این نمایشگاه انفرادی كه از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همكاری كافه گالری تدارك دیده شده است، سه‌شنبه اول مردادماه سال ‌جاری با 54 اثر از پرویز تناولی در...
نخستین‌بار پس از شش سال نمایشگاهی از آثار مجسمه‌های پرویز تناولی در آستانه‌ی 71 سالگی‌اش در تهران برپا می‌شود. 
این نمایشگاه انفرادی كه از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همكاری كافه گالری تدارك دیده شده است، سه‌شنبه اول مردادماه سال ‌جاری با 54 اثر از پرویز تناولی در باغ موزه‌ی هنر ایرانی گشایش می‌یابد.
تناولی در آغاز دهه‌ی هشتم زندگی‌اش هنوز با فولاد دست و پنجه نرم می‌كند. كودك ده، یازده ساله دبستان جامی و شاگرد استاد صبا و نیك نواز كه از دانشكده‌ی هنرهای زیبا كارارا و میلان در رشته مجسمه‌سازی ایتالیا فارغ التحصیل شده و این‌ روزها را دركانادا به‌سر می‌برد.
آثار این نمایشگاه مربوط به سال‌های 1342 و 1343 تا شماری از كارهای اخیر او در سال‌های 1379 و 1380 است كه به سفارش سازمان یادشده در دو بخش داخل كافه گالری و محوطه‌ی باغ موزه‌ی هنر ایرانی چیدمان می‌شوند.
"هیچ" (سال‌های 1343 تا 1350)، "یاران شیخ صنعان" (1353)، "قفس و قفل" (1342)، مجموعه آثار عجایب المخلوقات از عشاق 1 و 2 تا مرد و مرغ، پنج اثر از مجموعه دو دست، فرهاد و معشوقه‌ی شاه و همین‌طور مجسمه، تلفن هر دو مربوط به سال 1342 و... آثار این نمایشگاه را دربر می‌گیرند.
این نمایشگاه تا 13 مرداد ماه سال جاری همه‌روزه از ساعت 10 تا 22 در محل یاد شده واقع در میدان تجریش، خیابان مقصودبیك، چهارراه دكتر حسابی دایراست.
او تا كنون بیش از یك‌صد نمایشگاه گروهی و انفرادی در مجموعه‌ها و موزه‌های مدرن آرت نیویورك - آمریكا، مدرن آرت وین - اتریش، موزه آخن - آلمان، موزه هنری واكر، موزه هنری مینا پودیس، انستیتوی سن پول - آمریكا، داكار سنگالسئول - پارك المپیك كره، موزه هنرهای معاصر - تهران و... برپا كرده است؛ اعتقاد دارد كه " هنر یك مقوله‌ی جهانی است"، می گوید: "مگر می‌شود مملكتی كه سعدی و مولانا دارد، دنباله‌رو غرب شود و تفاله‌های آنها را به‌عنوان یك چیز بدیع نشان دهد، غافل بماند از آنكه به واقع اینها پس‌مانده‌هایی است كه سال‌های سال به تكرار مكررات رسیده است؟"
كتاب‌های شاهسون، نان و نمك، قفل‌های ایران، قالیچه شیری فارس، تاچه‌های چهارمحال، سفره‌های كامو، دستبافت‌های روستایی و عشایری ورامین و جل‌های عشایری و روستایی ایران، از جمله كتاب‌ها و مقاله‌های بی‌شمار او درباره‌ی فرهنگ عامیانه مردم است.

 

 

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.Isna.ir