رمان «نخستین دایره» را سولژنیتسین 40 سال قبل نوشت؛ اما به دلیل این‌كه داستان آن درباره‌ی اردوگاه زندانیان شوروی سابق بود، ‌با سانسور زیادی همراه شد و پس...
  نسخه‌ی كامل و سانسورنشده‌ی رمان «نخستین دایره» نوشته‌ی‌ الكساندر سولژنیتسین - نویسنده‌ی سرشناس روس -40 سال پس از اولین چاپ منتشر خواهد شد. 
رمان «نخستین دایره» را سولژنیتسین 40 سال قبل نوشت؛ اما به دلیل این‌كه داستان آن درباره‌ی اردوگاه زندانیان شوروی سابق بود، ‌با سانسور زیادی همراه شد و پس از ویرایش فراوان، منتشر و با استقبال فراوانی نیز مواجه شد.
مؤسسه‌ی انتشارات هارپرپرنیال وابسته به نشر هارپركولنیز كه انتشار این كتاب را در سال 2009 برعهده خواهد داشت، اعلام كرد: «نخستین دایره» یكی از مهم‌ترین رمان‌های قرن بیستم است و ما بسیار خوشحالیم كه این شاهكار را به صورت كامل در اختیار همگان قرار خواهیم داد.
سولژنیتسین 89ساله كه در سال 1970، برنده‌ی نوبل ادبیات شد، در دهه‌ی 90 میلادی پس از دو دهه تبعید، به زادگاهش بازگشت و اكنون در مسكو زندگی می‌كند.
به گزارش آسوشیتدپرس، رمان «نخستین دایره» كه نگارش آن در سال 1964 به پایان رسید، حتا پس از آن‌كه سولژنیتسین 9 فصل از آن را حذف كرد، از سوی مقامات شوروی سابق ممنوع اعلام شد.
نسخه‌ی كوتاه ‌شده و 580صفحه‌یی این كتاب با وجود مخالفت سولژنیتسین و پس از آن‌كه متن آن به شكل مخفیانه‌ای از شوروی سابق بیرون برده شد، در سال 1968 به زبان انگلیسی منتشر شد. این پنجمین رمان سولژنیتسین است كه هشت سال را در اردوگاه زندانیان شوروی به‌سر برده است.
از دیگر آثار برجسته‌ی این نویسنده‌ی سرشناس به «مجمع‌الجزایر گولاگ»، «بخش سرطان» و
«آگوست 1914» می‌توان اشاره كرد. او چندی پیش نیز نشان افتخار خدمات انسان‌دوستانه از ولادیمیر پوتین - رییس‌جمهور وقت روسیه - دریافت كرد.

 
 
 

 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.Isna.ir