبه اول دیده می‌شود. «گری كوپر» در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش در 107 فیلم به ایفای نقش پرداخت و دو بار برای فیلم‌های «گروهبان یورك» (1946) و «ماجرای نیم‌روز» (1952) موفق به دریافت جایزه اسكار شد. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «تیغ برهنه»، «مردانی از غرب»، «عشق در بعدازظهر»، «باغ شیطان»، «آن یك كشور بزرگ است» و «زنگ‌ها برای كه به صدا درمی‌آیند» اشاره كرد.
«جان وین»، بازیگر و كارگردان افسانه‌ای سینمای آمریكا در این فهرست در رتبه دوم قرار دارد. وی در سال ‌1969 با فیلم «سنگریزه واقعی » موفق به دریافت اسكار بهترین بازیگر مرد شد. او در قالب گاوچران یا کلانتر، ششلول‌بند یا سواره‌نظام چهره سرشناس دنیای وسترن بود كه در فیلم‌هایی چون «قلعه»، «آپاچی»، «ریو گرانده»، «جستجوگران»، «دختری با روبان زرد»، «آخرین فرمان»، «مردی که لیبرتی والانس را کشت» و «سواره نظام» نقش‌آفرینی كرد.
«جیمز استوارت»، دیگر هنرپیشه معروف هالیوود در رتبه سوم فهرست بهترین بازیگران فیلم‌های وسترن قرار دارد. وی كه در طول حیات هنری‌اش در بیش از 80 فیلم بازی كرد، برای فیلم «آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود» به شهرت رسید و با فیلم «داستان فیلادلفیا» موفق به كسب جایزه اسكار شد. «زندگی شگفت‌انگیزی است»، «پنجره عقبی»، «سرگیجه»، «چه كسی لیبرتی والانس را كشت» از فیلم‌های معروف جیمز استوارت هستند.
«گری گوری پك»، بازیگر توانمند فیلم‌های وسترن نیز در این فهرست حضور دارد. وی كه در بیش از 59 فیلم نقش‌آفرینی داشت، بیشتر برای «كشتن مرغ مقلد» شهرت یافت كه جایزه اسكار را برای او به‌همراه آورد. از مهم‌ترین فیلم‌های او می‌توان به «قرارداد شرافتمندانه»، «جدال در آفتاب»، «برف‌های كلیمانجارو»، «تعطیلات رمی» و «شجاعت‌ نهایی» اشاره كرد.
از دیگر بازیگران سرشناس سینمای آمریكا كه در فهرست بهترین بازیگران فیلم‌های وسترن تاریخ هالیوود قرار دارند می‌توان به «كلینت ایست‌وود»، «پل نیومن» و «جف بریجز» اشاره كرد. 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir