پس از آنكه فیلم اعدام فرعون از شبكه های ایران پخش شد روابط تهران – قاهره متشنج شد و مقامات مصری از ایران تقاضا كردند پخش این فیلم مستند را متوقف كنند اما ایران اظهار داشته این فیلم...
بازجویی از مدیر شبکه العالم و احتمال محکومیت به 5 سال حبس
 منابع امنیتی مصر خبر دادند كه پلیس این كشور قصد دارد از مدیر دفتر شبكه ماهواره ای العالم در قاهره بازجویی به عمل آورد.
 به نقل از القدس العربی شبكه العالم كه متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده مدتی است كه فعالیت خود را در مصر آغاز كرده است.
مسئولان امنیتی مصر قصد دارند احمد السویفی،‌ مدیر مصری دفتر العالم در قاهره را به خاطر پخش برنامه های تبلیغاتی بدون اخذ مجوز از مقامات رسمی مورد بازجویی قرار دهند.
در صورتی كه اتهامات این روزنامه نگار مصری كه از سال 2004 در دفتر شبكه العالم مشغول به فعالیت است،‌ ثابت شود ممكن است تا پنج سال به حبس محكوم شود.
مقامات پلیس قاهره همچنین مدعی هستند كه مستندات تاریخی و برخی از بخش های فیلم "اعدام فرعون" توسط دفتر شبكه العالم تهیه شده است.
در فیلم "اعدام فرعون" از انور سادات،‌ رئیس جمهور سابق مصر با عنوان خائن و خالد اسلامبولی، كه سادات را ترور كرده با نام شهید یاد شده است.
البته روز شنبه پلیس قاهره دفتر شبكه ماهواره ای العالم در قاهره را تعطیل كرد و تمامی تجهیزات،‌ رایانه ها و دوربین های این دفتر را جمع آوری نمود.
پس از آنكه فیلم اعدام فرعون از شبكه های ایران پخش شد روابط تهران – قاهره متشنج شد و مقامات مصری از ایران تقاضا كردند پخش این فیلم مستند را متوقف كنند اما ایران اظهار داشته این فیلم توسط شركت های دولتی ساخته نشده و دیدگاه رسمی دولت ایران را نمایان نمی سازد.
مصر نیز بازی دوستانه تیم ملی این كشور با ایران را كه قرار بود در بیستم آگوست برگزار شود به طور یكجانبه لغو كرد.
رئیس فدراسیون فوتبال این كشور لغو این بازی دوستانه را به خاطر مسائل سیاسی عنوان داشت.
از سال 1979 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران روابط تهران و قاهره قطع شد و ایرانی ها نیز نام یكی از خیابان های تهران را به نام خالد اسلامبولی گذاشتند.
اما گویا آزادی رسانه ها در مصر موضوعی كاملا نا مفهوم است چون مقامات امنیتی این كشور در صدد هستند مدیر یكی دیگر از شبكه های ماهواره ای به خاطر پخش یكی از تظاهرات اعتراض آمیز مردم مصر را مجازات كنند.
دراین برنامه تلویزیونی كه تظاهرات مردم مصر را به خاطر افزایش قیمت نان نشان می دهد مردم معترض عكس های حسنی مبارك، ‌ رئیس جمهور كنونی مصر را پاره كرده اند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.IranNewsAgency.com