فهرستی از بهترین پایان رمان‌های معروف تهیه شده است كه بررسی آن‌ها به‌ویژه برای دوست‌داران ادبیات، خالی از لطف نیست....

                                                         
از دیرباز تاكنون آغاز و پایان یك قصه، نقاط عطفی بوده‌اند كه بسته به میزان توانمندی نویسنده‌، یك اثر را تبدیل به شاهكار و یا رمانی بسیار معمولی می‌كنند.
فهرستی از بهترین پایان رمان‌های معروف تهیه شده است كه بررسی آن‌ها به‌ویژه برای دوست‌داران ادبیات، خالی از لطف نیست.

* «گتسبی بزرگ»
این كتاب برای اولین‌بار در آوریل 1925 منتشر شد. «اسكار فیتزجرالد» شاهكار قرن بیستمی خود را به گونه‌ای پایان برده است كه پس از گذشت یك قرن هنوز در گوش خوانندگان «گتسبی بزرگ» طنین‌انداز است. برخی معتقدند آخرین واژه‌های فیتزجرالد را می‌توان خلاصه‌ای از كل رمان دانست.
چاپ اول «گتسبی بزرگ» موفقیت چندانی کسب نکرد و در مدت 15 سال باقی مانده از عمر نویسنده، تنها حدود 25 هزار جلد از آن به فروش رسید. این کتاب در سال‌های پایانی 1930 (دوران رکود اقتصادی بزرگ) و همچنین در سال‌های جنگ جهانی دوم كاملا به دست فراموشی سپرده شد، اما بعد از جنگ، در سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۵۳ تجدید چاپ شد و خوانندگان و طرفداران بی‌شماری یافت.
http://media.isna.ir/content/3265.jpg/6

* «اولیس»
توصیف عاشقانه‌ی «جیمز جویس» در آخرین خطوط معروفترین رمانش را می‌توان نشانه‌ای از توانمندی این رمان‌نویس برجسته دانست. «اولیس» به عنوان شاهكار ادبیات قرن بیستم هنوز پیچیدگی‌های بسیاری را در دل نهفته دارد و به همین دلیل محققان و منتقدان ادبی در سراسر دنیا سالانه چندین مقاله بر این رمان اسطوره‌ای به نگارش درمی‌آورند.
این کتاب که سومین اثر جیمز جویس است، در سال 1922 در پاریس منتشر شد. جویس در ابتدا این رمان را به صورت داستانی کوتاه منتشر کرد که بخشی از مجموعه‌ی «دوبلینی‌ها» بود و آن را «یک روز از عمر آقای بلوم در وین» نام نهاد. داستان «اولیس» ریشه در اساطیر یونانی و به ویژه «اودیسه» هومر دارد.
http://media.isna.ir/content/10-523.jpg/6

* «میدل مارچ»
«جورج الیوت» زن نویسنده‌ای كه به جبر زمانه نام مستعاری مردانه را برای انتشار آثارش انتخاب كرد،‌ رمان «میدل مارچ» را به گونه‌ای پایان رساند كه «گاردین» آن را در فهرست برترین پایان‌های رمان‌های مطرح جای داد. این داستان هفتمین داستان او بود که در سال 1896 نگارش آن را آغاز كرد.
http://media.isna.ir/content/21-263.jpg/6

* «دل تاریكی»
روایت قوی و تاثیرگذار «جوزف كنراد» از اولین واژه‌ها تا آخرین خطوط «دل تاریكی» خواننده را همراهی می‌كند. وی با چنان بی‌رحمی واقعیت كابوس‌وار زندگی در آن خطه را توصیف می‌كند كه هیچ خواننده‌ای تا آخر عمر «دل تاریكی» را فراموش نخواهد كرد.

