حمیده خیرآبادی
حمیده خیرآبادی با نام مستعار (نادره) ركورد دار بازیگری در سینمای ایران، در بیش از دویست فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت و....
 
امروزـ 30 فروردین ماه ـ مصادف با اولین سال‌روز درگذشت حمیده خیرآبادی هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیده خیرآبادی با نام مستعار (نادره) ركورد دار بازیگری در سینمای ایران، در بیش از دویست فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت و سه بار نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل از جشنواره فیلم فجر شد.
این بازیگر 86 ساله فعالیت هنری را با ایفای نقشی در تئاتر سال 1336 شروع كرد و بازیگری در سینما را با فیلم «میهن پرست» در سال 1332 آغاز نمود و از جمله فیلم‌های مطرح او می توان به «طوقی» ، «اجاره نشین‌ها»، «مادر»، «بانو»، «هنرپیشه» و «روز واقعه» اشاره كرد.
خیر آبادی در دو دهه 60 و 70 در نزدیك به 40 فیلم حضور پیدا كرد و در سالهای آخر حیاتش تنها در دو فیلم «توكیو بدون توقف» و «سرود تولد» مقابل دوربین رفت و در حالیكه قرار بود پس از شش سال خانه نشینی مقابل دوربین ابوالحسن داودی در سریال «زمین انسان‌ها» برود سال گذشته از دنیا رفت.
از حمیده خیرآبادی در سال 86 در جشن بازیگران سینمای ایران تقدیر شد.
پیكر این هنرمند در سكوت خبری 31 فروردین در قطعه 66 ردیف 69 بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شد.
ثریا قاسمی فرزند این بازیگر درباره‌ی خاكسپاری مادرش گفته بود:« من می‌خواستم ایشان پس از پنجاو‌چندسال تلاش اضطراب‌آلود برای رسیدن به مكان فیلمبرداری، با آرامش به مقصد همیشگی خود برسند. می‌خواستم همه لبخند دل‌نشین و زیبای ایشان یادشان بماند و...»
عزت‌الله انتظامی درباره خیرآبادی گفته است:«فكر نمی‌كنم در سینمای ایران چهره و بازی حمیده خیرآبادی تكرار شود و هنرپیشه‌ای مانند او نداریم. وی در كارش بسیار درخشان ظاهر می‌شد. بین سال 1323 تا 26 در تئاتر «فرهنگ» با هم همكاری داشتیم و از همان موقع ایشان جز بازیگران تئاتر بودند كه بسیار شیرین بازی می‌كردند و تماشاگران زیادی داشتند.»
محمدعلی كشاورز هم كه در فیلم‌های مختلفی با حمیده خیرآبادی همكاری داشته او را زنی بسیار فهمیده، باشعور و فوق‌العاده بود خواند و گفته است: «او هنرمندی بود كه نمی‌توان جایگزینی برایش پیدا كرد. سال‌های سال برای فرهنگ و هنر كشور تلاش و شرافتمندانه كار كرد.»
علی نصیریان با اشاره به پنج، شش دهه تلاش و حضور حمیده خیرآبادی در هنر ایران به ایسنا،گفته بود: «با كمال تأسف در هیچ فیلمی با هم هم‌بازی نبودیم ولی نسبت به ایشان ارادت دارم و كار ایشان را می‌پسندم و قرار بود در سریال « زمین انسانها» یك سكانس با هم بازی كنیم، اما این فرصت متاسفانه فراهم نشد.»
به گزارش ایسنا، حمیده خیرآبادی متولد 1303 بود و در سن 86 سالگی درگذشت.
از جمله فیلم‌های و مجموعه‌های تلویزیونی او می‌توان به «پدرسالار»، «تلخ‌وشیرین»، «خانه سبز»، «همه فرزندان من» و «پدر خوانده»، «الماس 33» اثر داریوش مهرجویی، «تحفه هند»، «دختر شاه پریان» شاپور قریب، «شب فرشتگان» فریدون گله، «حسن كچل» علی حاتمی، «رضا موتوری» مسعود كیمیایی، «اجاره‌نشین‌ها» داریوش مهرجویی، «خانه ابری» اكبر خواجوی، «ریحانه» علیرضا رییسیان، «مادر» علی حاتمی، «شب بیست‌ونهم» حمید رخشانی، «بچه‌ها طلاق» تهمینه میلانی، «بانو» داریوش مهرجویی، «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» ابوالحسن داوودی، «هنرپیشه» محسن مخملباف، «مریم و میتیل»، «كلاه قرمزی و پسر خاله»، «روز واقعه»، «روزی كه خواستگار آمد»، فریال بهزاد، «بازیگر» محمدعلی سجادی و .... نام برد. 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir