احتمال نامزدی حمید هیراد و کواکبیان برای جایزه نوبل ادبی !!
گویا کمیته نوبل اعلام کرده که جایزه ادبی نوبل امسال به کسی اعطا نمیشه و این خبر ه اصلا خبر خوبی برای کشور ما نیست چون امسال اگر نوبل ادبیاتی در کار بود، قطعا برنده‌اش یک ایرانی می‌شد.

طنز/ نوبل نزد ایرانیان است و بس!

احمدرضا كاظمی در ستون طنز روزنامه قانون نوشت: گویا کمیته نوبل اعلام کرده که جایزه ادبی نوبل امسال به کسی اعطا نمیشه و این خبر هم متاسفانه بعد از خبر احتمال خروج آمریکا از برجام اصلا خبر خوبی برای کشور ما نیست چون امسال اگر نوبل ادبیاتی در کار بود، قطعا برنده‌اش یک ایرانی می‌شد. در این راستا نظر شما رو به نامزدهای ایرانی احتمالی این جایزه جلب می‌کنم.


حمید هیراد

بدون شک یکی از کسانی که در سال گذشته زحمات زیادی در عرصه ادبیات کشور کشید، آقای هیراد بود. حقی که ایشون در حال حاضر بر گردن ادبیات کشور داره رو، ابوالقاسم فردوسی نداره! واقعا سال‌ها بود که مردم دیگه با ادبیات کلاسیک کشور بیگانه شده بودن تا اینکه با ظهور این پدیده موسیقایی گوش مردم دوباره با اشعار رهی معیری، تورج شعبان‌خواه، سیمین بهبهانی و حتی عطار نیشاوری آشنا شد! البته درسته که مردم در جریان نبودن که این ابیات مال این عزیزانه و به اسم خود آقای هیراد این‌ها رو گوش میدادن ولی خب بنده هم برای همین تاکید کردم که «گوش» مردم با «اشعار» این شاعران بزرگ آشنا شد! یعنی بعد از مدت‌ها این شعرها رو شنیدن؛ حالا به اسم کی بودنش دیگه خیلی مهم نیست! علاوه بر این پیوند «سنت و مدرنیته» که با میکس ابیات شاعران قدیمی و ابیات خود آقای هیراد به وجود اومد، ما شاهد معرفی بسیاری از شاعران گمنام به عرصه ادبیات کشور بودیم که این مهم هم باز به مدد استفاده آقای هیراد از اشعار شاعران جوانی مثل مهتاب یغما، اکبر قنبرزاده و... به وقوع پیوست! کسایی که ما تا قبل از شنیدن ترانه‌های جناب هیراد از آشنایی باهاشون محروم بودیم!


کواکبیان

به‌نظر من هنوز که هنوزه جمله‌ای به زیبایی و پرمغزی و البته پر آرایه‌‌تر از «در فصل گیلاس، آفریننده طعم گیلاس به خالق گیلاس پیوست» در تاریخ ادبیات جهان نوشته نشده! جمله‌ای که واقعا حقش بود که همون سال نوبل بگیره اما خب به‌خاطر بازی‌های سیاسی این اتفاق نیفتاد. با این وجود هنوزم دیر نشده، متاسفانه امروز شاهد خبر غم‌انگیز درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور یعنی استاد ناصر چشم‌آذر (آهنگساز آهنگ محبوب و قدیمی باران عشق و بسیاری از آهنگ‌های ماندگار دیگه) بودیم. با همه تلخی‌ این خبر، شاید فرصت دوباره‌ای باشه برای آقای کواکبیان تا در مراسم این هنرمند بزرگ هم شرکت کنه و با جمله‌ای مثل «در فصل عشق، آفریننده باران عشق، به خالق عشق پیوست»، دوباره تکونی به ادبیات جهان بده و امسال دیگه جایزه نوبل رو از آن خودش کنه!


بیشتر بدانید : اسامی 4 نامزد نهایی نوبل ادبیات


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه قانون