فقط با دستان نمي خوانم همايون شجريان به همراه گروه دستان اولين كنسرت مستقلش را در ايران و در تالار بزرگ كشور اجرا مي كند.
صبح دوشنبه نشستي در خانه هنرمندان برگزار شد تا همايون شجريان به همراه سعيد فرج پوري ـ كمانچه نواز گروه دستان ـ ، حسين بهروزي نيا ـ نوازنده بربط گروه دستان ـ و محمد رفيعي ـ مدير برگزاري كنسرتهاي شركت دل آواز ـ برنامه هايشان را تشريح كنند.
همايون شجريان ـ آهنگساز و خواننده ـ در اين نشست از همكاري با گروه دستان گفت؛ او عنوان كرد: دستان گروهي است كه با خواننده هاي مختلفي همكاري داشته است و اين گونه هم نيست كه من فقط با گروه دستان همكاري داشته باشم، بلكه با گروههاي ديگري هم كار مي كنم، حالا با فرم ديگري؛ در چند روز آينده كنسرتي را به همراه پدر ـ محمدرضا شجريان ـ در سليمانيه عراق برگزار خواهم كرد.
شجريان از تمهيداتي براي اجراي چند كنسرت هم ياد كرد و گفت: اين امكان وجود دارد كه كنسرتها در داخل كشور شروع شود يا در خارج از كشور يا شركت در جشنواره هايي كه وجود دارد، به هرحال اول بايد كاري منتشر شود تا با مردم ارتباط برقرار كند.
سعيد فرج پوري ـ كمانچه نواز ـ هم گفت: اين كنسرت در دو بخش اجرا مي شود كه قطعه اول در مايه دشتي است و آهنگسازي آن را حميد متبسم انجام داد و قسمت دوم در مايه اصفهان است كه به آهنگسازي خودش است.
فرج پوري اضافه كرد: اشعار قسمت اول از شفيعي كدكني و از اشعار حافظ، عطار، سياوش كسرايي و بخشي هم از شعرهاي مولانا نيز استفاده شده است و بداهه نوازي را همايون شجريان خود اجرا مي كند.
وي در پاسخ به پرسشي درباره چگونگي تركيب سازها گفت: سازبندي همان تركيب سابق است كه قبلا اجرا كرديم و كنسرت داديم كه تركيبي از تار، بربط، كمانچه، دايره، تنبك و دف است.
فرج پوري تصريح كرد: گروه دستان در برنامه كاري خود با خواننده هاي مختلفي ازجمله ناظري، بسطامي، بيژن كامكار و... اما انتخاب همايون شجريان غير از ويژگي هاي كاري اين است كه وي علاوه بر خوانندگي، آهنگساز نيز هست و تجربه سفر به اروپا، اين مسأله را روشن كرد.
همچنين حسين بهروزي نيا ـ نوازنده بربط گروه دستان ـ نيز درباره همكاري با شجريان در اين نشست ابراز داشت: تور كانادا و آمريكا اولين همكاري من با همايون شجريان بود و از آن جايي كه خودم براي گروه دستان برنامه ريزي مي كنم قرار شد كه من به تهران بيايم و در كنسرت سليمانيه هم به گروه بپيوندم.
همايون شجريان نخستين كنسرت مستقل خود در ايران را روزهاي 31 مرداد، اول، سوم و چهارم شهريورماه سال جاري، به همراه گروه دستان در تالار بزرگ كشور برگزار مي كند.
گروه دستان زمستان گذشته با همراهي همايون شجريان تور كنسرتي را در اروپا برگزار كردند.
 
گردآوری گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
/http://www.seemorgh.com/culture
منبع:www.ettelaat.com