* «ماجراهای هاكلبری فین»
مارك تواین كه به یقین از برجسته‌ترین رمان‌نویسان تاریخ ادبیات آمریكا محسوب می‌شود،‌ شاهكار خود را این‌گونه به پایان رسانده است: خاله شلی می‌خواهد مرا به فرزندی قبول كند و به مرا تربیت كند، اما من تحملش را ندارم. قبلا هم آنجا بوده‌ام.» تواین با خلق این شخصیت، ناخواسته موجب آفرینش یكی از مهمترین آثار ادبیات داستانی را فراهم آورد. كمتر یك قرن پس از تواین، «جی دی. سالینجر» با تاثیرپذیری از «هاكلبری فین» اثری جاودانه به نام «ناتور دشت» را به جهان ادبیات هدیه كرد.

* «حرف بزن حافظه»
«ولادمیر ناباكوف» با پایانی درخشان و تاثیرگذار، كتاب «حرف بزن حافظه»ی خود را در ذهن خوانندگان آثارش جاودان كرد. خطوط پایانی این اثر، احساس و واقعیت را چنان به هم آمیخته كه تنها با قلم پرتوان ناباكوف میسر می‌شود. كتاب «حرف بزن حافظه» زندگینامه این نویسنده روس‌تبار است كه در سال 1966 به نگارش درآمده است. ناباكوف در این كتاب، زندگی‌اش را از سال 1903 تا زمان مهاجرتش به آمریكا در سال 1940 روایت می‌كند. این كتاب نیز در فهرست 100 اثر غیرداستانی كتابخانه مدرن در رتبه هشتم قرار گرفته است.

* «مخمصه»
به نوشته روزنامه‌ی گاردین‌، «جوزف هلر» در رمان معروف خود، خواننده را تا آخرین صفحه كتاب می‌كشاند و ضربه‌ی پایانی را با پایین آمدن یك چاقو به او وارد می‌كند. ضربه‌ای موثر كه همیشه در یاد خواننده خواهد ماند. این رمان بیانگر خاطرات کاپیتان نیروی هوایی «جان یوساریان» است که به استراتژی‌های مختلفی دست می‌زند تا از ماموریت‌های جنگی اجتناب کند. اما کاغذبازی ارتش همیشه راهی را برای ماندن او در ارتش پیدا می‌کند.
 
* «بسوی فانوس دریایی»
«ویرجینیا وولف» از مطرح‌ترین زنان رمان‌نویس انگلیسی با اثر معروف‌اش در فهرست بهترین پایان داستان‌های ادبی جای گرفته است. وولف كه دیگر رمانش «خانم دلووی»، همیشه مورد توجه منتقدان و خوانندگان ادبی بوده است،‌ این اثر را نیز با جملاتی قاطع به پایان می‌برد.
http://media.isna.ir/content/lighthouse.jpg/6

* «بلندی‌های بادگیر»
«امیلی برونته» كه دوستداران ادبیات سالروز تولدش را جشن می‌گیرند،‌ به شیوه‌ی ادبیات دوره كلاسیك و رمانتیك شاهكار «بلندی‌های بادگیر» را خاتمه می‌دهد. تاثیر محیط طبیعی كه سه خواهر برونته در آن رشد یافتند،‌ بیش از همه در رمان معروف امیلی مشهود است و همین ویژگی زمانی كه با قلم شاعرانه این زن نویسنده تركیب می‌شود‌، رمانی خواندنی را خلق می‌كند.
 
http://media.isna.ir/content/484-1.jpg/6
* داستان «سموئل ویسكرز»
كتاب معروف «بئاتریس پاتر» به عنوان نماینده‌ی موفق ادبیات داستانی كودك در فهرست بهترین پایان‌های ادبی «گاردین» قرار گرفته است. پاتر با پایان گرم رمان، خوانندگان كوچكش را به رویایی شیرین می‌سپارد. «داستان پیتر خرگوشه» از دیگر آثار معروف این نویسنده انگلیسی است.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری: 10 رمان برتر تاریخی
10 زن که توانستند دنيا را شگفت زده كنند!
6 یادگاری بزرگ چارلز دیکنز برای ما!
10 نکته ای که در مورد هری پاتر نمی‌دانستید!
10 کتاب «نامناسبی» که نوجوانان باید بخوانند!!