رکوردشکنی این هفته در بازار آمریکای شمالی تنها در این حد خلاصه نشد. به لطف موفقیت خیره‌کننده جدیدترین فیلم مجموعه...
فیلم سینمایی "شوالیه تاریکی" به کارگردانی کریستوفر نولان در اولین هفته نمایش در بازار آمریکای شمالی با 4/155 میلیون دلار فروش در 4366 سینما رکورد پارسال "اسپایدرمن 3" را شکست.
 ورایتی اعلام کرد تا پیش از این رکورد بیشترین فروش هفته اول را "اسپایدرمن 3" به کارگردانی سام ریمی و بازی توبی مگوایر داشت که ماه مه 2007 در سه روز اول اکران 1/151 میلیون دلار فروخت.
رکوردشکنی این هفته در بازار آمریکای شمالی تنها در این حد خلاصه نشد. به لطف موفقیت خیره‌کننده جدیدترین فیلم مجموعه "بتمن" و فروش 6/27 میلیون دلاری کمدی "ماما میا!" با بازی مریل استریپ و پیرس برازنان در هفته نخست اکران، مجموع فروش فیلم‌ها رقم خیره‌کننده 250 میلیون شد و به این ترتیب رکورد بیشترین مجموع فروش هفتگی تاریخ سینما نیز شکسته شد. در مجموع فروش فیلم‌ها این هفته 64 درصد بیشتر از هفته مشابه پارسال بود.
رکورد قبلی بیشترین فروش هفتگی اوایل ژوئیه 2006 با 4/218 میلیون دلار حاصل شد و این زمانی بود که "دزدان دریایی کارائیب: سینه مرد مرده" در هفته اول اکران 6/135 میلیون دلار فروخت. استودیو برادران وارنر، توزیع‌کننده فیلم "شوالیه تاریکی" تا آخر این هفته به فروش 220 میلیون دلاری دست پیدا کند.
اگر این اتفاق بیفتد فروش هفته اول ماجرای جدید بتمن از کل فروش "بتمن آغاز می‌کند"، فیلم قبلی این مجموعه بیشتر می شود که سال 2005 در بازار آمریکای شمالی 205 میلیون دلار و در سطح بین‌المللی 166 میلیون دلار فروخت.
فیلم جدید مجموعه بتمن با 4/66 میلیون دلار فروش در روز جمعه رکورد بهترین فروش در یک روز را  نیز شکست. این فیلم بامداد روز جمعه نیز با 5/18 میلیون دلار فروش رکورد بیشترین فروش نیمه‌شب را جابجا کرد که تا قبل از آن در اختیار "جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود سوم ـ انتقام سیت" بود.
بخشی از محبوبیت "شوالیه تاریکی" به خاطر هیث لجر بازیگر فقید استرالیایی است که نقش ترسناک‌ترین جوکر تاریخ سینما را بازی می‌کند. لجر ژانویه امسال در سن 30 سالگی از دنیا رفت. گروهی از منتقدان نقش‌آفرینی لجر را شایسته نامزدی اسکار می‌دانند.
کریستین بیل در پروژه 180 میلیون دلاری "شوالیه تاریکی" بار دیگر به نقش بتمن، مبارز نقابدار و نگهبان خودگمارده قانون ظاهر شده که اسیر یک تراژدی شخصی است و مایکل کین، مورگان فریمن، گری اولدمن و مگی جیلنهال دیگر بازیگران این فیلم هستند.
در فیلم جدید، بتمن با کمک ستوان جیم گوردون (گری اولدمن) و دادستان هاروی دنت (آرون اکهارت) می‌کوشد یک سارق بانک معروف به جوکر را دستگیر کند که مردی روانی است و شهر گاتام را تحت کنترل خود درآورده است.
