این قنات با حدود 70 تا 80 كیلومتر طول و 2115 حلقه چاه، طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات دنیا نامیده می‌شود. قنات زارچ سال 1382...
دبیر جمعیت دوست‌داران میراث فرهنگی یادگار یزد دگفت: در چند سال اخیر، به‌دلیل سهل‌انگاری نهادهای مربوط از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، مركز بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، فاضلاب این بیمارستان به چاه قنات یزد می‌ریزد. اكنون این قضیه ازسوی سازمان‌های حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری درحال پی‌گیری است.
علی‌اكبر حدادی بیان كرد: چند روز پیش، جلسه‌ای با سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد كه در آن، كارشناس این سازمان اعلام كرد كه ریختن فاضلاب به چاه قنات سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها در شهر یزد شده است، حتا آب چاه را دیگر در زمین‌های كشاورزی نمی‌توان استفاده كرد، چون عامل بسیاری از بیماری‌هاست.
وی اظهار داشت: به‌دنبال پی‌گیری‌ها و براساس حكم دادگاه یا باید بیمارستان به مكانی دیگر انتقال یابد یا برنامه‌ای برای تصفیه‌ی آب قنات تهیه شود. در جلسه‌ای كه با حضور رییس سازمان آب و فاضلاب یزد برگزار شد، او اعلام كرد كه هزینه‌ی ایجاد تصفیه‌خانه برای فاضلاب بیمارستان بین 300 تا 500 میلیون تومان، هزینه‌ی جابه‌جایی انشعاب فاضلاب شهری حدود 800 میلیون تومان و هزینه‌ی جابه‌جایی بیمارستان چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
او گفت: براساس ماده‌ی 104 قانون برنامه‌ی سوم توسعه، ساختمانی را كه به میزانی مشخص فاضلاب داشته باشد، جریمه‌ی نقدی می‌توان كرد؛ ولی كار آن‌را نمی‌توان متوقف كرد. چند سال پیش دادگاه، بیمارستان را یك میلیون تومان جریمه كرد كه اداره‌ی اوقاف آن‌را پرداخت می‌كند؛ اما هنوز فاضلاب بیمارستان به چاه قنات زارچ می‌ریزد.
دبیر جمعیت دوست‌داران میراث فرهنگی یادگار یزد ادامه داد: بعد از آن، دادگاه به بیمارستان شش‌ماه برای ایجاد تصفیه‌خانه مهلت داد؛ ولی رییس بیمارستان اعلام كرد كه در عمل، امكان ایجاد تصفیه‌خانه وجود ندارد و پس از آن، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست این پاسخ را قابل قبول ندانست و گفت كه باید این كار سریع‌تر انجام شود.
به گفته‌ی حدادی، از سال 1375 پی‌گیری این قضیه آغاز شده است، ولی هنوز به جایی نرسیده‌اند و بعد از پلمپ كردن قنات برای جلوگیری از بازدید گردشگران، حساسیت در این موضوع زیاد شده است. به همین دلیل، تشكل‌های دوست‌دار میراث فرهنگی درحال پی‌گیری بیشتر این قضیه هستند.
وی اضافه كرد: در میان این شكایت‌ها، حتی حرف‌های مسؤولان بیمارستان با هم یكی نیست، به‌گونه‌ای كه یك‌بار در دادگاه اعلام كرده‌اند، اصلا فاضلابی وجود ندارد، درحالی‌كه كارشناس آن‌ها گفته كه چند سال است، حق انشعاب را خریده‌ایم.
قنات زارچ با حدود سه‌هزار سال قدت از فهرج یزد آغاز می‌شود و تا شهر زارچ ادامه دارد. این قنات با حدود 70 تا 80 كیلومتر طول و 2115 حلقه چاه، طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات دنیا نامیده می‌شود. قنات زارچ سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
 
 
 
 
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.Isna.ir