اگر بخواهید برای ژانر مورد علاقه‌تان در سینما تبلیغ کنید، چه راهی بهتر از این وجود دارد که کتاب‌هایی را برای خواندن در این زمینه پیشنهاد دهید؟! اما پیش از آنکه به فهرست پایین رجوع کنید...
 
معمولا وقتی درباره كلمات مكتوب و پرده بزرگ سینما و رابطه‌شان حرف می‌زنیم، اولین چیزی كه به ذهن متبادر می‌شود كتاب‌هایی هستند كه از روی آن‌ها اقتباس سینمایی صورت گرفته است. درنتیجه اگر چه ممکن است هرگز جواب راضی‌کننده‌ای برای این سوال قدیمی که «آیا اول باید کتاب را بخوانم؟» پیدا نکنیم ولی امروز می‌خواهیم درباره دنیای کتاب‌هایی صحبت کنیم که کمتر مناقشه‌ برانگیز هستند، یعنی کتاب‌هایی که درباره سینما و فیلم‌ها نوشته شده‌اند و نه کتاب‌هایی که از روی آن‌ها فیلمی ساخته شده باشد. و به‌جز این‌ها اگر بخواهید برای ژانر مورد علاقه‌تان در سینما تبلیغ کنید، چه راهی بهتر از این وجود دارد که کتاب‌هایی را برای خواندن در این زمینه پیشنهاد دهید؟! اما پیش از آنکه به فهرست پایین رجوع کنید به یاد داشته باشید که موقع صحبت از کتاب‌های سینمایی، ما فقط از بیوگرافی یا اتوبیوگرافی‌های سینماگران صحبت نمی‌کنیم. پیشنهاد ما برای کتاب‌های سینمایی همه سوژه‌ها را در برمی‌گیرد: از شایعات و تاریخ و مطالعات اجتماعی گرفته تا هر چیزی دیگری که از نظر شما می‌تواند سطح بالا یا پایین باشد ولی به‌ هر حال مربوط به سینماست. و حالا فهرست شش کتاب توصیه شده درباره هنر سینما:
 
Hollywood Babylon: رازها و رمزهای سیاه و پنهان هالیوود كلاسیك (نوشته: کنت انگر)
این کتابی است که همه افکار و پیش‌داوری‌ها را درباره دوران خوب قدیم هالیوود به هم می‌ریزد و تقریبا همه داستان‌های حاشیه‌ای و روابط بین آدم‌ها در هالیوود روزهای استودیو، به صورت کامل در این کتاب آورده شده است. درحقیقت اگر فقط یکبار کتاب افشاگرانه کلاسیک کنت انگر را بخوانید، هر شایعه و رسوایی و افشاگری دیگری در مورد سینمای کلاسیک هالیوود برایتان بی‌مزه خواهد بود.
 
شما هنوز چیزی نشنیده‌اید: فیلم‌های ناطق آمریکایی، تاریخچه و داستان آن‌ها (نوشته: اندرو ساریس)
اگر در مورد سینمای کلاسیک هالیوود و سیستم استودیویی به کلاس فشرده نیاز دارید، چیزی بهتر از این کتاب به دردتان نخواهد خورد. کتاب کلاسیک ساریس خیلی ساده به چند قسمت استودیوهای بزرگ، ژانرها و ستاره‎ها تقسیم می‌شود و بهترین آموزش‌دهنده فیلم است بدون این‌که شما را مجبور کند به کلاس‌های اجباری نشانه‌شناسی و غیره بروید.
 
گاوهای خشمگین ایزی رایدر: (نوشته:پیتر بیسکین)
همین‌طور که به عنوان یک نوجوان عاشق سینما بزرگ می‌شدم از اطرافیانم می‌شنیدم که سینمای دهه 70 را دوران طلایی هالیوود می‌نامند اما هیچ‌وقت واقعا متوجه نشدم که دلیلش چیست. اما حالا با تشکر فراوان از کتاب بیسکیند، کمی برایم روشن‌تر شد که چه‌طور یک دهه می‌تواند یک صنعت را تغییر دهد و جاده را برای روزگار آینده و دوران بلاک‌باسترها و پرفروش‌ها باز کند و خب راستش باید اعتراف کنم عاشق این هستم که استیون اسپیلبرگ خجالتی و خام آن دوره را تجسم کنم که در یکی از مهمانی‌های مارگوت کیدر(بازیگر دهه 70) یک گوشه تنها برای خودش ایستاده است.
 