"بی خوابی" و "پرستیژ" از دیگر فیلم‌های نولان 38 ساله است. اولین فیلم مجموعه "بتمن" سال 1989 به کارگردانی تیم برتن با بازی مایکل کیتن روانه سینماها و پرفروشترین فیلم سال شد. این فیلم سه دنباله همراه داشت: "بتمن بازمی‌گردد" 1992، "همیشه بتمن" 1995 و "بتمن و رابین" 1997 که دو فیلم آخر را جوئل شوماخر ساخت و ول کیلمر و جرج کلونی جانشین کیتن شدند.
کمدی "ماما میا!" به کارگردانی فیلیدا لوید نیز با 6/27 میلیون دلار در هفته اول اکران رکورد بیشترین فروش هفته اول یک فیلم موزیکال را شکست که پارسال در چنین هفته‌ای با فیلم "اسپری مو" حاصل شد. آن فیلم در سه روز اول نمایش 5/27 میلیون دلار فروخت.
"ماما میا!" با بازی استریپ، برازنان و آماندا سیفراید بر مبنای یک موزیکال بریتانیایی به همین نام ساخته شده که سال 1999 بر اساس ترانه‌های گروه سوئدی و معروف ABBA به صحنه رفت. داستان درباره دختری جوان است که قرار است ازدواج کند و تصمیم می‌گیرد پدر خود را که هیچ وقت او را ندیده پیدا کند. "ماما میا!" فیلم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری امسال بود. این فیلم از هفته پیش در سطح بین‌المللی اکران شده است.
فیلم انیمیشن "شامپانزه‌های فضایی" و یکی دیگر از فیلم‌های تازه اکران شده این هفته، در 2511 سینما 3/7 میلیون دلار فروخت و فیلم هفتم جدول شد. "شامپانزه‌های فضایی" را کرک دی میکو کارگردانی کرده و اندی سامبرگ، استنلی توچی و جف دانیلز از جمله صداپیشه‌های فیلم هستند. داستان درباره نوه اولین شامپانزه فضانورد است که با تمهید یک سناتور فرصت‌طلب به فضا فرستاده می‌شود و به زودی پی می‌برد ماموریت او بسیار جدی است.
"هنکاک" با بازی ویل اسمیت به نقش یک ابرقهرمان سرسخت، در سومین هفته اکران 56 درصد تماشاگران خود را از دست داد و در 3776 سینما 14 میلیون دلار فروخت و فیلم سوم هفته شد. مجموع فروش "هنکاک" حدود 5/191 شده است.
فیلم ماجرایی حادثه‌ای "سفر به مرکز زمین" با بازی فریزر، جاش هاچرسن و آنیتا بریم فیلم چهارم شد. این فیلم در هفته دوم اکران با 43 درصد کاهش در 2830 سینما 9/11 میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش خود را به 43 میلیون دلار رساند.
فیلم ابرقهرمانی "هلبوی 2: ارتش طلایی" به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو در هفته دوم اکران 71 درصد تماشاگران خود را از دست داد و با 10 میلیون دلار فروش در 3212 سینما رده پنجم را از آن خود کرد. مجموع فروش این فیلم 4/56 میلیون دلار شده است.
فیلم انیمیشن "وال ـ ای" تولید مشترک پیکسار و دیسنی ششمین فیلم پرفروش این هفته بود. این فیلم در چهارمین هفته نمایش تنها 48 درصد تماشاگران خود را از دست داد و 8/9 میلیون دلار فروش داشت. فیلم حادثه‌ای "تحت تعقیب" به کارگردانی تیمور بکمامبتوف با بازی آنجلینا جولی، جیمز مک آووی و مورگان فریمن 1/5 میلیون دلار فروخت و فیلم هشتم شد.
"اسمارت را بگیرید" با بازی استیو کارل و آن هاتاوی با 1/4 میلیون دلار رده نهم را از آن خود کرد و انیمیشن "کنگ فو پاندا" با صدای جک بلک و داستین هافمن 8/1 میلیون دلار فروخت و فیلم دهم شد.
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری مهر