با 12 رمان برتر تاریخ برای کودکان آشنا شوید! + عکس
اکثر این رمان‌ها که در حوزه کودک هستند به زبان فارسی ترجمه شده‌اند، با این 12 رمان آشنا شوید

بهترین رمان ها برای کودکان

در این مقاله 12 رمان برتر تاریخ برای کودکان را به شما معرفی می نماییم. با ما همراه باشید:

رمان آلیس در سرزمین عجایب

«آلیس در سرزمین عجایب» 150 ساله می‌شود. رابرت گُرِلانگتون فهرستی از برترین رمان‌های کودک در طول تاریخ را منتشر کرده است.

شاید بتوان گفت که آلیس در سرزمین عجایب مشهورترین رمان کودک در طول تاریخ است که 150 سال پیش چاپ شد. در این رمان، شما جذب داستان جذاب ولی نه چندان منطقیِ «لوئیس کرول» می‌شود. رمانی که توسط ملکه ویکتوریا و نسل‌های پس از او همواره تحسین شده است.


آلیس در سرزمین عجایبآلیس در سرزمین عجایب

چارلز لاتویج داجسون نام اصلی لوئیس کرول است که استاد ریاضیات بود. او این داستان را زمانی که سوار بر کشتی بر روی رود تایمز بود، برای کودکانِ دوستان خود تعریف می‌کرد. این رمان مانند یک رویا است.

در ادامه 12 رمان برتر بریتانیایی در زمینه ادبیات کودک را با هم مرور می‌کنیم.

رمان شیر، کمد و جادوگر – سال 1950

شیر، کمد و جادوگر شیر، کمد و جادوگر 

شخصیت‌های این داستان از طریق کمُدی پر از کت، مسیری را به دنیای دیگر پیدا می‌کنند: سرزمین نارنیا، که همیشه زمستان است و کریسمسی را به خود نمی‌بیند. سی. اس. لوئیس این دنیای خیالی را برای خردسالان خلق کرد. نمی‌توان حدس زد که چند کودک به امید رفتن به سرزمین نارنیا به بالای کمد خود رفته‌اند!
 

بچه‌های راه‌آهن –سال 1906

بچه‌ های راه‌ آهنبچه‌ های راه‌ آهن

فیلمی که سال 1970 با این نام ساخته شد را فراموش کنید. هر چند فیلمی زیبا بود. رمان ادیث نِسبیت یک سر و گردن بالاتر است. داستان یک خانواده در لندن است که پدر خانواده به علت جاسوسی دستگیر شده است. به علت فقری که پس از این اتفاق دامان خانواده را می‌گیرد، از لندن به یورکشایر می‌روند. سه فرزند خانواده با آقای پِرکس، رئیس‌ ایستگاه‌ راه‌آهن، دوست می‌شوند و یک قطار را نجات می‌دهند.
 

وینی پو – سال 1924

وینی پووینی پو

وینی پو یا پو خرسه نام داستانی بسیار زیبا است که توسط ای. ای. میلن، نویسنده انگلیسی، خلق شد.
کریستوفر رابین در دنیایی با اییور، پیگلت، تیگر، کانگا و دیگران زندگی می‌کند. بخش طنز رمان حول شخصیت پو که خرسی کندذهن است می‌چرخد.
 

داستان خرگوش کوچولو (پیتر ربیت) – سال 1901

داستان خرگوش کوچولو (پیتر ربیت) – سال 1901داستان خرگوش کوچولو

خانم بئاتریکس پاتر داستانی فوق‌العاده را خلق کرد. مادر خرگوش که به پسر بازیگوش خود می‌گوید: «به آنجا نرو. در آن جا برای پدرت حادثه دردناکی اتفاق افتاد؛ او غذای خوشمزه‌ای برای خانم گرگور شد.» تصاویری که نویسنده کشیده بود، به اندازه متن شهرت یافت.

داستان‌های جنگل – سال 1902

داستان های جنگلداستان های جنگل

این مجموعه داستان‌های واقعی از جنگل امروزه کمی غیرمتداول‌ هستند. رودیارت کیپلینگ این داستان‌ها را برای فرزندان خود می‌گفت. کودکان زیادی از نسل‌های مختلف شب‌ها با این داستان‌ها به خواب می‌رفتند.
 

باد در میان شاخه های بید – سال 1908

داستان باد در میان شاخه های بیدداستان باد در میان شاخه های بید

کنت گراهام این داستان را خلق کرد. داستان با توصیف و تخیل پیش می‌رود. این داستان با موضوع دوستی، از نمونه داستان‌هایی است که هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از آن لذت ببرند.
 

داستان جزیره ما – سال 1905

داستان جزیره ماداستان جزیره ما

این داستان تاریخی هِنریتا مارشال که برای کودکان نوشته شده، یک یادگار فراموش شده است. داستان افرادی است که در جزیره بزرگ می‌شوند تا آدم‌های خوبی شوند. اما وقتی بزرگ می‌شوند، متوجه می‌شوند که جزیره برایشان کوچک است. داستانی که بریتانیا را روایت می‌کند.

جزیره گنج – سال 1883

جزیره گنججزیره گنج

رابرت لویی استیونسن، نویسنده اسکاتلندی، این داستان را نوشته است. موضوع آن درباره دزدان دریایی و گنجی مدفون در یک جزیره است. از این رمان شناخته‌شده هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند لذت ببرند.

شمشیر در سنگ – سال 1938

شمشیر در سنگشمشیر در سنگ

تی اچ وایت داستان کودکی شاه آرتور را توصیف می‌کند. رمانی جذاب و گیرا که خواننده را به وجد می‌آورد.

باغ اسرارآمیز – سال 1911

باغ اسرارآمیزباغ اسرارآمیز

رمانی به نوشته فرانسس هاجسون برنت است. مری لنوکس، دختری ده ساله، بداخلاق و پرخاشگر است. وقتی پدر و مادر خود را از دست می‌دهد، با عموی خود در خانه‌ای بزرگ و ساکت در یورکشایر زندگی کند. سپس با باغی مرموز آشنا می‌شود.

هابیت – سال 1937

رمان هابیترمان هابیت

رمانی از جی.آر.آر تاکین، نویسنده انگلیسی، که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده‌ است، اما بزرگسالان نیز از طرفداران پر و پا قرص آن هستند. این کتاب داستان یک هابیت به نام بیلبو بگینز را دنبال می‌کند.

پرستوها و آمازون – سال 1930

داستان پرستوها و آمازونداستان پرستوها و آمازون


داستان در سال 1929 اتفاق می‌افتد. داستانی درباره دو کودک.

اکثر این رمان‌های به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

 

بیشتر بدانید : روایتی از وحشت نویسی به سبک ایرانی


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : fararu.com