کتاب فیلم راجر ایبرت: از تولستوی تا تارانتینو، بهترین نوشته‌های یك سده سینما (نوشته راجر ایبرت)
گاهی اوقات وقتی فیلم‌ها تبدیل به شغل شما می‌شوند، ممکن است کمی در موردشان خسته و بی‌میل شوید. امکان دارد دیگر شور و هیجان آن آدم‌هایی را نداشته باشید که از سالن سینما بیرون آمده‌اند و یکی از فیلم‌های تایلر پری را دیده‌اند و حالا در تاریکی قدم می‌زنند. اما یکی از چیزهایی که من در مورد کتاب ایبرت خیلی دوست دارم این است که به ما نشان می‌دهد می‌توانیم فیلم‌هایمان را جدی بگیریم و در عین حال با آنها رابطه عاطفی برقرار کنیم.
 
وودی آلن: بیوگرافی (نوشته: اریک لاکس)
من با تماشای فیلم‌های وودی آلن بزرگ شدم و مانند بسیاری از طرفدارانش پیش خودم فرض می‌کردم فیلمی که از آلن می‌بینم واقعا تصویر خود وودی است. (بدون این‌که واقعا بدانم خود وودی چه کسی است!) اما بعد از خواندن کتاب لاکس از زندگینامه فیلمساز و کمدین محبوبم، فهمیدم که پشت همه آن ژست‌های عصبی و حرکات و تیک‌ها چه معانی نهفته است و چقدر همه‌شان حساب‌شده هستند و رویشان فکر شده است و شاید اصلا وودی آلن آن مردی که من فکر می‌کردم نیست(حالا ممکن است بهتر یا بدتر باشد). اما خب راستش وقتی کتاب را خواندم، کمی بیشتر از قبل برایش ارزش و احترام قائل شدم.
 
هیچکاک/ تروفو ( نوشته:هلن.جی.اسکات و فرانسوا تروفو)
این کتاب شاهکار همه کتاب‌های سینمایی است از این نظر که خیلی به‌ندرت اتفاق می‌افتد که دو استاد مسلم سینما روبه‌روی هم بنشینند و درباره هنر فیلمسازی با هم صحبت کنند. واقعا دیگر درباره این کتاب چه می‌توانم بگویم؟ کتاب یک مناظره اندیشمندانه است درباره فیلم و سینما از اسطوره فیلمسازی فرانسه و استاد تعلیق سینما. خب این‌ها تعدادی از انتخاب‎های من بودند از کتاب‌هایی که درباره سینما نوشته شده‌اند. اما پیش از آنکه پیشنهاداتم را به پایان برسانم نمی‌توانم از معرفی این چند کتاب هم بگذرم: فیلم‌های کثیف و سطح پایین: میراماکس، ساندنس و ظهور فیلم‌های مستقل (نوشته: پیتر بیسکیند) شهر شبکه‌ها، سیمای هالیوود در دهه چهل (نوشته: اتو فردریش) نابغه سیستم: هالیوود در عصر استودیوها (نوشته: توماس شاتز) گفت‌وگو با بیلی وایلدر (نوشته: کمرون کرو)
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com
 
مطالب پیشنهادی:
پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی کدامند؟؟!
پرفروش‌ترین نویسنده‌های ایران را می‌شناسید؟!!
کتاب‌هایی که قبل از مرگ باید خواند!!
 معروفترین داستانهای عاشقانه تاریخ و ادبیات+گزارش تصویری
قصه‌های آویزان به درخت کریسمس!!