10 کتاب «نامناسبی» که نوجوانان باید بخوانند!!
از آثار استفن کینگ گرفته تا جرج الیوت، کتاب‌های مشهوری هستند که خواندن آنها برای نوجوانان مناسب نیست اما باید در نوجوانی خوانده شوند

کتاب هایی که باید در سنین نوجوانی بخوانید 

پاتریک نِس نویسنده رمان‌های نوجوانان و بزرگسالان که برنده جایزه داستان کودکان از نشریه «گاردین» است 10 کتاب نامناسبی که نوجوانان باید بخوانند را انتخاب کرده است. او معتقد است آنچه کتاب خواندن را برای نوجوانان جذاب می‌کند ممکن است خطرناک باشد. و این درحالی است که برخی کتاب‌ها را باید وقتی نوجوان هستید بخوانید چون جذاب هستند. در هر حال فهرست زیر فهرست آثاری است که باید در نوجوانی خوانده شوند هرچند مناسب این سن نباشند. ممکن است اگر این کتاب‌ها را نخوانید دیگر فرصت خواندنش را پیدا نکنید.

1. «ناتوردشت» نوشته جی.دی. سلینجر

اولین انتخاب اما نه به دلیل جایگاه ادبی این اثر. این کتاب را باید در نوجوانی بخوانید، اگر در بزرگسالی با شخصیت هولدن کافیلد مواجه شوید دیگر صفایی ندارد و میل به سیلی زدن به او جلوی لذت بردن از کتاب را می‌گیرد.

2. «جایگاه» نوشته استفن کینگ

استفن کینگ قدیسی در دنیای ادبیات است چون نوجوانان را مجذوب کتاب خواندن می‌کند. این کتاب را انتخاب کردم چون اگر بزرگسال باشید زیادی برایتان طولانی است. اگر نوجوان باشید حکم «جنگ و صلح» را بریتان دارد. اگر نوجوان هستید امتحانش کنید، پشیمان نمی‌شوید.

3. «سرخوشی بی‌پایان» نوشته دیوید فاستر والاس

«سرخوشی بی‌پایان» کتابی است پرورق و بیش از هزار صفحه و سرشار از نکات جذاب برای خواندن در نوجوانی: تجربیات معرکه، نگاه بامزه به آینده و وقتی کتاب تمام می‌شود احساس می‌کنید کاری بزرگ انجام داده‌اید.

4. «محبوب» نوشته تونی موریسون

وقتی 15 سالم بود «محبوب» را خواندم و احساس می‌کردم برای اولین بار اجازه پیدا کردم جای یک بزرگسال بنشینم. کتاب سحرم کرد، هرچند چیزهایی را نمی‌فهمیدم. بدون اینکه متوجه شوم از کتاب درس گرفتم.

5. «خودکشی دوشیزگان» نوشته جفری یوجنید

یکی از رمان‌های تحسین‌شده که مخاطبش بزرگسالان است اما انگار برای نوجوانان نوشته شده باشد. کتاب اصلا ربطی به ترویج خودکشی ندارد بلکه اثری است درخور به لحاظ نثر و البته شرحی دقیق از تنهایی دوران نوجوانی.

6. «دراکولا» نوشته برام استوکر

یکی از کتاب‌های کلاسیک که نوجوانان باید بخوانند. «دراکولا» کتاب مناسبی است چون سریع خوانده می‌شود، ترسناک است و بسیار جذاب. در ضمن باید آن را بخوانید تا بدانید برعکس کتاب‌های خون‌آشامی امروز خون‌آشام‌ها بیس‌بال بازی نمی‌کنند.

7. «میانه مارس» نوشته جرج الیوت

این کتاب را باید در 14 سالگی بخوانید. و بعد در 23 سالگی و بعد در 31 سالگی و بعد در 45 سالگی و همینطور در 52 سالگی و 68 سالگی و البته اگر زنده بودید در 84 سالگی. هر بار خواندن این کتاب حسی متفاوت به شما می‌دهد انگار کتابی دیگر می‌خوانید.
 

8. «مال» نوشته تریشیا سالیوان

کتاب مهمی که ذهن شما را تکان می‌دهد. این کتاب را باید پیش از آنکه اسیر نصیحت‌های بزرگسالان درمورد ادبیات شوید بخوانید. کتابی که در دنیای آینده می‌گذرد و نوجوانان آن مسلسل به دست در فروشگاه‌ها می‌چرخند.

9. «عطر پایکوبی» نوشته تام رابینز

این فهرست را نوشتم تا به این کتاب برسم. بین 15 تا 17 سالگی ده دوازده باری کتاب را خواندم و متوجه شدم کتاب می‌تواند بامزه و سرگرم‌کننده باشد. کتاب می‌تواند سرشار از استعاره باشد فقط برای اینکه شما بخندید. که می‌شود به شیطنت‌های آن با لبخند نگاه کرد. کتاب چشم مرا به امکانات نویسندگی باز کرد. و حالا که بزرگ شده‌ام دیگر نمی‌توانم آن را بخوانم. تحملش را ندارم. حتما در نوجوانی آن را بخوانید.

10. «ناشناس» نوشته ناشناس

خوب می‌شود این فهرست را باز هم ادامه داد. مثلا کتاب «قطاربازی» که دنی بویل براساس آن فیلم خوبی ساخت برای نوجوانان مناسب است؟ شاید نوجوانان دیروز با خواندن آنها جان سالم به در بردند اما نوجوانان امروز چطور؟ 

 

بیشتر بدانید : جنجال برانگیزترین کتابهای جهان!!

بیشتر بدانید : کتاب‌هایی که قبل از مرگ باید خواند!!

بیشتر بدانید : مردی که با داستان‌های تلخش به ما لذت داد! 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir