اتفاقات در حوزه ادبیات در كنار دیگر حواشی‌ این حوزه، باعث شد تا سال پر حادثه‌ای برای ادبیات جهان سپری شود. آنچه در ادامه می‌آید 10 رویداد ادبی پر سر و صدای سال...

مرگ ‌سلینجر و ساراماگو، نوبل یوسا و...
در دنیای ادبیات، سال ۲۰۱۰ با پایان زندگی «جی‌.‌دی. سلینجر»، آغاز و با درگذشت نویسندگان دیگری از جمله «ژوزه ساراماگو» ادامه یافت. در این سال «ماریو بارگاس یوسا» جایزه نوبل را گرفت و «جاناتان فرنزن آمریكایی» با اقبالی استثنایی روبه‌رو شد. این اتفاقات در حوزه ادبیات در كنار دیگر حواشی‌ این حوزه، باعث شد تا سال پر حادثه‌ای برای ادبیات جهان سپری شود. آنچه در ادامه می‌آید 10 رویداد ادبی پر سر و صدای سال گذشته میلادی بوده است.
 
«جی‌.دی. سلینجر» نویسنده آمریكایی شاهكار ناتوردشت در 91 سالگی در ژانویه سال ۲۰۱۰ درگذشت. پس از مرگ «سلینجر»، یكی از دوستان نزدیكش به نام «لیلیان راث» در هفته‌نامه «نیویوركر» در مقاله‌ای درباره گوشه‌گیری این نویسنده نوشت: «سلینجر آدم منزوی‌ای نبود اما قانون خودش را برای زندگی كردن داشت و از هیاهوی تصنعی دوری می‌كرد.»
آكادمی نوبل در سال ۲۰۱۰ جایزه‌ ادبیات خود را به «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده 74 ساله پرویی اهدا كرد. «یوسا » كه در كنار «ماركز» از بزرگان ادبیات آمریكای لاتین است، توانست با دریافت این جایزه نوبل را پس از سه دهه به این خطه‌ از دنیا ببرد. «یوسا» كه به یكی از سیاسی‌ترین نویسندگان دنیا مشهور است، در مقطعی از زندگی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پرو شد اما پس از شكست در انتخابات از سیاست فاصله گرفت و بعدها اعتراف كرد كه از سیاست درس آموخته اما ترجیح می‌دهد كه نویسنده باشد تا یك سیاستمدار.
 
«جاناتان فرنزن» نویسنده خوش‌اقبال آمریكایی با انتشار رمان تازه خود به نام «آزادی» جاروجنجال زیادی در سال ۲۰۱۰ به‌وجود آورد. وی نخستین نویسنده‌ زنده‌ای است كه در یك‌ دهه گذشته تصویر او بر روی جلد مجله «تایم» نقش بست. بدین ترتیب رمان‌نویسان نامداری چون «گونتر گراس»، «جورج اورول» و «جی‌دی‌ سلینجر» از دیگر نویسندگانی هستند كه «تایم» چهره‌ آنها را روی جلد خود برده است.
«ژوزه ساراماگو» نویسنده سرشناس پرتغالی رمان «كوری» هم از جمله كسانی بود كه در سال ۲۰۱۰ چشم از جهان فروبست. وی كه در سال ۱۹۹۸ جایزه‌ نوبل ادبیات را از آن خود كرده بود، آثارش به بیش از 25 زبان دنیا از جمله فارسی ترجمه شده و بیش از دو میلیون نسخه از آثارش به فروش رفته است.
«مارك تواین» در وصیتنامه خود نوشته بود اتوبیوگرافی‌اش 100 سال پس از مرگش برای نخستین بار منتشر شود. به همین ترتیب نخستین جلد از این مجموعه سه‌جلدی در ماه تولدش، نوامبر در یكصدمین سال پس از مرگش توسط انتشارات دانشگاه كالیفرنیا منتشر شد. «تواین» همچنین وصیت كرده كه دومین جلد از این مجموعه ۲۵ سال پس از جلد نخست و جلد سوم نیز ۲۵ سال پس از جلد دوم انتشار یابد.
 
هفته‌نامه «نیویوركر» در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ لیستی از 20 نویسنده‌ برتر زیر 40 سال منتشر كرد كه به اعتقاد منتقدان این نشریه نقش مهمی در آینده‌ ادبیات دنیا بازی خواهد كرد. «چیماماندا نگزی آدیچی» نویسنده ۳۲ ساله‌ نیجریه‌ای یكی از بیست نویسنده‌ای است كه به اعتقاد لیست سال ۲۰۱۰ «نیویوكر» آینده‌ روشنی در ادبیات دنیا خواهد داشت. «كریس آدریان»، «دانیل آلاركون» پرویی، «جاشوا فریز» آمریكایی، «یان لی» چینی و «نل فرودنبرگر» آمریكایی از دیگر چهره‌های این لیست هستند.
به گزارش تابناك، «هوارد جاكوبسن» نویسنده‌ و روزنامه‌نگار بریتانیایی در سال ۲۰۱۰ جایزه‌ 50 هزار پوندی ادبی بوكر را از آن خود كرد. اهدای جایزه ادبی گنكور فرانسه به «میشل ولبك» كه علاقه‌مندان بی‌شماری در دنیا دارد اما منتقدانش او را نویسنده‌‌ای گستاخ و زن‌ستیز توصیف می‌كنند، اهدای جایزه‌ «پرنس استریاس» اسپانیا به «امین معلوف» ۶۱ ساله لبنانی و انتشار آثاری از غول‌های ادبیات دنیا مانند «فیلیپ راث»، «مارتین ایمیس» و «پیتر كری» از دیگر رخداد‌های مهم ادبی سال گذشته به شمار می‌روند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com 
 
مطالب پیشنهادی: 
عکس‌های منتشر نشده و ناگفته‌های زندگی سلینجر!
خداحافظی با کاشف دوباره کوری
نگاهی به پرفروش‌های سال‌های اخیر/ همیشه پای یك زن در میان است!
توصیه گونترگراس 80 ساله به جوان‌ها
برترین داستان‌های جنایی دهه گذشته